Det indeholder en proteinbar: – Overraskende at det sælger godt

Det ligner slik, der har fået en proteinindsprøjtning, mener seniorrådgiver fra DTU. Det bedste ved proteinbarer er kalorierne, mener klinisk diætist.

De er gode at spise efter træning og på farten.

Sådan bliver visse proteinbarer markedsført på et marked, der er steget voldsomt for flere store danske butikskæder.

Dansk Supermarked

Salget af proteinrige produkter steg samlet set 37 procent fra 2015 til 2016 hos Dansk Supermarkeds butikker - Bilka, Føtex og Netto.

Fra sidste år til i år steg det yderligere 28 procent.

Hos Føtex alene er salget mere end fordoblet på et år.

I Bilka steg salget 145 procent i 2016, mens det er steget 33 procent i 2017.

Kilde: Dansk Supermarked

Men spørger man eksperter, der til daglig arbejder med fødevarer og ernæring, er proteinbarer langt fra førstevalget, når kroppen skal tankes op efter træning eller på farten.

TV 2 har fået hjælp af seniorrådgiver Tue Christensen fra DTU til at regne på, hvad en tilfældigt udvalgt proteinbar indeholder, som illustreret i videoen herover.

Til daglig arbejder han blandt andet med at kortlægge indholdsstoffer i de fødevarer, danskerne spiser. Dem lagrer han i DTU's fødevaredatabase, Fooddata, der er tilgængelig for alle på nettet.

Her er dommen klokkeklar: Proteinbaren, som Tue Christensen har regnet på, ligner et fødevareprodukt som mange af os kender ganske godt i forvejen, nemlig slik.

- Det overraskende er, at der er temmelig meget sukker i det her produkt. Derudover er der noget kakaomasse og nogle proteiningredienser. Mest af alt ligner det jo slik, der har fået en proteinindsprøjtning, siger han til TV 2.

Sådan er proteinbaren blevet opdelt i ingredienser

Der er tilfældigt taget udgangspunkt i: Nutramino Proteinbar Dark Chocolate & Orange 47 gram

Da flere af proteinbarens ingredienser er sammensatte, er der foretaget en yderligere opdeling af disse for at sandsynliggøre mængder som eksempelvis det samlede indhold af tilsat sukker. 

Opsplitningen og den efterfølgende samling af data kan ses herunder:

  • Sukker = 25,4%
  • Kakao = 22,4%
  • Mælkeprotein = 16,3%
  • Gelatine = 10%
  • Sojaproteinisolat = 6,4%
  • Tilsætningsstoffer = 6%
  • Cerealie = 5,1%
  • Fedtstof = 3,48%
  • Vand = 3%
  • Smag = 1,7%
  • Mælk, kondenseret = 0,68%
  • Hovedtotal = 100%

En ingrediens overrasker især

Ved at kombinere det ernæringsmæssige fakta fra DTU Fooddata med oplysningerne fra proteinbarens varedeklaration, er han kommet så godt ind bag produktet som muligt.

På baggrund af sin analyse er der især en ingrediens, der stikker ud, forklarer han.

- Det er overraskende, at der er tilsat så meget gelatine. Det øger mængden af protein i produktet, men det er ikke nogen særlig god proteinkilde, fordi det mangler nogle essentielle aminosyrer.

- Derudover er det sandsynligvis tilsat for at bidrage til konsistensen, og fordi det er et billigt produkt, siger Tue Christensen.

Da markedet for proteinprodukter fortsat vokser sig større, har der været behov for, at DTU nu opretter en kategori for produkterne i fødevaredatabasen, der alle går under betegnelsen sportsprodukter, forklarer han.

- Det er blevet meget udbredt, hvor man kan får de her produkter, og det ser ud som om, der er ved at opstå en alternativ ernæring, som kan hjælpe ens ydeevne. Om produkterne så lever op til løfterne er en anden sag, siger Tue Christensen.

Det eneste gode ved proteinbarer

Alt andet mad er rent ernæringsmæssigt bedre end proteinbarer, forklarer næstformand i Foreningen af Kliniske Diætister Trine Klindt.

Derfor er der, som hun ser det, ikke mange der for alvor har gavn af at snuppe sig en proteinbar på farten.

- Er man kritisk undervægtig, eksempelvis hvis man lider af anoreksi, så kan en proteinbar være god. For det eneste gode ved proteinbarer er, at man let kan få en masse kalorier, der ikke mætter.

- Der er ikke rigtig nogen situation, hvor en proteinbar er bedre end almindelig mad, siger hun.

De kalorier man kan vinde ved at spise en proteinbar, kan man også få igennem mange andre fødevarer, og derudover har almindelig mad ofte en langt højere næringsværdi, forklarer Tine Klindt, der har lavet en liste over gode alternativer til proteinbaren, som du finder nederst i artiklen.

Ikke mest værdi for pengene

Når proteinbarerne bliver markedsført som gode at spise efter træning og på farten, er det altså en påstand, den kliniske diætist har svært ved at være enig i.

Når man også ser på, hvad man får for pengene, giver det endnu mindre mening at vælge en proteinbar som mellemmåltid, forklarer hun.

- Det er rigtig mange penge at betale for en ret dårlig næringskvalitet. Hvis man ser på den liste, jeg har lavet, får man udover kostfibre, vitaminer og mineraler også mange proteiner for kun ti kroner.

- Du får også mere mæthed i længere tid, og dermed samlet set et lavere dagligt kalorieindtag. Det mest overraskende ved proteinbarer er, at de sælger så godt, siger Trine Klindt.   

Trine Klindts alternativer til proteinbar

Rugbrød og tun

  • En lille skive rugbrød (35g)
  • Tun i vand (110g)
Kalorier = 197 Kcal
Protein = 31 gram

Skyr med vanilje og mysli

  • Skyr med vanilje (200g)
  • Mysli uden tilsat sukker (20g)
Kalorier = 220 Kcal
Protein = 22 gram

Rugbrød med æg og hytteost

  • En almindelig skive rugbrød (45g)
  • Et æg (L)
  • Hytteost (25g)
Kalorier = 195 Kcal
Protein = 13 gram

Rugbrød med leverpostej og saltkød

  • En tyk skive rugbrød (55g)
  • Leverpostej med 6% fedt (25g)
  • To skiver saltkød (28g)
Kalorier = 199
Protein = 12 gram