Ekspert i vaner: Sådan holder du dine nytårsforsæt

Et nyt år betyder ofte en række nytårsforsæt. Få her en række råd til, hvordan du overholder dem.

Januars kulde er så småt begyndt at komme snigende, og de nytårsforsæt, som man eventuelt har givet sig selv, skal nu til at føres ud i livet. Sociolog og forfatter bag bogen 'Coach dig selv – få hjernen med på forandring', Anette Prehn, giver dig her en række råd til, hvordan du overholder dine forsæt ind i det nye år.

- Mennesket er overoptimistisk, når det kommer til at sætte mål. Vi er overambitiøse på vores “fremtids-jegs” vegne. Det er derfor let at formulere et nytårsforsæt og andre “fikse idéer” men svært at føre dem ud i livet, fortæller Anette Prehn til TV 2.

Nedenunder har Anette Prehn skrevet en række råd om nytårsforsæt.

Mål skal formuleres med 'hen-imod'-sætninger

Mål formuleret som 'jeg vil holde op med at ryge' eller 'jeg vil holde op med at blive så hurtigt vred' er dømt til at mislykkes for de allerfleste. Hjernen overser nemlig abstrakte udtryk som 'ikke' og 'holde op med'.
Vend i stedet mønten om, og bliv skarp på, hvad du ønsker at fremme. Er det 'sundhed', 'indre ro' eller 'tålmodighed', og hvordan ser det ud i praksis? Reflektionen over dette kan hjælpe dig til at blive skarp på, hvad dine værdier er. En stærk hjælp til at lykkes med dine målsætninger er også at formulere dig i 'når så' formuleringer. For eksempel 'når jeg oplever X, så vil jeg Y', og så i øvrigt øve dig på Y. 

Sæt realistiske, overskuelige mål – og del dem gerne med andre

Hjernens vagthund, amygdala, ryger til vejrs, når et mål virker for stort og overskueligt. Det medfører, at den tænkende hjerne går i sort. Sørg derfor for, at dit mål er realitisk, attraktivt og overskueligt – og at du er 'herre' over at nå det. 'Jeg vil være millionær' eller 'Jeg vil møde kærligheden' ligger ikke direkte inden for din Indflydelsescirkel. Det kan også hjælpe at sige dem højt eller at dele dem med andre, som du har tillid til. 

Drop 'kuren' – sats i stedet på ændringer i måden, du lever din hverdag på

Mange ser nytåret som deres store chance for at søsætte endnu en 'slankekur'. Drop kuren én gang for alle! Den får dig til at undertrykke dét, du IKKE vil spise – og det virker omvendt i hjernen. 
Et tankevækkende forsøg viser dette. En gruppe kvinder blev inviteret til en chokoladesmagstest. Den ene halvdel fik i dagene op til testen at vide, at de ikke måtte tænke på chokolade. Den anden halvdel fik ikke noget at vide. De, der har gået og undertrykt deres trang til at spise chokolade, spiste næsten dobbelt så meget chokolade til smagstesten som den anden gruppe. Det giver simpelthen bagslag at undertrykke! Viljestyrke betragtes i øvrigt af forskere som en begrænset ressource. Hvis man for eksempel har brugt masser af viljestyrke hele dagen på at løbe spidsrod mellem fristelser – og undertrykke sin trang til slik og chokolade – hvad sker der så let om aftenen? Man grovæder. Sats i stedet på stille og roligt at væve sunde vaner ind i dit hverdagsrepertoire.

Nye vaner kan med fordel bygges ovenpå de gode vaner, du har allerede

De fleste af os lever travle hverdagsliv, og det er næppe sandsynligt at proppe endnu flere aktiviteter ind. Hvis du gerne vil være 'mere social', så inviter en god ven på frokost en gang om ugen - når du alligevel spiser frokost. Hvis du gerne vil have bedre mundhygiejne, så stil tandtråden lige ved siden af tandbørsten og træn det ind i aftenrutinen, du alligevel laver. 

Drop selvkritik

Hvis du pludselig opdager, at du er gået i lag med en Mars-bar, selvom dit nytårsforsæt handler om at spise sundere, så fat mod! Brug opdagelsen som en rumlerille-oplevelse, der minder dig om den rute, du hellere vil 'rejse ad'. Når du kører på motorvejen og hører rumlerille-lyden og mærker rumlerille-oplevelsen gør du heller ikke 'et stort nummer' ud af det – du justerer i stedet let på rattet, og så er du tilbage på ruten. Hjælp dig selv med at svirpe tilbage: med det, man kalder 'selvbarmhjertighed' og gerne også humor.
Hvis du giver næring til selvkritik med Mars-baren i hånden, så tager det endnu længere tid at komme 'tilbage på sporet', fordi du aktiverer det, som forskerne kalder 'så-kan-det-også-være-lige-meget-effekten'. 

Overvej helt at droppe nytårsforsætterne

Ønsker du forandring i dit liv er det lige så relevant i løbet af året, som ved nytårstid.
I stedet for at formulere et nytårsforsæt, kan du med fordel bruge det nye år til at lave en værdiudforskning og blive klogere på, hvad der er vigtigt for dig, hvilke værdier du ønsker at give særlig næring, og hvad du ønsker at bidrage med i verden.