Ekspert: Unge presser sig selv urimeligt meget - det udløser eksamensangst

Karakterræset kan udløse en eksamensangst, men hvis du lærer at acceptere eksamensangsten, kan du komme den til livs.

Svedige hænder, hjertebanken, tørhed i munden, rysten og angst.

Lige om lidt går landets folkeskoler, gymnasier og uddannelsesinstitutioner på læseferie for at forberede sig til de store eksaminer, og hos mange stikker eksamensangsten dermed igen sit grimme hoved frem.

Men du behøver døje med nervøsiteten, for det er muligt at få komme eksamensangsten til livs.

Det fortæller Anna Stelvig, der er cand. mag. i psykologi med speciale i eksamensangst, i Go’ morgen Danmark.

Det er efterhånden meget almindeligt

Anna Stelvig har gennem sin praksis, Studymind, mødt mange unge og deres forældre, som søger hjælp til at håndtere eksamenssituationen bedre.

Efterhånden er eksamensangst meget almindeligt, lyder det.

- Det, jeg hører fra dem, jeg taler med, er, at der er et ekstremt stort fokus på karakterer. De presser sig selv urimeligt i jagten på de her præstationer, som var det den eneste vej til succes.

- Og det er jo synd,  siger Anna Stelvig.

Tag kontrollen i stedet for piller

Eksamensangst er et problem, for de unge, der lider under den.

For mange bliver ikke bare nervøse, når de skal til eksamen. De får hjertebanken, svedige hænder ved tanken om eksamen, og frygten for at fejle ved det grønne bord er med til at spænde ben for deres faglige præstation op til og under eksamen, lyder det fra psykologen.

Der er flere metoder, man kan bruge for at komme sin eksamensangst til livs.

Mange unge bruger betablokkere, hjertemedicin, for at dæmpe nervøsiteten, og det er også ok, hvis man endnu ikke har fundet de redskaber, man skal bruge, men det er ikke en langtidsholdbar løsning, mener Anna Stelvig.

For der kommer eksamenssituationer gennem hele livet.

Du sætter kroppen i alarmberedskab

I stedet skal man tage kontrollen over situationen og dermed også eksamensangsten for at få has på den.

- Det er den tænkning, der er forbundet med eksamenssituationen, der udløser angsten, forklarer Anna Stelvig.

- Hvis vi fortæller os selv, at der er fare på færde, så sætter vi vores krop i alarmberedskab, og det er jo ikke særligt hjælpsomt i en eksamenssituation, hvor vi skal være rolige og holde fokus på det faglige, tilføjer hun.

Der er ifølge Anna Stelvig tre metoder, man kan bruge for at dæmpe sin eksamensangst:

Sådan dæmper du din nervøsitet

Slip fokus på dig selv

Når du er nervøs i en eksamenssituation, retter du ofte opmærksomheden mod alt det, du anser for kritisabelt og uacceptabelt hos dig selv. Eksempelvis din formuleringsevne, rødmen, rysten på hænderne osv. Når du  fokuserer på alt det, du anser som kritisabelt, så trækker det energi fra det faglige, og skaber endnu mere nervøsitet.
Hvis du har det sådan, skal du lære at skifte fokus væk fra dig selv og vende blikket mod din faglighed. Når du er fuldt optaget af ”opgaven”, og kun har fokus på den viden du skal formidle, så har du de bedste forudsætninger for at levere en god præstation.

Sæt fokus på det, du kan

 
Når eksamensdagen nærmer sig, skal du kun fokusere på det, du kan og har øvet dig på. Det er din faglige viden du bedømmes på, så brug alle dine kræfter her. Desværre gør mange studerende det modsatte, de fokuserer på det de ikke kan så godt.
Tankerne kredser i negativ spekulation om det, de frygter at blive spurgt om til eksamen. Et sådant fokus fylder én med negativ energi og hjælper derfor ikke. 
Forestil dig i stedet, at du ”tænder din lommelygte” og peger lyskeglen over på al den viden, du råder over. Når du lyser på alt det, du kan, kommer det i fokus og giver dig de bedste betingelser for at levere en god præstation.

Accepter din eksamensangst

Flyt dit fokus væk fra eksamensangsten. Du kan desværre ikke beordre eksamensangsten væk, og jo mere du forsøger, desto mere vil den fylde.
Tryk avler modtryk. Acceptér derfor eksamensangsten, når den melder sig. Betragt den som en naturlig reaktion, når du er under pres, men flyt meget bevidst dit fokus væk fra den. Den må altså gerne være der, men den får ikke lov at forstyrre dit faglige fokus.
Helt konkret kan du give din nervøsitet et navn og gerne sætte et billede eller figur på. Og hver gang, du mærker nervøsiteten i kroppen, skal du sige:
”Hej (navn på figur) du må gerne være her, men jeg vil ikke bruge min tid på dig".
Herefter retter du helt bevidst dit fokus mod din faglighed.