Skal du i sommerform? Drop de tunge vægte og kvæl musklerne i stedet

Skal du i bikinien eller badebukserne her til sommer, så er der faktisk kommet en genvej til at få større muskler. Det hedder Kaatsu-træning.

Med meget lette vægte og træningspas på under 20 minutter lyder 'Kaatsu' umiddelbart som en træningsform for nybegyndere. Men faktisk viser undersøgelser, at det er en meget effektiv måde at træne musklerne på.

Herhjemme er den japanske træningsform nu begyndt at dukke op i flere danske fitnesscentre, og det kan både være til gavn i forbindelse med styrketræning og genoptræning, forklarer fysioterapeut Mark Abildhauge i mandagens udgave af 'Go' morgen Danmark'.

- Kaatsu, også kaldet okklusionstræning, handler ganske enkelt om, at man klemmer musklerne sammen med et bånd. På den måde snyder man musklerne til at tro, at de laver tung styrketræning, siger Mark Abildhauge.

Testet på utrænede kvinder

Han forklarer, at kroppen har både langsomme og hurtige muskelfibre. Når man træner, er det dog svært at få aktiveret begge typer, men det kan Kaatsu-træning være med til at tricke.

Tidligere er træningsformen blevet testet på utrænede kvinder, og her viste resultaterne stor fremgang i styrke og muskelmasse hos de kvinder, der benyttede denne metode.

- Det viser sig, at der opstår mere væksthormon, når man klemmer sammen, fordi kroppen tror, den træner hårdt. Derfor bliver der dannet et surt miljø i musklerne, altså mælkestyre, og så kommer der væksthormon rundt i hele kroppen, som er med til at få musklerne til at vokse, siger Mark Abildhauge.

God som genoptræning

Udover at være en effektiv styrketræningsform virker Kaatsu også godt som genoptræning, forklarer han. 

- Du behøver ikke træne med sindssygt tunge vægte, så det skåner faktisk dine led. Så jeg ser det som et kæmpe potentiale i genoptræning, fordi det kan hjælpe folk hurtigt tilbage fra en skade, siger Mark Abildhauge.

Hvis man vil afprøve metoden, anbefaler han dog, at man allierer sig med en professionel.

Kan det være farligt?

Selvom ingen studier endnu har påvist, at der er en øget risiko ved at træne efter denne form i stedet for almindelig styrketræning, er der stadig meget, man ikke ved om den.

- Der er ikke fundet evidens for, at det skulle være farligt. Men hvis du har problemer med kredsløbet - forhøjet blodtryk, diabetes og lignende ting - så skal man være varsom, fordi man ikke kender langstidvirkningerne, siger Mark Abildhauge.

I videoen øverst i artiklen kan du se 'Go' morgen Danmark's vært Michael Robak teste træningsformen Kaatsu.