Danskerne er vilde med protein: Flår æggehvider og kylling ned fra hylderne

16x9
Kylling er en populær fødevare. Foto: Shutterstock

Salget af proteinholdige fødevarer skyder stadig med raketfart, melder både Dansk Supermarked og Coop.

Der ryger stadig flere og flere fødevarer med et højt indhold af protein i indkøbskurvene i landets supermarkeder.

- Vi udvider hele tiden sortimentet på grund af stigende efterspørgsel, fortæller Julie Spanner Kloppenborg, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked.

Dansk Supermarked har trukket tal på en række udvalgte fødevarer, hvor indholdet af protein ligger i den høje ende, og fælles for produkterne er, at salget går strygende. Det gælder blandt andet fødevarer som æg, skyr, græsk yoghurt og mælk.

- Proteinbølgen er bestemt ikke ovre. Vi ser også, at producenterne i stigende grad markedsfører de proteinholdige produker på proteinen - de skriver det meget tydeligt på varen, siger kommunikationskonsulent Julie Spanner Kloppenborg.

Kylling er den helt store megatrend

Hos Coop er salget af skyr stagneret, men stadig højt. Derimod er kylling og edamamebønner i kraftig vækst.

- Vi går i retning af et let og grønt køkken frem for det traditionelle med sovs, kød og bastant kød. I det lette køkken er kylling og fisk populært, da det er fedtfattigt og rigt på protein. Edamamebønnerne er nemme at putte i salater, så de samtidig får fylde og er rige på proteiner, fortæller Lars Aarup, analysechef i Coop Danmark.

Han forventer, at salget af både kylling og edamamebønner vil stige kraftigt de næste fem år. 

Selvom skyrsalget er stagneret hos Coop, er skyr stadig populært hos danskerne. Nu bliver skyren i stedet inkorporeret i andre fødevarer.

- Skyr havde sit foreløbige peak i 2015. Men det flyder nu ud i andre produkter. Vi har blandt andet skyrboller, skyrdressing og smør, hvor der er iblandet skyr - det hedder smyr. Det skal dog siges, at danskerne stadig er meget glade for den store et-kilos spand med skyr, men de forskellige smagsvarianter har nok nået sit højdepunkt. Fremtiden for skyr er, at det kommer ind i flere og flere produkter, siger Lars Aarup, der fortæller, at salget af skyr især ekspolederede omkring 2013 og 2014, hvor stenalderkosten hittede.

Æggehvide-drik er populær

Hos Dansk Supermarked har de også eksempler på produkter, der er blevet lanceret på grund af proteinindholdet.

- Vi har fået en æggedrik på hylderne, som er ret populær. Den hedder White protein og består af æggehvider med aroma, fortæller Julie Spanner Kloppenborg fra Dansk Supermarked.

Selvom de proteinrige- og de proteinberigede fødevarer er populære, er det dog ikke, fordi danskerne har vinket helt farvel til andre fødevarer.

- Kyllingekød har en større fremtid for sig i Danmark end svinekød og oksekød, fordi der går en megatrend i retning af det lette køkken. Men danskerne vil ikke vende ryggen helt til frikadeller og kødsovs, for de retter er så stor en del af vores kultur. Men vi vil se en stor vækst inden for kylling. På samme måde vil vi se vækst inden for bønner, da det er nemt at udskifte kartofler og ris med bønner, som er lettere og fyldt med protein, siger Lars Aarup fra Coop Danmark.

TV 2 har testet fem myter om protein, se om de er sande eller falske i klippet.