Mandeforsker om mænds 'badebuksekrop' - Der er sket en ændring

Der er sket en ændring i, hvordan mænd gerne vil se ud i badebukser.

Flere kvinder viser deres naturlige kroppe frem i medierne for at gøre op med idealer om trænede og tynde kvindekroppe.

Senest har Michelle Hviid og Matilde Trobeck vist sig frem i badetøj i en video fra 'Go’ Morgen Danmark', og det er blevet flittigt delt og diskuteret på de sociale medier.

Men hvorfor kan man i fitnesscentrene tage klasser, som hedder bikini-bootcamp - og ikke badebukse-bootcamp?

Mandeforsker og lektor ved Roskilde Universitet Kenneth Reinicke fortæller, at kvinder og mænd traditionelt set har haft forskelligt fokus på deres krop. Mænd har simpelthen været mere ligeglade med, hvordan deres krop så ud.

- Mange mænd har det sådan: ”Det kan godt være, jeg har en stor kuffert, men sådan er det". Sådan har deres syn på kroppen næsten altid været, siger han.

Men der er sket en ændring i kønnenes fokus på kropsidealer. Kvinderne river sig i højere grad fri, og mændene må ikke længere være ligeglade.

- Lige nu ser vi nogle modreaktioner fra kvindernes side, hvor det handler om at vise den naturlige krop, mens man hos mændene derimod kan se, at vi bliver mere objektgjort end tidligere, forklarer Kenneth Reinicke og fortsætter:

- Der er kommet et mere æstetisk blik på mandekroppen: Udover at have en succesfuld karriere og et godt familieliv, så skal man som mand også være sund.

Og det er noget nyt for mændene. De har altid kunnet vise sig frem på stranden – også selvom maven er større end gennemsnittets.

Den nye selvbevidsthed rammer især den unge generation af mænd, forklarer mandeforskeren.

- Flere undersøgelser viser, at unge drenge går mere op i, hvordan deres krop ser ud. De ser billeder af Ronaldo i underbukser, og det påvirker dem. Vi skal til at tænke mere over, at vi skal se slanke og trænede ud, siger Kenneth Reinicke.

Kan ikke undgås, at man bliver påvirket

For tre år siden gik Jonathan Clausen ikke rigtig op i sin krop. Han havde over en tid taget lidt på, men en dag valgte han at vende op og ned på det. Han begyndte at træne cirka seks gange om ugen og så langsomt sin krop ændre sig.

Han nikker genkendende til Kenneth Reinickes observation af, at mænd i stigende grad fokuserer på deres krop.

- Jeg tror helt sikkert, at mænd i højere grad går op i deres udseende. Størstedelen af folk i fitnesscentre er mænd. Og det er helt klart, fordi man hver dag ser veltrænede mænd i reklamer, på sociale medier og i træningscenteret, siger han.

I dag konkurrerer Jonathan Clausen i fitnesskonkurrencer og viser sine biceps, triceps og mavemuskler frem - i direkte konkurrence med andre mænd. Han lægger vægt på, at han ikke startede på grund af folks forventninger, men han genkender alligevel det, som mandeforskeren taler om.

- Jeg er helt sikkert blevet påvirket. Jeg tror ikke, det kan undgås, da man oftest vil følge en masse både kendte og ukendte fitnessmennesker (på de sociale medier, red.) og den vej blive påvirket til aldrig at være tilfreds.