Diabetiker har spist sig fri for medicin - lægerne troede ikke tallene

Forsker vil gøre op med myten om, at diabetes 2 altid er en kronisk sygdom. Se hendes guide til et liv uden nederst i artiklen.

41-årige Frederik Petersen har kæmpet med type 2-diabetes i mere end 10 år. Sidste sommer blev det så slemt, at han havde udsigt til at skulle tage insulinindsprøjtninger hver dag. 

Men på to og en halv måned har han fået et medicinfrit liv, og i dag kan lægerne ikke længere måle hans sygdom. 

- De tjekkede tallene tre gange, fordi de ikke troede på dem, fortæller Frederik Petersen. 

Men den var god nok. Hans langtidsblodsukker (blodsukker målt over en længere periode, red.) var faldet fra 72 til 37 på de måneder, han havde taget en ny livsstil til sig. Dermed var hans tal på niveau med en ikke-diabetikers. 

Fakta om diabetes

Mindst 252.750 danskere har diabetes

60.000 danskere ved endnu ikke, at de har type 2-diabetes

300.000 danskere skønnes at have at forstadie til type 2-diabetes (prædiabetes)

Antallet af mennesker med diabetes er mere end fordoblet fra 2000-2016

Diabetes koster det danske samfund omkring 86 mio. kr. om dagen

I 2030 vil 430.000 danskere være diagnosticeret med type 2-diabetes

Kilde: Diabetesforeningen

Kål til morgenmad

Opskriften på Frederik Petersens nye liv findes i en nyudgivet bog 'Ud af diabetes 2', som er skrevet af Annette Sams, der har forsket i diabetes og kredsløbssygdomme i mere end 20 år. I tråd med forfatterens anvisninger lever Frederik Petersen nu efter det, hun kalder "biologik-vejen" ud af diabetes.

Det betyder, at han spiser tre sunde hovedmåltider hver dag – hvoraf der tit er kål til morgenmad. Mellemmåltiderne er erstattet af små fysiske øvelser, der får pulsen op, og derudover er der fokus på længerevarende motion hver dag og en god nats søvn.  

Det var helt åbenlyst for mig, at jeg havde fået det bedre

Frederik Petersen

Derudover har han udskiftet hvidt brød, kartofler, ris og pasta med grove grøntsager og sagt endegyldigt farvel til flødeskumskager og fredagsslik med datteren. Og spørger man forfatteren bag, er der en simpel grund til, at den stramme dagsplan virker: 

- Man får et døgn, hvor man indtager fødevarer, får lagret det man spiser og bruger fra lageret, inden man spiser igen. Og det giver et stabilt blodsukker, siger Anette Sams i 'Go' morgen Danmark'.  

Læs mere om Anette Sams' råd til et liv ud af diabetes i listen nederst i artiklen. 

Kronisk eller ej?

Hun kalder livsformen et opgør med myten om, at type 2-diabetes altid er en kronisk sygdom, selvom den kategoriseres sådan.

Men den udmelding er direktøren i Steno Diabetes Center Copenhagen, Allan Flyvbjerg, ikke enig i. 

- Når først man har sygdommen, er den kronisk. Det er en glidebane, og den kan forværres i en periode, men den kan også blive mindre alvorlig, siger han i 'Go' morgen Danmark' og fortsætter:  

Anette Sams mener, der er brug for at udfordre myten om, at type 2-diabetes altid er en kronisk sygdom.
Anette Sams mener, der er brug for at udfordre myten om, at type 2-diabetes altid er en kronisk sygdom. Foto: TV 2

- Vi har set mange eksempler på, at sund diæt og motion kan få sygdommen til at gå tilbage, og at man kan blive sygdoms- og tabletfri i en periode. Men sygdommens naturhistorie siger altså, at den vil udvikle sig over tid, også selvom man holder fast i en sund livsstil. 

Anette Sams påpeger dog, at det endnu ikke er undersøgt, om man med den rette livsstil kan leve uden symptomer på diabetes 2 hele livet. Derudover mener hun, at det er psykologisk vigtigt at signalere, at man kan gøre noget aktivt for at få et mere sygdomsfrit liv.  

- Når vi får at vide, at diabetes 2 er en kronisk sygdom, så tror jeg fuldstændig rigtigt, at det er en kronisk sygdom, hvis man hver dag spiser seks måltider med hvidt brød, ris og pasta, siger hun og tilføjer:

- Men jeg mener, at rigtig mange diabetikere kan få en lang periode uden medicin og måske fortsætte uden, hvis de bliver ved med at følge "biologik-metoden" i hverdagene, lyder det. 

