Har du også sitren i øjenlåg eller læg? Her er lægens forklaringer

16x9
Arkivfoto Foto: Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark

Mange danskere generes fra tid til anden af en sitren i ansigtet eller andre steder på kroppen. Se lægens råd nederst i artiklen.

Du er langt fra alene, hvis du af og til oplever, at dine muskler pludselig hopper og danser.

For en sitren i for eksempel øjenlåg eller lår er noget, der gennem tiden har fået mange danskere til at gribe til tasterne i undren. Det kan speciallæge i neurologi Jacob Geday bekræfte.

- Jeg får rigtig mange ind, der har googlet det og er blevet bange for at have en række alvorlige sygdomme, siger han.

Der er to syndere

Neurologen kalder det godartede muskelsammentrækninger eller muskeltics og forklarer, at det er noget, der er svært at undersøge og derfor også svært at komme med en helt sikker forklaring på.

Med forbehold for det oplever Jacob Geday, at folk falder ind i to kategorier.

- Det ses tit hos folk, der træner meget - især i lægmusklen, hvis de har anstrengt den. Det kan også komme, hvis man er stresset og har for mange jern i ilden kan, siger han.

Afstemning

Mere gylle end guld

Ved at google ”sitrende muskler” bliver man i flere fora præsenteret for den alvorlige nervesygdommen ALS, fordi et af symptomerne her er ufrivillige sammentrækninger i musklerne.

- Man kan altid søge sig frem til en masse forfærdelige sygdomme. Men i det her tilfælde er der mere gylle end guld på google, siger speciallægen.

Så selvom det kan være ganske generende, er det i langt de fleste tilfælde helt ufarligt.

Søvn og mindre stress

Hvis man har tabt sig meget eller er blevet svag, kan der være grund til at få det undersøgt, men Jacob Geday forklarer, at man ved mere alvorlige sygdomme ofte slet ikke vil lægge mærke til den dirrende muskel.

- En tommelfingerregel er, at jo mere generet man er af det, jo mindre farligt er det, siger han.

Og selvom det er svært at fastslå årsagen helt præcist, så har neurologen alligevel nogle råd til, hvad man kan forsøge sig med, hvis man er en af dem, der er meget generet af en lidt for aktiv muskel. Se dem i listen nedenfor.

Slip af med sitrende muskler

Mindre stress

Den generende sitren kan være et resultat af, at du har alt for meget om ørerne. Det kan derfor være en god idé at mindske den daglige stress og på den måde få adrenalinniveauet ned.

Undgå koffein

Kaffe kan være med til, at du bliver overstimuleret, hvilket neurologen også ser som en mulig årsag til, at ens muskler kan lave de ufrivillige, men godartede, sammentrækninger. 

Søvn

Lige så vel som træning kan fremprovokere en sitrende muskel, så kan træthed også. At få en god nats søvn er derfor rigtig vigtigt.