100.000 tilskuere vil heppe på maratonløberne i København på søndag - men virker deres opbakning overhovedet?

I samarbejde med Telenor

Vi hepper og hujer for at hjælpe vores favorithold. Men hvornår og hvordan det hjælper maratonløbere, har vi ikke vidst. Før nu.

Det står nærmest mejslet i sportens stentavler: "Holdet på hjemmebane har en fordel".

Først og fremmest kender spillerne banen og omgivelserne. De er trygge. Dernæst har hjemmebaneholdet den største fanskare, hvilket er afgørende for at hive en sejr hjem, viser flere studier.

Men hvordan ser det ud ved maratonløb, hvor to hold ikke dyster mod hinanden, og hvor "sejr" er et vidt begreb?

En løber, der har oplevet den følelse på egen krop flere gange, end de fleste kan tænke sig, er Pia Hansson, der på søndag skal løbe maraton for 676. gang. 

- Publikum betyder virkelig, virkelig meget. Alle i og omkring et maratonløb er med på, at det her er en præstation. Alle har forstået præmissen, og det oser stemningen af, siger hun.

Og der er faktisk noget om snakken.

På Digital Running Conference, der blev afholdt mandag i København, fremlagde neuropsykolog og CEO i Neurons Inc. Thomas Z. Ramsøy helt ny viden om, hvad løbere tænker og føler, mens de er ude på ruten.

Hans forskning viser blandt andet, at løberne har lettere ved at miste fokus i starten og i særdeleshed mellem de første 5-10 kilometer af et halvmaraton. Herefter genvinder løberne gradvist fokus.

- Når uopmærksomheden falder, betyder det, at fokus øges frem mod målstregen. Der er altså mest brug for tilskuernes support i starten, ifølge vores forskning, siger Thomas Z. Ramsøy.

Løbernes fokus og motivation for at gennemføre løbet er med andre ord i top, når de ved, at der kun er få kilometer igen.  

Forskningen er baseret på to forsøgspersoner, der fik målt hjerneaktiviteten, mens de løb en halvmaraton på løbebånd. Neuropsykologen mener, at det også giver et ret sikkert praj om, hvordan løbernes fokus og uopmærksomhed er på fulde maratondistancer.

Til Telenor CPH Marathon vil man for første gang lave samme forsøg, men denne gang ude i det fri og på en distance, der er dobbelt så lang.

- Alles øjne hviler på dem

square to 16x9
Folk stimler sammen til Telenor CPH Marathon på Dronning Louises Bro. Foto: Anders Kyhl / Privatfoto

Viden om hvordan tilskuerne påvirker maratonløbere, er stadig meget begrænset. Flere sportsstudier peger dog på, at publikum har en positiv effekt på atleters præstation, så længe sporten ikke kræver præcision - som eksempelvis basket, golf eller baseball. Her kan det faktisk have den modsatte effekt.

Da løb ikke handler om præcision, men om udholdenhed, er Thomas Z. Ramsøy ikke i tvivl om, at publikum bidrager positivt til maratonløbernes performance.

- Der er gang i gryden, lydniveauet er som til en rockkoncert, og den positive aggression fra det opgejlede publikum smitter af på løberne. De skubbes mentalt til at præstere. Og alles øjne hviler på dem.

Han peger på, at en bestemt type hjerneceller - også kaldet spejlneuroner - gør os i stand til at efterabe eller spejle andres følelser og bevægelser. Hvis tilskuere hepper og tror på, at løberne kan klare det, så tror løberne det også. De spejler sig i tilskuernes jubel.

- De overdynges af eufori, fordi alt, hvad de har kæmpet for, er ved at kulminere

square to 16x9
"Vi har high-fives for et smil" er blot en måde at skabe god stemning på. Foto: Matthew James Harrison / Telenor CPH Marathon, Pressefoto

Det er en holdning, han deler med Niklas Pyrdol, der er sportpsykologisk konsulent hos Team Danmark:

- Den største psykologiske effekt er den "sociale mekanisme". Man vil ikke skuffe publikum. Maratonløbere har et individuelt selvrealiseringsprojekt, men flere tusinder tilskuere hepper på dem. Den følelse er unik. Der står flere mennesker til de her løb, end der gør til mange Superliga-kampe.

Telenor CPH Marathon

Det anslås, at op mod 100.000 tilskuere vil være langs maratonstrækningen den 13. maj og i de såkaldte powerzoner.

