Modebranchens nyeste stjerneskud bruger str. XXL

Verdens første mandlige 'plus size'-model har set dagens lys, Zach Miko bruger en størrelse XXL, alligevel har modelbureauet IMG signet ham.

Mens flere og flere kvinder med lidt ekstra på sidebenene titter frem i modebilledet, er herremoden stadig præget af hårdtpumpede mænd med en fedtprocent tæt på det uopnåelige.

De kvindelige såkaldte ’plus size’-modeller såsom Ashley Graham, der kommer på forsiden af årets badetøjsudgave af sportsmagasinet 'Sports Illustrated', har nu fået deres første mandlige pendant.

Det internationale modelbureau IMG Models har skrevet kontrakt med skuespilleren Zach Miko, der bliver deres første model i den nyoprettede ’Brawn’-kategori.

A post shared by IMGmodels (@imgmodels) on

Muskuløs i stedet for 'plus size'

Zach Miko er 198 centimeter høj, bruger størrelse 40 i livet og XXL i trøjestørrelse.

- Brawn er et budskab om et positivt kropsbillede, og brawn signalerer fysisk styrke. Jeg vil have alle mænd i Amerika til at sige: ’Det kan jeg også gøre’, når de ser Zach, forklarer IMG-direktør Ivan Bart til ugebladet Women’s Wear Daily.

Direkte oversat til dansk betyder brawn muskuløs eller råstyrke. Og dermed undgår IMG at stikke hånden ind i den hvepserede, som betegnelsen ’plus size’ har udviklet sig til at være.

Sundere kropsideal hos mændene

Jesper Thomsen, der er direktør i danske Unique Models, forklarer, at 'plus size'-trenden er en modreaktion til de ultratynde modeller, der præger modebranchen. Men, at det overvejende er på kvindesiden, at man finder de syletynde modeller.

Som da en radmager ung dansk model i 2015 kom på alles læber efter en kontroversiel forside på modemagasinet 'Cover'.

En sag, der sidenhen fik modebranchen til at indføre obligatorisk sundhedstjek, krav om løn for arbejde og sanktioner mod dem, der ikke efterlever reglerne.

 - Kropsidealet indenfor herremodeller har næsten altid været sundt, med en flot muskulatur og six pack, fortæller Jesper Thomsen til TV 2, og forklarer, at der har været nogle afstikkere, eksempelvis har Dior brugt nogle meget tynde modeller.

 - Men generelt har der ikke været en lang historik med, at det skulle være meget, meget tynde drenge, og derfor har der heller ikke været en modreaktion, siger Jesper Thomsen og fortsætter:

 - Zach Miko dukker op nu fordi, der er så meget opmærksomhed på hele fænomenet. Og så rider IMG med på den bølge. Det er populært, og man får goodwill for at booke en model, der ikke har de gængse modelmål.

Unique Models skal dog ikke ud og lede efter danske brawn-modeller lige foreløbig, siger Jesper Thomsen:

 - Nej, det er for tidligt, men det er en gave for agenter og modelscouts, der pludselig får mange flere at vælge imellem, hvis de gerne må have lidt flere kilo på sidebenene.

Taljer så tynde som kopipapir

Men det er ikke kun plus size-tankegangen, der dominerer modebilledet. Den nyeste kropsideal-trend kommer fra Asien, og deles heftigt på de sociale medier under hashtagget #A4waist.

Her er målet, at kvinderne skal kunne gemme deres talje bag et A4-ark som på billedet herunder:

A post shared by Morten Saxnaes (@mortensax) on

Zach Miko kan garantrisse ikke være bag et stykke A4-papir, men modebranchen er ikke helt ukendt territorie for ham. Allerede i efteråret blev han brugt som model i butikskæden Targets kampagne for firmaets ‘Big and Tall’-kollektion.

- Der er lang vej, før det ikke længere er en nyhed, når et brand bruger en model over en vis størrelse, men det er skridt som dette, der er med til at gøre det muligt i fremtiden, sagde Miko sidste år til People efter Target-kampagnen.

16x9
Her står Zach Miko model for butikskæden Target. Foto: Target / Target