8 råd til at undgå rygskader i haven

Haveentusiast og komiker Hella Joof kan i den grad skrive under på, at havearbejde kan ende i ubehageligheder, hvis man ikke passer på.

Mange danskere går i disse dage i haven for at gøre den klar til den forestående sommer, men mange bærer sig også forkert ad, når de først har gang i haveredskaberne. Og det kan resultere i rygskader.

Det kan Hella Joof skrive under på, efter at hun fik et ordentligt knæk i ryggen i den nye sæson af haveprogrammet 'Hellas have', der netop nu har premiere på TV 2 FRI.

Hun og en veninde skulle flytte store mængder tang fra en strand, og der gik ikke mange minutter, før de begge fik skader i lænden.

- Det var virkelig uprofessionelt, den måde vi arbejdede på. Vi glemte blandt andet at gå ned i knæene, siger Hella Joof.

Undervurder ikke havearbejdet

Fysioterapeut Mark Abildhauge fra FysioDanmark behandler hvert forår mænd og kvinder, der, ligesom Hella Joof, springer lidt for kåde ud i haveopgaverne og ender med at få en rygskade af arbejdet.

Han råder folk til at følge otte råd, når de kaster sig ud i havens aktiviteter.

- Undervurder ikke havearbejde. Det er træning – og god træning – for kroppen, men det kan være en god ide at varme op, så din krop er klar over, den skal til at arbejde. Lav nogle øvelser for ryggen - foroverbøjninger, bagudbøjninger, sidebøjninger samt rotationer, siger Mark Abildhauge og fortsætter:

- Disse øvelser kan man også kalde "oplysningsøvelser". De kan nemlig fortælle dig, om der skulle være noget stivhed eller låsning i ryggen, som du skal passe på, når du skal i gang med dit arbejde.

'Hellas have' har premiere mandag den 2. april klokken 20.45 på TV 2 FRI.

Nedenfor kan du læse fysioterapeutens råd til arbejdet i haven.

8 råd til at undgå rygskader i haven

Variér dit arbejde

Skift mellem at luge, rive, grave, samle op og så videre. Så belaster du ikke de samme muskelgrupper i længere tid ad gangen.

Husk at holde gode pauser undervejs

Sæt eksempelvis alarmen på dit ur, så du holder pauser med et passende interval for dig. Hvor tit du skal tage en pause afhænger af din alder og generelle fysiske form. En god tommelfingerregel kan være at holde en pause hver halve time - og gerne oftere, hvis der er behov.

Husk at drikke vand undervejs

Det gør både, at du får en pause fra arbejdet, og du undgår dehydrering af kroppen. Allerede ved en dehydrering på 1-2 procent af kropsvægten reduceres præstationsevnen, da kroppens evne til at regulere kropstemperatur og kredsløbet nedsættes.

Det er vigtigt at løfte korrekt

Der er mange, der kommer til at løfte med ryggen. Det kan give skader. Bøj i stedet i benene – og brug dermed hele din krop til at løfte med.

Stræk ikke armene for meget

Undgå at arbejde med armene i en vinkel, der er over 90 grader i for lang tid af gangen. Brug i stedet en stige.

Undgå at dreje i kroppen

Lige meget hvad du laver, skal du altid være i en position, så næse og tæer kigger i samme retning. Det gør, at du ikke vrider for meget i ryggen.

Stå lige

Husk altid at stå lige med kroppen på en stige. Du må altså ikke bøje dig for langt til den ene og den anden side.
Vær ikke doven, selvom stigen skal flyttes mange gange, når du eksempelvis klipper hæk.

Stop ved smerte

Skulle uheldet være ude, hvor du alligevel kommer til at lave en forkert bevægelse, som giver smerter, så fortsæt aldrig. Det vil kun udsætte helingsprocessen.