Derfor kan kollegaen kværne ti kopper kaffe - men du kan kun tåle tre

16x9
Er du en af dem, der ikke kan sove flere timer efter en kop kaffe? Det kan hænge sammen med både medicin, rygning og graviditet. Foto: Shutterstuck

Nogle kan drikke spandevis af kaffe uden store konsekvenser - andre må nøjes med et par kopper. Det skyldes vores enzymer nede i leveren.

Du kender det sikkert godt. 

Nogle mennesker kan drikke uanede mængder af kaffe - mens andre holder sig til en enkelt eller to kopper om dagen. Og drikker man dem før sengetid, går det helt galt. 

Men hvorfor er der så stor forskel på, hvordan koffeinen i kaffen påvirker kroppen? 

Det skyldes slet og ret, at der er store forskelle på, hvor lang tid vi er om at nedbryde koffeinen, skriver Videnskab.dk

Effekt kan vare få timer

I fagtermer snakker man om halveringstider - altså den tid, det tager, før koffeinens effekt er halveret - forklarer Olav Spigset, der er professor ved Institut for laboratoriemedicin, børn- og kvindesygdomme ved Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet. 

- En halveringstid på fem timer er gennemsnittet i befolkningen. Men hos nogle mennesker er koffeinens halveringstid helt nede på halvanden time. Blandt mennesker, som har en langsom nedbrydning, kan den være op til 10 timer, siger han til Videnskab.dk. 

Man kan altså døje med sovebesvær, hvis man er blandt dem, der må trækkes med en lang halveringstiden. Også selvom det er mange timer siden, man drak sin sidste kop kaffe. 

Graviditet og rygning gør en forskel 

Det er dog ikke udelukkende halveringstiden, der har betydning for, hvordan man reagerer på kaffen. 

Professoren peger på flere forhold, der har en effekt - blandt andet enzymerne i leveren. Det er dem, der afgør, hvor hurtigt nedbrydningen sker. 

Og mængden af enzymer varierer fra person til person. Her kan både rygning, graviditet og medicin have betydning. 

Eksempelvis har gravide eller kvinder, som tager p-piller en lidt langsommere nedbrydning af koffeinen og reagerer derfor mere kraftigt. 

Omvendt er det med rygere. 

- Rygere nedbryder ofte koffeinen hurtigere end ikke-rygere. Hvis man ryger, har man altså brug for mere kaffe for at få den samme opkvikkende og stimulerende virkning. Hvis man stopper med at ryge, så begynder nedbrydningen igen at ske langsommere, siger Olav Spigset til Videnskab.dk.