Harvard-professor kalder kokosolie for det rene gift

16x9
Kokosolie. Foto: Shutterstock / Shutterstock

Dansk ernæringsekspert kalder det en overdrivelse.

Inden for de seneste år er kokosolie blevet yderst populært hos mange helseforhandlere. Der findes næsten ikke et område, hvor produktet ikke kan bruges, hvad enten det er i madlavning, som solcreme eller til at bekæmpe støv.

Men måske er det billede blot en myte. For nu slår Harvard-professoren og epidemiologen Karin Michels nemlig alarm over for kokosolie. Det skriver britiske The Guardian.

Under et nyligt oplæg med titlen 'Kokosolie og andre ernæringsfejl' på universitetet i tyske Freiburg, kaldte Michels det tilsyneladende alsidige produkt for "ren gift" og "noget af det værste, du kan spise".

Harvard-professoren baserer sin advarsel på den høje andel af mættet fedt, der findes i kokosolie, som kan øge det såkaldte LDL-kolesterol og dermed give en større risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Kokosolie indeholder mere end 80 procent mættet fedt per 100 gram, hvilket er dobbelt så meget som i svinefedt. Til sammenligning indeholder smør omkring 50 gram mættet fedt per 100 gram.

TV 2 har herunder samlet en liste med myter om kost og sundhed og forelagt dem for tre eksperter:

Kostråd

Lightprodukter er sundere end almindelige

BÅDE OG

- Light-begrebet dækker over en reduktion i fedt og sukker, og det er ikke raketvidenskab, at hvis der er kalorier i den ene og ikke i den anden, så må den i logikkens forstand være sundere. Isoleret set kan sukkeret påvirke blodværdier og leverens reaktionsmønster, og det kan betyde noget for sukkersyge og hjerte-kar-sygdomme. Men der er ikke et entydigt svar på spørgsmålet, for der er også indikationer på, at lightprodukter kan øge trangen til sukker, som man så bare får andre steder, siger Preben Vestergaard Hansen.

- I forhold til sådan noget som sodavand kan man godt sige, at det er sundere. Men det er sværere med produkter, der skærer ned på fedt og erstatter med kulhydrater, så det er ikke sikkert, at de er sundere, siger Arne Astrup.

Det er sundere at stege i olivenolie end i smør og margarine

FALSK

- Principielt er det ligegyldigt. Det afhænger nærmere af, hvad du skal stege. En hakkekød vil afgive fedt, når den steges, men paneret kød vil suge mere. Det er rettere mængden af fedtstof, der rykker noget. Man kan med fordel bruge olie og komme lidt smør i, siger Preben Vestergaard Hansen.

- Det er bedre at stege i olivenolie, rapsolie og smør end i margarine, men man skal undlade at bruge solsikkeolie, majsolie og vindruekerneolie, der indeholder rene omega-6-fedtsyrer, siger Arne Astrup.

Du kan erstatte sund kost med vitamintilskud

FALSK

- Du vil ikke kunne klare dig på vitaminpiller på sigt. Man skal have dækket sit næringsbehov gennem maden, men for nogen kan det være svært at opnå gennem kosten, eksempelvis børn, gravide, ældre og syge, som så kan tage vitamintilskud, siger Preben Vestergaard Hansen.

Du skal undgå sukker

DELVIST SANDT

- Det er svært helt at undgå sukker, da der er sukker i rigtig mange produkter. Men gennem mange årtier har vi haft kostråd om at begrænse mængden af sukker og ikke at lade sukker udgøre mere end 10 procent af sit samlede energiindtag. WHO er endnu mere restriktive og anbefaler, at sukker kun udgør fem procent. Så meget tyder på, at du skal begrænse sukker så meget som muligt, siger Preben Vestergaard Hansen.

Fødevarer

Fisk og skaldyr er vigtigt for kosten

SANDT

- Det er vigtigt at få fisk, da de indeholder nogle særlige næringsstoffer, som du udover i fisk kun kan få gennem få andre fødevarer. Så det er en vigtig del af kosten, siger Preben Vestergaard Hansen.

Kartofler og ris er sunde

SANDT

- Der har været en kulhydratforskrækkelse, hvor mange har ment, at vi skal have mindre kulhydrater. Men kartofler er et fornuftigt valg, når man snakker om basiskosten, da de er næringsrige, mætter meget og ikke indeholder mange kalorier. Ris er også et ganske fornuftigt valg i forhold til næring og mæthed, hvis man vælger den grove type, siger Preben Vestergaard Hansen.

Tørret frugt er mere usundt end frisk frugt

SANDT

- Tørret frugt indeholder langt mere frugtsukker end samme mængde frisk frugt. Så man skal begrænse mængden af tørret frugt, og det er ikke et godt alternativ til slik, som mange måske ellers tror, siger Preben Vestergaard Hansen.

For meget rødt kød er usundt

SANDT

- I de senere år har man fået rimelig solid evidens for, at rødt kød øger risikoen for sygdomme og særligt kræft. Når man steger kød, kan det danne stegemutagener, og rødt kød indeholder hæmoglobin, som mistænkes for at påvirke udviklingen af kræft. Vi skal vælge magert kød og begrænse mængden, og anbefalingen er 500 gram om ugen, siger Preben Vestergaard Hansen.

- Det er lidt usikkert, men vi kan sige, at forarbejdet rødt kød, som er saltet, røget, pumpet, ser ud til at øge risikoen for tyktarmskræft, siger Arne Astrup.

Mørk chokolade er sundt

SANDT

- Det er rigtig nok – i begrænsede mængder. Hvis man køber mørk, god kvalitetschokolade, indeholder det gode fedtstoffer og antioxidanter, som er godt for kroppen i de rigtige mængder, siger Preben Vestergaard Hansen.

