Her er fem ting, du bør overveje at spise om morgenen

Hvilke fødevarer er gode at starte dagen med at spise? Det har ernæringsekspert Michelle Kristensen fem bud på.

Man siger, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid.

Derfor er det bestemt ikke ligegyldigt, hvad du putter i munden.

Sådan lyder det fra ernæringsekspert Michelle Kristensen i 'Go' morgen Danmark'.

- Det er en skrøne, at man skal spise, lige når man står op, men når man bliver sulten, er det sindssygt vigtigt, hvad man indtager, da det er det, der lægger fundamentet for resten af dagen, siger hun.

Er man mæt, og er blodsukkeret stabilt, er man bare mere koncentreret, og man har det generelt bedre resten af dagen, lyder det.

Michelle Kristensen har samlet en liste over bud på fødevarer, der kan være med til at give en god start på dagen.

Prøv fem gode fødevarer til din morgenmad

Kefir

En skål kefir om morgenen i stedet for yogurt kan varmt anbefales, lyder det fra ernæringsvejleder Michelle Kristensen. Foto: editorial
Kefir er så småt ved at overtage pladsen for skyr som en særligt relevant fødevare for danskerne - særligt efter en dansk møgsommer. For kefir rummer ifølge Michelle Kristensen flere bakteriestammer, end eksempelvis yoghurt gør.
I kefir er der omkring 30 forskellige bakteriestammer, mens der ifølge Michelle Kristensen typisk kun er to i yoghurt. Mælkesyrebakterier virker som probiotika, der er godt for mave og tarme. Bakteriestammerne i kefir er blandt andet særligt gode til at nedkæmpe skadelige bakterier, såsom salmonella og colibakterier, der kan give alvorlig maveinfektion, lyder det.
Derudover antyder forsøg med mus ifølge Michelle Kristensen, at kefirens bakterier også spænder ben for kræftfremkaldende enzymer og dermed forsinker udviklingen af kræftsvulster.
Så prøv det med frugt og müsli i stedet for yoghurt.

Æg

Æg giver god mæthed og et stabilt blodsukker fra morgenstunden af, lyder det fra ernæringsekspert Michelle Kristensen. Foto: editorial
Æg er godt om morgenen, for æg er en proteinholdig fødevare, og æggehviden har en høj biologisk værdi. Det betyder, at kroppen har let ved at optage fødevaren og udnytte dens proteiner. Ifølge Michelle Kristensen giver æg derfor en god mæthed og et stabilt blodsukker fra morgenstunden af, som øger din koncentration og generelle velvære resten af dagen.
Pøv det med et stykke rugbrød med smør og eventuelt grøntsager, hvis du vil være ekstra sund.

Havregryn

Havregryn er rig på kostfibre og fuldkorn og er med til at nedsætte risikoen for forhøjet kolesteroltal, tarmkræft og andre livsstilssygdomme, lyder det fra ernæringsekspert Michelle Kristensen. Foto: editorial
Holder du af at spise havregryn om morgenen, skal du bare blive ved med det. Det er billigt og let at inkludere i dagens første måltid, lyder det fra Michelle Kristensen.
Havregryn er rige på kostfibre og fuldkorn og er med til at nedsætte risikoen for forhøjet kolesteroltal, tarmkræft og andre livsstilssygdomme, lyder det.
Så spis det gerne - varmt eller koldt - med lidt frugt.

Grøntsager såsom grønkål

Grøntsager til morgenmad kan være en rigtig god idé, lyder rådet fra ernæringsekspert Michelle Kristensen. Foto: editorial
I Danmark kan mange måske synes, det er svært at få grøntsager ned fra morgenen af, men det er sundt. 
Især grønkål er en fordelagtig spise, da kålen indeholder flere sunde stoffer, end de fleste grøntsager gør. Generelt er det vigtigt, at man spiser godt med grøntsager, hvis man sidder meget ned i løbet af dagen, fortæller Michelle Kristensen.
Spis det eventuelt som en sødere salat med grønkål, blåbær og en omgang tahin-dressing til - gerne sammen med æg.

Laks

Laks indeholder omega-3 fedtsyrer, som er gode for krop og hjerne, lyder det fra ernæringsekspert Michelle Kristensen. Foto: editorial
Omega-3 fedtsyrer er gode for krop og hjerne. De smører led og kan være med til at nedsætte inflammation, og laks og fisk generelt er fyldt med netop disse fedtsyrer. 
Det gode ved laks i forhold til hør- og chiafrø, som også indeholder omega-3 fedtsyrer, er, at kroppen bedre kan optage det omega-3, som laksen indeholder - de meget langkædede umættede fedtsyrer, lyder det fra Michelle Kristensen
Ifølge Michelle Kristensen er det en type fedtsyre, man kun kan få fra fisk. De findes også i planter, men det er omdiskuteret, i hvilket omfang de i kroppen kan omdannes til de meget lange kæder, som har den særligt gavnlige effekt, som omega-3 fedtsyrer fra fisk har.
Så prøv at spise et stykke laks på rugbrød eller sammen med avocado, frugt og grøntsager - samt eventuelt med lidt ost. Den calcium, man finder i en ostemad, skal nemlig bruge D-vitamin for at blive optaget i kroppen. Og D-vitamin finder man blandt andet i fisk.