Frem med mobilen: Her er det største bryllups-hit lige nu

16x9
Cindy Berzanth og hendes mand har lavet et hashtag til deres bryllup. Det blev allerede brugt til hendes polterabend. Foto: Privatfoto/TV 2

Mange brudepar opfordrer gæsterne til at finde smartphonen frem under vielsen og festen. De vil have dem til at dele billeder på sociale medier.

Om en uge ringer kirkeklokkerne ind til bryllup i Hasselager ved Aarhus. Her skal Cindy og Lasse sige ja til hinanden - ikke bare foran deres gæster, men også foran hele internettet. De har nemlig opfordret gæsterne til at tage billeder fra brylluppet og dele dem på det sociale medie Instagram under hashtagget #1717bryllup.

- Vi er ret digitale i vores hjem, så det ville næste være mere mærkeligt, hvis vores bryllup ikke kom på de sociale medier. Det er en del af os, fortæller Cindy Berzanth.

TV 2 har været i kontakt med flere bryllupsplanlæggere, der beretter om, at det for brudeparrene er blevet en helt normal ting at tage stilling til, hvorvidt der skal bruges sociale medier til brylluppet - på samme måde som der tages stilling til bordopdækning og brudekjole.

- Inden brylluppet tager man stilling til, om der skal sociale medier med. Brudeparrene har ofte en meget klar holdning til det, fortæller Heidi Noer-Hvarre, bryllupsplanlægger hos Two Hearts.

Billederne får et mere personligt præg

Hvis man vælger, at gæsterne må have telefonerne fremme til den store dag, bliver det en integreret del af festen.

Hvad er et hashtag?

Et hashtag starter altid med # og er efterfulgt af nogle bogstaver - eksempelvis et ord. 

Sociale medier som Instagram, Twitter og Facebook samler billeder og tekster med samme hashtag. Når du klikker på hashtagget, kan du se alle billeder, hvor det samme hashtag er brugt.

- Jeg synes, at vi stigende grad oplever, at brudeparrene vælger deres eget hashtag, som de beder gæsterne om at bruge, når de lægger billeder på sociale medier. Det er en smart og nem måde at få samlet alle sine billeder, ligesom det for gæsterne - og andre nysgerrige - er nemt at se alle billederne fra brylluppet, siger Bettina Sjöhalm Rønn, bryllupsarrangør hos Maid of Honour.

I USA er der sågar firmaer, der har slået sig op på at specialdesigne hashtags til brudepar, så det er fængende og helt unikt for dem og deres gæster.

Et hashtag samler billederne, så det både før- og efter festen er muligt for brudeparret og gæsterne at se alle billederne samlet.

- Mine tøser begyndte allerede at bruge hashtagget til min polterabend. Jeg synes, det er rigtig hyggeligt, at vi deler minderne og ser vores bryllup på en anden måde, end hvis det var en fotograf, der havde taget billederne, fortæller Cindy Berzanth.

Og netop det at give brylluppet evigt liv på de sociale medier er en stor årsag til, at mange opfordrer gæsterne til at hashtagge deres billeder. Det mener TV 2s techekspert.

- Det er nogle andre billeder, man får, når man beder gæsterne om at tage billederne. Førhen var der ofte nogle brudepar, der lagde engangskameraer på bordene, så man fik nogle knap så opstillede billeder, som når en professionel fotograf tager dem. Det er det samme princip, man overfører til Instagram, fortæller David Guldager.

En Instagram-venlig fest

Selvom det kan være rigtig hyggeligt at dele billederne under et hashtag, så der er lidt at hygge sig med både før, under og efter brylluppet, så sætter det også sit præg på festen.

- Når brudeparret opfordrer til at dele billeder under et hashtag, så vil det jo gøre, at folk bruger deres telefoner under festen. Festen vil nok også bære præg af, at der bliver fokuseret på festens udtryk på sociale medier frem for nærværet, siger techekspert David Guldager.

Vi er dog ikke kommet dertil, hvor festen bliver planlagt ud fra, hvordan den vil tage sig ud på sociale medier. Men bryllupsarrangørerne oplever ofte, at brudeparrene har fundet inspiration til deres eget bryllup på sociale medier - det kan eksempelvis være, at brudeparrene har set en Instagram-venlig bordopdækning.

- Det gør, at brudeparrene går mere og mere op i de enkelte detaljer, som er inspireret af ting, de ser på Pinterest, Instagram og andre sociale medier. Så på den måde bærer planlægningen også præg af, at man gerne selv vil være med på bølgen, siger bryllupsarrangør Bettina Sjöhalm Rønn.

Det er netop, hvad Cindy Berzanth har gjort op til sit bryllup. Hun kan bruge timevis på at sidde og søge rundt på Instagram og Pinterest for at skabe det helt rette bryllup. 

- Jeg har set mange ting fra bryllupper på Instagram og Pinterest, og så har jeg taget de ting med til vores eget bryllup, som jeg synes er fede, siger hun.

Når mobilen er bandlyst

Ligesom med alt andet, der er på mode, kommer der på et tidspunkt en modreaktion. For lige så vel som at mange gerne vil have et hashtag til deres bryllup, så er der også mange, der opfordrer gæsterne til at lade mobiltelefonerne ligge i tasken.

- Fordi det er blevet så normalt at tage billeder til bryllupper, så er der også nogle, der meget aktivt giver udtryk for, at de ikke vil have, at folk tager billeder til bryllupper, siger bryllupsarrangør Heidi Noer-Hvarre.

Når brudeparret vælger de sociale medier fra til deres fest, er det ikke et udtryk for, at de er bange for, hvilke billeder, der havner på sociale medier, men derimod et ønske om, at gæsterne skal være nærværende det sted, hvor de befinder sig - nemlig til brylluppet. Det er en reaktion, man - ifølge techekspert David Guldager - ser mange steder og ikke bare til bryllupper.

- Der er nogle, der ønsker en off-kultur, så det, man ser til bryllupperne, afspejler egentlig vores normale liv, siger David Guldager.

Afstemning
Afstemning