Find eget niveau

Spørger man Frederik Petersen, er han ikke i tvivl om, at han skal fortsætte med at leve efter sine nye vaner.

Han besluttede som et nytårsfortsæt at prøve det nye liv af i 14 dage. Og selvom han inden tvivlede på effekten, og kostændringerne gjorde ham utilpas i begyndelsen, har de hurtige resultater, som kom efterfølgende, været en stor motivation for ham. 

- Man har det lidt, som om kroppen får en 'ctlr+alt+delete', men så vender det til at være en behagelig følelse, og det var helt åbenlyst for mig, at jeg havde fået det bedre. En ting var også, at mine tal fulgte med, men det at have fysisk velvære samtidig gjorde også, at der ikke var noget at diskutere. Selvfølgelig skal det være den her måde, jeg lever på, siger han. 

Frederik Petersen sammen familien, der har støttet ham i at lægge livet om.
Frederik Petersen sammen familien, der har støttet ham i at lægge livet om. Foto: Privatfoto

Frederik Petersen har dog fundet plads til at nyde et glas rødvin hver dag og en gin og tonic om fredagen, og det, mener han, er vigtigt for, at han kan opretholde sit nye liv.

Derudover har det været vigtigt for ham at have sin kone at dele kostvanerne med. 

- Det er ikke en lyserød fortælling, og vi har alle en rainy monday (regnfuld mandag, red.), hvor man lige har brug for en, der kan give en en peptalk, siger han.

Anette Sams understreger, at man bør læse hele bogen og tale med sin læge, før man som diabetiker kaster sig ud i "biologik-metoden". 

Se hele indslaget om hvordan du kan spise dig fri fra diabetesmedicin på TV 2 PLAY

Frederik Petersen er 41 år og har diabetes 2. Nu har han lagt sit liv fuldstændig om og mærker ikke til sygdommen. Video: Nanna Jakobsgaard Nielsen & Frederik Svaneborg
Sådan kan du blive fri for diabetesmedicin

Hovedmåltider

Du skal spise tre solide hovedmåltider hver dag. 
Normalt siger man, at en sund tallerken skal deles op, så man får en halv tallerken grøntsager, en kvart tallerken med protein- og fedtkilder og en kvart med kulhydrattilskud. 
Men efter denne metode skal kulhydraterne erstattets af et ’kålhydrattilskud’. 
Det betyder, at du skal erstatte for eksempel hvidt brød, ris eller pasta med grove grøntsager som kål.
Det gælder også til morgenmad. Her kan du for eksempel spise spejlæg, groft brød eller salater. 
 

Pulssnacks og træning

Ordet "pulssnacks" dækker over en kort fysisk aktivitet, der får din krop til at sætte blodsukkeret lidt op. Det kan være 15 englehop, 20 sprællemænd, 20 squats eller et minuts løb op ad en trappe.
Aktiviteten får kroppen til at danne energi fra lagrene, og dermed bliver kroppen bedre til at lagre sukker fra dit næste måltid.
Du skal lave mindst tre pulssnacks om dagen – og gøre det i stedet for at spise noget sødt som mellemmåltid. 
Derudover skal du kombinere de små aktiviteter med en længerevarende fysisk aktivitet på et valgfrit tidspunkt i løbet af dagen. Det skal minimum være en halv time. 

Søvn og vand

Det er vigtigt, at din krop både får en god nats søvn og rigeligt med væske. 
Derfor anbefaler Anette Sams mellem syv og ni timers søvn hver nat, da det hjælper til at regenerere kroppens evne til at lagre sukker. 
Derudover lyder rådet, at du skal drikke vand til hovedmåltiderne og i løbet af dagen, fordi det er sundt for kroppen. 
Der skal også være plads til nydelse. Men hvis valget står mellem øl og vin, så vælg vin, da øl indeholder mange kulhydrater. 

Planlægning

Sidst men ikke mindst skal du planlægge din uge, så du ved, hvad du vil spise morgen, middag og aften i løbet af alle ugens dage. Det gør det nemmere at undgå at falde tilbage i dårlige vaner, når hverdagen er travl.  
Derudover kan du gøre dig klart, hvilken form for træning og fysiske aktiviteter, du vil kaste dig ud i.