Gluten er usundt

FALSK

- Det er der intet, der tyder på. Gluten er et protein, som er med til at få brødet til at hæve, og omkring en halv procent har glutenallergi, hvoraf nogle har reageret voldsomt, hvor tarmsystemet ødelægges. Men for alle de andre 99 procent af befolkningen er det ikke usundt, siger Preben Vestergaard Hansen.

- Foruden glutenintolerante kan der være andre, som reagerer svagt negativt på det, men for de fleste er gluten et udmærket proteinstof, siger Arne Astrup.

Drikke

Mælk er kun for børn og unødvendigt for voksne

DELVIST FALSK

- Der er stadig konsensus om, at man skal fortsætte med at indtage mælk, når man er syg, gammel eller i vækst. Vi er de eneste ’dyr’, der indtager mælk, efter vi er holdt op med at die, og nogle mener, det kan påvirke knogleskørhed. Men Fødevarestyrelsen anbefaler en kvart til en halv liter om dagen, og det er med til en sund og varieret kost. Anbefalingen er dog, at man vælger magre mejeriprodukter, siger Preben Vestergaard Hansen.

- Man kan sagtens leve et langt liv uden mælk, og mælk og smør er kostmæssigt neutralt. Men der er videnskabelig dokumentation for, at produkter som ost, yoghurt og skyr nedsætter forekomsten af diabetes og hjerte-kar-sygdomme, så det er faktisk sundt, siger Arne Astrup.

Te er mindre usundt end kaffe

HVERKEN ELLER

- Hverken kaffe eller te er i sig selv usundt. Faktisk har studier vist, at kaffe kan være sundhedsfremmende i moderate mængder, mens te også er kendt som en fornuftig drik, der indeholder antioxidanter, siger Preben Vestergaard Hansen.

- Kaffe er meget sundere, end man tidligere har troet, og faktisk er både te og kaffe sundt. Det indeholder en masse stoffer, som er gode holdepunkter for at påvirke diabetes, kræft og  hjerte-kar-sygdomme, siger Arne Astrup.

For meget vand er usundt

SANDT

- Det er korrekt, at læger fraråder for meget vand. Vi bør drikke til vores mad og for at dække vores væskebehov alt efter temperatur og aktivitet. Men drikker man for meget, øger det væskeudskillelsen og dermed også saltudskillelsen, siger Preben Vestergaard Hansen.

Et glas vin om dagen er sundt

DELVIST SANDT

- Der er ingen forskel på øl og hvid- og rødvin. En enkelt genstand nogle gange om ugen ser ud til at nedsætte forekomsten af hjerte-kar-sygdomme og diabetes, men problemet er, at kommer man op i højere doser, kommer der skadesvirkninger, siger Arne Astrup.

- Sundhedsanbefalingen er, at kvinder maksimalt indtager syv genstande om ugen og mænd kun 14 genstande om ugen. Det er måske meget sagt, at det ligefrem er sundt, men det har vist sig, at nogle personer, særligt folk med hjerteproblemer, kan have fordel af et glas vin, der indeholder antioxidanter, og fordi det kan have en beroligende virkning, siger Preben Vestergaard Hansen.

Der er lige så meget sukker i juice som i cola

SANDT

- Det er helt korrekt. Kemisk set er der det samme sukker i juice, som der er i cola, så det er ikke et sundt alternativt til sodavanden, siger Preben Vestergaard Hansen.

Danskvand er sundere end sodavand

SANDT

- Det giver lidt sig selv, når man har undgået sukkeret og samtidig undgår at vænne sig til den søde smag, siger Preben Vestergaard Hansen.

***

En overdrivelse

Ifølge den danske ernæringsekspert Per Brændgaard er der generelt ingen evidens for at kokosolie skulle være brugbart i forbindelse med personlig pleje eller kunne kurere sygdomme, men samtidig er han ikke helt på linje med Harvard-professoren.

- Hvis du spiser kokosolie i store mængder i den tro, at det gør noget godt for dig, så bliver du snydt. Men at kalde det for gift, vil jeg sige, er en voldsom overdrivelse. At bruge det i mad ligesom for eksempel smør, det kan man godt gøre, siger Per Brændgaard til TV 2.

Han anerkender dog, at det ikke er den sundeste olie at bruge i madlavning, og han plejer selv at anbefale rapsolie, fordi den er neutralt i forhold til kolesterol.

- Kokosolie er problematisk at spise, fordi det øger kolesterolet i kroppen, hvilket kan føre til mere åreforkalkning og større risiko for hjerte-kar-sygdomme, siger Per Brændgaard.

Amerikansk rapport bakker op

Karin Michels står dog ikke helt alene med sin udmelding om kokosolie. I 2017 gennemgik den amerikanske hjerteforening beviserne for, hvorvidt der er positive virkninger på produktet. 

- Fordi kokosolie øger LDL-kolesterol, og der ikke findes nogen videnskabelige beviser for eventuelle gavnlige effekter ved at spise produktet, advarer vi imod brugen af kokosolie, skriver The Guardian om The American Heart Associations konklusion.

I den samme rapport anser to tredjedele af den amerikanske befolkning kokosolie som sundt, mens blot 37 procent af de adspurgte ernæringseksperter deler den samme opfattelse.

Salget af kokosolie i Storbritannien er de sidste år steget fra 1 million pund til 16,4 millioner pund, hvilket svarer til omkring 136 millioner kroner. 

Det er blandt andet sket, fordi flere kendte personer har promoveret produktet, heriblandt skuespilleren Gwyneth Paltrow og tv-personligheden Kourtney Kardashian.