Tendens til vintertræthed? Sådan forebygger du den allerede nu

Sommeren er kun lige forbi, men allerede nu kan du tage dine forholdsregler og mindske risiko for vintertræthed.

Efteråret står for døren, og det betyder blandt andet, at dagene bliver kortere, og vi får mindre sollys. Og sollys er vigtigt for os.

Så har du tendens til vinterdepression eller vintertræthed, så læs med her.

Klaus Martiny, som er overlæge og psykiater, gæstede mandag morgen 'Go' morgen Danmark', hvor han gav gode råd til, hvordan du undgår at blive ramt af vintertræthed.

Se Klaus Martiny forklare, hvad du kan gøre mod vinterdepression og vintertræthed i klippet over artiklen.

  • Symptomerne på en vinterdepression er nedsat energi, humør og initiativ samt øget søvnbehov, vægt og appetit, især for søde sager
  • Patienter med vinterdepression sygemeldes sjældent, men oplever en signifikant nedsættelse af deres livskvalitet
  • Symptomerne tiltager i vinterhalvåret og aftager i løbet af foråret
  • Den højeste forekomst findes blandt yngre kvinder
  • Lysterapi er en effektiv behandling

For du kan faktisk gøre noget, som kan virke forebyggende. Det er nemlig blevet bevist, at en tur til sydens sol i starten af efteråret kan mindske risikoen for at få vinterdepression og vintertræthed.

Derfor er det også rigtig godt, at sensommeren har været så solrig. 

- Man kan sige, at vi får ladt batterierne op, siger Klaus Martiny.

Her er symptomerne

Vintertræthed og vinterdepression viser sig oftest allerede i september, hvor man begynder at kunne mærke, at dagene bliver kortere.

Symptomerne er træthed, dalende humør, mere appetit, øget søvnbehov, og at man har sværere ved at komme op om morgenen.

Klaus Martiny understreger, at der er forskel på vinterdepression og vintertræthed:

- Depression er jo en alvorlig ting, og jeg tror kun, der er højest en procent, som har svært ved at passe sit arbejde og har det meget skidt.

- Vintertræthed er meget mere udbredt. Det er måske ti procent eller mere, der oplever det, forklarer han.

Pas på med iPad og computer

Selv om Klaus Martiny flere gange fastlår, at lys er alfaomega for at undgå vintertræthed og vinterdepression, så er det altså ikke alt slags lys, der er lige godt i løbet af døgnet.

Lyset skal nemlig helst passe til ens døgnrytme og have den rigtige styrke.

Derfor understreger han, at det er en dårlig idé eksempelvis at sidde med sin iPad med fuld lysstyrke om aftenen, inden man skal sove. Det blå lys i iPad'en kan give søvnforstyrrelser, så derfor skal man ifølge Klaus Martiny skrue ned for lyset eller skifte til 'night shift', hvor lyset bliver væsentligt gulere.