Ekspert: Sådan håndterer du din angst for terror

En undersøgelse viser, at hver femte dansker frygter at blive udsat for terror.

Indenfor de sidste par år er den vestlige verden blevet ramt af en række terrorangreb, hvor hundredvis af civile er blevet såret eller dræbt.

Senest har danskerne kunne følge med i en forfærdelig terrorhændelse i London, og det påvirker os i den grad. Det viser en undersøgelse fra Trygfonden.

Et voksende antal danskere er nemlig bange for, personligt at blive udsat for terror.

Hvor det kan være rationelt at blive bange, når man høre om terror i London, er det til gengæld ikke rationelt, hvis du bliver bange for at leve dit liv fuldt ud, fordi du tænker på terrorhandlinger.

Det fortæller afsnitsledende overlæge i psykiatri, Sebastian Swane, fredag i 'Go' morgen Danmark'.

- Frygten gør det, at man primært reagerer med undvigeadfærd - altså at vi løber væk fra faren, hvilket er hensigtsmæssigt ved en virkelig fare. Problemet er, at hvis det er en overdreven fejlindlært angst, som for eksempel angsten for terror, så undviger vi uhensigtsmæssigt og tør for eksempel ikke gå uden for en dør, siger Sebastian Swane.

16x9
Et helikopterfoto fra det seneste terrorangreb i London. Foto: HO / Scanpix Denmark

Og danskerne er blevet mere bange. TrygFonden har målt danskernes syn på terror, og antallet af danskere, der anser det for sandsynligt, at Danmark bliver ramt af et terrorangreb i løbet af det næste år, er steget fra 59 procent til 65 procent. I samme periode er antallet af danskere, der er personligt utrygge for at blive ofre for terror, steget fra 15 til 20 procent.

Nedenfor kan du høre, hvad det især er, som danskerne frygter.

Det fortæller forskningschef i Trygfonden, Anders Hede.

- Det er især den form for terror, der rammer planløst, som skræmmer os, fordi så er det nemmere at sige, det kunne have været mig, siger Anders Hede.

Hvad kan du gøre, hvis du bliver bange?

At komme af med angst for for eksempel terror er ikke noget, der sker hurtigt. Det tager tid, fordi man skal øve sig på specielle tankemønstre.

Man skal afdække, hvad det er for nogle tanker og fejltolkninger, man gør sig i forbindelse med angsten, og så arbejder man med dem.

Sebastian Swane, afsnitsledende overlæge i psykiatri

- Man skal afdække, hvad det er for nogle tanker og fejltolkninger, man gør sig i forbindelse med angsten, og så arbejder man med dem. Hvis man for eksempel er bange for, at der kunne springe en bombe i metroen, skal man have et repertoire af mere realistiske tanker at sætte i stedet, forklarer Sebastian Swane.

16x9
Politibetjente lægger blomster efter terrorangrebet i London. Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / Scanpix Denmark

Du kan for eksempel øve dig på at tænke tanker så som:

  • Det er farligere at køre i bil, men det er jeg ikke bange for.
  • Det er en overdreven fejlindlæring, som jeg skal øve mig i ikke at give opmærksomhed, trods mine angstreaktioner.
  • Jeg forsøger at få kontrol over noget, som jeg alligevel ikke kan kontrollere.
  • Jeg forsøger at få fuldkommen sikkerhed, ved at være overdreven på vagt, men det er umuligt og vil kun resultere i mere angst.

Du skal i det små udsætte dig selv for de situationer som frembringer angsten, og så øve dig i dine nye, rationelle tanker.

Frygten sidder i pattedyrshjernen

Når du bliver bange for terror sker det i angstcentret i hjernen, der hedder amygdala og sidder i den del, der tager sig af følelser.

Vi bliver bombarderet med breaking news fra hele verden - så følelseshjernen bliver bombarderet med frygtindtryk - som skaber en følelse af konstant fare.

Sebastian Swane, afsnitsledende overlæge i psykiatri

- Det er den del af hjernen, som evolutionsmæssigt svarer til pattedyrshjernen, hvor følelser og seksualitet sidder. Når denne del af hjernen registrerer en fare, sender den besked til binyerne om at udløse adrenalin, som gør kroppen parat til at håndtere en fare, forklarer Sebastian Swane, og fortsætter:

- Vi bliver bombarderet med breaking news fra hele verden - så følelseshjernen bliver bombarderet med frygtindtryk - som skaber en følelse af konstant fare - og så kan den rationelle hjerne ikke overbevise os om, at der ikke er farer på færde, fordi vi har fejlindlært en frygtfølelse.

16x9
Det er i denne del af hjernen at angsten sidder. Foto: TV 2