Opsang til frustrerede forældre: Skoleintra er ikke Facebook

100 millioner beskeder bliver hvert år sendt mellem forældre og lærere på ForældreIntra. Og blandt de mange beskeder gemmer sig alt fra vigtige informationer om skemaændringer og forældresamtaler til efterlysning af Idas jakke og opskriften på kagen fra Benjamins fødselsdag. 

Det kan være en jungle at finde rundt i og en kilde til stor frustration. Det mener blandt andre Signe Halck, der har to børn i skolealderen. Hun har flere gange oplevet at logge ind til mere end 70 ulæste beskeder.

- Der er så mange pølsehornsbeskeder i trådene, som jeg ikke får læst. Og det skal jeg jo heller ikke, men der kan også nogle gange være noget, der ligger gemt dernede. Og jeg har da oplevet, at jeg havde overset noget, som rent faktisk var lidt vigtigt, siger hun.

Forældre luftede utilfredshed
Mange har taget ForældreIntra til sig som et andet Facebook. Og problemet er ikke kun en syndflod af mere eller mindre relevante beskeder – nogle gange bliver tonen decideret grov, fortæller Andreas Fatum, der er leder på Lille Værløse Skole.

Han har blandt andet oplevet forældre, der skrev lange debattråde om deres utilfredshed med en bestemt lærer. Efter et stykke tid præsenterede de så læreren for hele korrespondancen på en gang.

- Den sad, det må man sige. Det tog hun hårdt, fortæller han.

Her et eksempel på, hvordan et forældreintra ser ud
Her et eksempel på, hvordan et forældreintra ser ud Foto: Screendump

På Tallerup Skole i Tommerup på Fyn har man oplevet, at problemet blev så stort, at man i en periode måtte lukke helt ned for ForældreIntra. Her var der også lange debattråde om, hvad der var galt, uden at man henvendte sig direkte til dem, man havde problemer med. Skolebestyrelsen så sig derfor nødsaget til at få nedfældet nogle regler for brugen af ForældreIntra.

- Det, vi var enige om, var, at det er et besked- og informationssystem, og at de konflikter, der kan opstå, skal løses mellem dem, der er implicerede, og ikke via ForældreIntra, siger skoleleder Toke Arndal.

Skolen skal lave regler
Per Thorbøll er direktør i Itslearning, der står bag ForældreIntra. Han er glad for, at man med systemet har så godt som udryddet krøllede sedler i bunden af skoletasken og den lille blå kontaktbog. 

Han mener dog, at skolen har et ansvar for at lægge nogle klare retningslinjer for, hvordan man vil bruge ForældreIntra, så det bliver så overskueligt som muligt.

Læs hans, Andreas Fatum og Signe Halcks tips til, hvordan man får mest muligt ud af ForældreIntra i faktaboksen.

 

Sådan får du mest ud af ForældreIntra

Her er de bedste tip til at bruge ForældreIntra fra læreren, forælderen og manden bag systemet.

  • Skolen skal lave en politik om, hvordan man vil bruge ForældreIntra og fortælle om det til forældrene, når deres børn starter i skolen.
  • I klasserne skal man aftale, hvordan man vil kommunikere forældre til forældre – skal stilen være som på Facebook, eller skal man kun skrive det allermest nødvendige?
  • Hav fokus på, hvem du skriver til: Er det kun relevant for læreren, eller er det vigtigt, at alle forældre læser det? Brug kun svar alle-funktionen, når din besked virkelig vedrører alle.
  • Overvej dit forum: Hører din besked til i en privat eller fælles besked, eller skal du overveje at bruge kontaktbogen?
  • Skriv ikke noget, du ikke ville sige ansigt til ansigt. Og når det handler om utilfredshed eller sociale problemer, er ansigt til ansigt eller telefonisk kontakt at foretrække.