Det sker der i kroppen, når du cykler

16x9

Cykling er skånsomt for dine led og godt for dit energiniveau. Men hvad siger dine lunger, hvis turen går gennem tæt trafik?

Knæ
I modsætning til når du løber, er der langt mindre pres på dine knæ, når du cykler. For at få den helt optimale knæposition, skal du have dit knæ bøjet en smule, når pedalen er nede – nærmere bestemt i en vinkel på omkring 25 grader. Det, at der ikke er så meget pres på dine knæ, betyder dog ikke, at du ikke kan få ondt i knæene af at cykle. Det kan du. Risikoen er bare mindre. Og det er ikke kun dine knæ, der bliver skånet, når du cykler i stedet for at løbe, der er også mindre belastning på dine ankler og din rygsøjle.

Knogleskørhed
Særligt vægtbærende motion er godt, når det handler om at forebygge knogleskørhed. Og eftersom det er cyklen og ikke dig selv, der bærer din vægt, når du cykler, nyder dine knogler ikke sammen gavn af en cykeltur, som den gør af for eksempel en løbetur.

Kalorieforbrug
Når du cykler, forbrænder du kalorier. Hvor mange afhænger af din størrelse. Vejer du 60-65 ­kilo vil du ifølge Cyklistforbundet forbrænde 18 kalorier per kilometer. Du kan også alliere dig med den tommelfingerregel, der ­siger, at du forbrænder 0,33 kalorier per kilo kropsvægt per kilometer. Som du kan se ud af det regnestykke, er det altså ligegyldigt, hvor hurtigt du cykler, når det kommer til at forbrænde kalorier. Det handler om distancen!

Energiniveau
Træt og sløv? Så snup en cykeltur. En undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Psychotherapy and Psychosomatics ­viste, at cykling forbedrede deltagernes energiniveau med 20 procent og nedsatte deres træthedsfølelse med 65 procent. Forklaringen er, at cykling udløser ­dopamin, hvilket fører til mere energi. Og du behøver ifølge undersøgelsens resultater ikke ræse af sted. Det var de deltagere, der ­cyklede med lav til moderat intensitet tre gange om ugen, der bedst overvandt trætheden.

Muskler
Når du cykler, er det ­pri­mært musklerne i dine ben, der ­kommer på arbejde. Men ­cykler du f.eks. op ad bakke og står op i ­pedalerne, kommer ­dine ­overarme og din core også på ­arbejde.

Hjerte og blodomløb
Som med alt andet motion er cykling godt for dit helbred. I et studie satte man 32 kvinder til at cykle med moderat til høj hastighed tre gange om ugen i mindst en halv time ad gangen. Efter et år var ­deres blodtryk lavere, de havde forbedret deres kolesteroltal og havde fået en bedre kondition.

Lunger
Nej, det er måske ikke rart at cykle i trafikos, men faktisk ­indånder du ikke mere dieselos end bilister, der får det ind gennem blæseren i bilen. Og selvom luften kan være forurenet, er det stadigvæk sundere at motionere end at lade være.

Kilde: Womenshealthmag.com, Mensfitness.com, Videnskab.dk, Cyklistforbundet.dk, Cykelogi.dk. Kk.dk, Sundhedsstyrelsen og Livestrong.com. 

  Læs også: Hvorfor får kvinder menstruation samtidig?

  Læs også: 11 råd du ikke kendte i forvejen: Sådan slipper du af med din blærebetændelse

  Læs også: Atjuh: Er du forkølet? Her er 5 ting du kan gøre for at blive rask

Artiklen blev oprindeligt publiceret på alt.dk