Test din hudtype: Hvornår skal du beskytte dig mod solen?

UV-indekset er lige nu tårnhøjt i Danmark, og det betyder, at risikoen for solskoldning er særlig stor.

Din hudtype har stor indflydelse på, hvornår du bliver solskoldet - og dermed hvor længe du kan være ude i solen.

Hvad er UV-indekset?

UV-indekset er et tal, der beskriver intensiteten af den skadelige ultraviolette stråling.

Under 3: Lav
3 til 6: Moderat
6 til 8: Høj
8 til 10: Meget høj
Over 10: Ekstrem

I middagssolen kan UV-indekset ved Ækvator højst blive cirka 15, mens det i Danmark topper på cirka 7 i sommermånederne.

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne har derfor udviklet en hudtypeguide, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hudtype du har. 

Den bygger på videnskabelig forskning og kan gøre dig klogere på solbeskyttelse af netop din hud. 

- Vi ved, at solskoldning øger risikoen for modermærkekræft. Så hvis vi bliver bedre til at beskytte os i solen, vil det på lang sigt kunne reducere andelen af danskere, der rammes af den kræftform, forklarer Peter Dalum, der er projektchef for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Svar på de seks spørgsmål herunder. Så får du et bud på din hudtype og den nødvendige solbeskyttelse:

Hvilken hudtype har du?

Seks ud af 10 danskere har hudtype 1 eller 2

Danmark er et af de lande i verden, hvor flest rammes af modermærkekræft. En del af forklaringen på det høje antal tilfælde er, at vi er for dårlige til at beskytte os mod solen, når vi rejser på ferie, lyder konklusionen i en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

- Jo lysere hudtype, jo mindre UV-stråling kan man tåle. Har man en mørk hudtype, har man mere af den naturlige beskyttelse i huden. Man kan altså tåle solens stråler bedre, men man får stadig UV-stråling, siger Peter Dalum.

Faktisk har seks ud af 10 danskere hudtype 1 eller 2, hvilket er de hudtyper, der lettest bliver solskoldet i sommerens høje UV-stråling.

Sådan beskytter du dig mod solen

  • Søg skygge mellem kl. 12 og 15, hvis UV-indekset er tre eller derover.
  • Brug en håndfuld solcreme: 40 mililiter pr. indsmørring til en voksen - det halve til et barn.
  • Brug faktor 15 i Danmark og faktor 30 i udlandet.
  • Kig på din hudtype: Jo lysere, jo større er behovet for solbeskyttelse.
  • Vær opmærksom på dit barn:  Solskader tidligt i livet øger risikoen for hudskader og kræft senere.
  • Undgå stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende, ved at købe solcreme mærket med Svanen og Den Blå Krans.
  • Solhat, tøj og skygge beskytter bedst mod solens uv-stråler.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse

- Problemet med solskoldning er, at man ser det for sent. Typisk kommer rødmen ikke før efter nogle timer. Derfor skal man være ude i god tid med solbeskyttelse, siger Peter Dalum.

Uanset hudtype er solbeskyttelse vigtig. Brug de tre solråd: Skygge, solhat/tøj og solcreme. Ved et UV-indeks på 3 eller derover anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at du solbeskytter dig.

Du kan følge UV-indekset i app'en UV-INDEKS. Det anbefales også, at du holder øje med din hud og kontakter din læge, hvis du oplever hudforandringer.​

Hvis du er en af de uheldige, der har pådraget sig en solskoldning de seneste dage, er der gode råd at hente herunder:

Sådan lindrer du en solskoldning

Køl ned

En solskoldning svarer til en førstegradsforbrænding - i sjældne tilfælde en andengradsforbrænding. Derfor skal en solskoldning køles ned, og det kan for eksempel gøres med et koldt bad eller med våde omslag. Hvis du tager et bad, så vær opmærksom på ikke at skrubbe huden, da den skal bevare sin beskyttende hinde.

Tilfør fugt med aftersun

Aftersun køler huden, og samtidig tilfører den også masser af fugt, som huden har brug for efter solen. Sol udtørrer nemlig huden. Aftersun kan ikke reparere dine solskader, men fugten, som den tilfører, kan være med til at minimere din afskalning. Hvis du ikke er blevet skoldet, men bare solbrændt, kan aftersun også være med til at forlænge farven.
Vær opmærksom på at købe en aftersun uden for mange tilsætningsstoffer og parfume, da det bare irriterer huden endnu mere.

Aloe Vera heler

Aloe Vera fås i cremeform, men stammer oprindeligt fra planten af samme navn. Ligesom aftersun-lotion har det en kølende virkning, og samtidig er det også helende

Hold dig væk fra solen

Efter en solskoldning kan det tage huden helt op til fem dage, før den er helet. Herefter vil huden begynde at skalle af i flager. Derfor anbefales det, at huden ikke har kontakt med solen i en uge efter, du er blevet skoldet.

Smør dig ind i mælk eller yoghurt

Mælkesyrebakterier virker helende på huden, og disse findes i både mælk og yoghurt. Foruden mækesyrebakterierne indeholder produkterne også fedt, som lindrer smerten efter solskoldningen.

Drik rigeligt vand

Solen udtørrer huden, og derfor er det vigtigt at tilføre kroppen fugt både udefra og indefra. Du kan tilføre fugt indefra ved at drikke en masse vand. Sørg for at drikke mere, end du plejer.

Tag smertestillende

Hvis smerten er uudholdelig, kan du dæmpe den med smertestillende piller som Panodil eller - hvis det er meget slemt - Ibuprofen.