Eksperten deler sine hemmeligheder: Sådan taber du dig nemt

Læge Jerk W. Langer deler her sine nemmeste tips, der nemt kan spare dig for et par kilo på sidebenene.

Hvis du har fået et par ekstra julekilo at bære rundt på, eller hvis du generelt bare er polstret lidt for godt, ønsker du måske at gå på januarkur. Og det er der mange forskellige måder at gøre på.

I programmet 'En kur der dur' introducerer læge og slankeekspert, Jerk W. Langer, deltagerne for fem forskellige kure, der alle har detaljerede kostprincipper. Principper, som kan være svære at følge, hvis du ikke ønsker at omlægge din hverdag fuldstændig. Men bare rolig - du kan også tabe dig ved at følge en række enkle principper.

I listen nedenfor har Jerk W. Langer givet sine bedste slanketips, som er enkle og nemme at følge.

Ekspertens bedste slanketips

Bevæg dig mere i dagligdagen

Når du transporterer dig rundt i din dagligdag, så sørg for at tage cyklen - og gå en masse ture. Du kan også sørge for at træne foran fjernsynet, mens du ser dit yndlingsprogram. 

Køb ikke ind på tom mave

Hvis du køber ind på tom mave, er chancen for, at der ryger noget usundt i kurven, større, fordi din modstandskraft ryger. Hvorfor tror du ellers, at slikket er placeret oppe ved kassen, hvor du står i kø? Så sørg for at være mæt, når du går på indkøb.

Lav din mad selv

Hvis du selv står med råvarerne i dit køkken, kan din mad ikke undgå at blive sundere og mindre kaloriefyldte, fordi du dropper færdigretter og halvfabrikata. Hvis du ikke er vant til at lave mad selv, kan det hjælpe bare at gøre det selv tre til fire gange om ugen.

Kast ikke maden ned

Spis indtil du ikke er sulten længere, og ikke indtil du er mæt. Du kan bedre fornemme din sult, hvis du under måltiddet slukker tv'et, og lægger bestikket mellem hver mundfuld, så du spiser langsommere, og mætheden indfinder sig tidligere.

Få din nattesøvn

Få din nattesøvn ved at slukke tv'et, lægge mobilen væk og dæmpe belysningen. Dårlig søvn og stress får os til at spise både mere og usundere. Det er faktisk en meget overset årsag til overvægt.

Drop mellemmåltidet

Der er ingen grund til at spise mellemmåltider - dine hovedmåltider er nok. Hvis du føler dig lidt sulten inden et hovedmåltid, er det helt okay. Det er en uvane at proppe sig med mad ved det mindste tegn på sult.

Kig på taljemål og ikke vægt

Slank er ikke det samme som sund, og tyk er ikke det samme som usund. Dit taljemål er sundhedsmæssigt vigtigere end kropsvægten. Hver gang du smider en centimeter omkring maven, bliver du sundere og forebygger alvorlige sygdomme såsom diabetes, blodpropper, depression, demens, gigt og kræft.