Menneskemængden gør blandt andet, at Telenor CPH Marathons ambition er at være det mest digitale maratonløb i verden, så deltagere og tilskuere får mest muligt ud af den intense begivenhed. 

Hvis du allerede nu ved, at du vil stå strategisk i forhold til dem, du kender i løbet, kan du følge dem helt tæt med appen Telenor Copenhagen Marathon. Sådan får du mulighed for at give dem din hujende, positive support, når de mest mangler det. 

  

Han understreger også, at løberne - især maraton-debutanter - har købt billetten til en 42-kilometers rutsjebanetur:

- De overdynges af eufori, fordi alt, hvad de har kæmpet for, er ved at kulminere. De rammes af tvivl og angst, fordi målet synes uopnåeligt, og trætheden skyller ind over dem. Og så kommer euforien tilbage, når målstregen er inden for rækkevidde.

Pia Hansson oplever ikke længere et fysisk og mentalt pres under et maraton. Men hun ved, at andre gør.

Pia Hanssons samling af maratonmedaljer.
Pia Hanssons samling af maratonmedaljer. Foto: Pia Hansson / Privatfoto

- Jeg kan godt finde på at løbe hen til samba-pigerne, når jeg når 35 kilometer, og sige: "Nu giver I den bare fuld gas!" På den måde får min løbemakker David Bredo fuld opbakning, når han når dertil.

Pia Hansson, der til dagligt er tækker (stråtækt-taglægger, red.) og hendes løbemakker holder heller ikke selv tilbage med opmuntrende tilråb, mens de løber. De ved, at den positive energi virker:

- Vi vil jo bare have det sjovt. Så vi løber, og vi spiser is, og vi opmuntrer folk på vejen, når vi råber: ”Du ser fandeme godt ud i dag” og ”hold op, hvor er du skarp!"

På trods af at Pia Hansson er på 3. pladsen af Klub 100 Marathons rangliste og har løbet 675 maratonløb, står hun klar igen i år til Telenor CPH Marathon. Årsager er: Hun løber for runner's high.

Den engelske betegnelse dækker over en mental tilstand, hvor hjernen efter hårdt fysisk pres udskiller de smertelindrende og "lykkegivende" endorfiner.

- En fladere udgave af Alpe d'Huez' slutspurt

square to 16x9
NBRO giver den fuld gas på Telenor Copenhagen Marathon, 2017. Foto: Anders Kyhl / Privatfoto

Og netop "løbelykkefølelsen" er en af drivkrafterne i løbeinitiativet NBRO, der blev startet i 2010 og i dag tæller 7500 medlemmer. Følelsen dyrker de både til løbet og ude på sidelinjen gennem deres cheering crew.

- Der var ufattelig død stemning til motionsforløb for nogle år tilbage. Vi fandt bare ud af, at vores opbakning til løberne gav vildt positiv feedback og en unik løbetur for deltagerne, siger co-founder af NBRO Anders Rømer og tilføjer:

- I dag ligner Dronning Louises Bro, hvor vi holder til, en fladere udgave Alpe d'Huez’ slutspurt. Der er konfetti i luften, røgkanoner, som puster, høj musik, som pumper, og folk, der hujer i megafoner. Det er en fuldstændig vanvittig oplevelse.

NBROs cheering crew vil også heppe på løberne i år. De ved nemlig, at "holdet på hjemmebane har en fordel". Og deres hjemmebanehold er alle deltagere til Telenor CPH Marathon.

Hvis du også vil sikre løberne en positiv opbakning, er der flere forskellige tilskuerpladser rundt omkring i Københavns gader. Her er en håndfuld, som er værd at nævne:

  1. På Øster Allé kan du helt unikt huje af løberne hele fire gange. Her vil der også være madboder, live-musik, samt ansigtsmaling og hoppeborg til børnene.
  2. På Stefansgade kan du drikke en kold Mikkeler-øl frisk fra fad og ikke mindst nyde stemningen og vejret.
  3. På hjørnet mellem Gasværksvej og Halmtorvet fyrer Nike op for en kæmpe fest med musikforeningen MUVE.
  4. Ved Langebro skydes løbet i gang, og løbet slutter samme sted. Det er et oplagt sted at se deltagerne henholdsvis helt tændte - og helt udkørte.  

Telenor CPH Marathon begynder på søndag den 13. kl. 09.30.