Ville hjælpe lillesøster efter hjerteoperation - nu går Hollywood-stjerne i deres undertøj

Storesøster designede en bh uden bøjler efter lillesøsters hjerteoperation. Nu sælger de undertøjet i ti forskellige lande.

De rejste sig i det lille kælderlokale. Løftede hænderne op over hovedet.

- Og så lavede vi moves med benene! Det er vores sejrsdans! siger 31-årige Anya Woron.

Dansen foregik i deres gamle kontor, en høj kælder i en sidegade på Vesterbro i København.

- Det er en dans, hvor vi får afløb for al vores energi. Selvom vi stod nede i en høj kælder, tænkte vi: ”Åh, nej, var der nogen, der så det ind ad vinduerne?”, siger 34-årige Arina Woron.

Kort dans, lang sejr

Det er snart to år siden, de to søstre dansede ”sejrsdans” i kælderen, og det tog bare 30 sekunder.

Selvom dansen var kort, har sejren været lang. Få sekunder inden, de rejste sig og dansede vildt i det lille kælderlokale, havde de fået en mail fra Hollywood-stjernen Emma Watsons hold af stylister.

Søstrene Arina (tv.) og Anya Woron sælger vegansk undertøj. Det betyder, at der ikke bliver brugt materialer fra dyr i produktionen. - Selv olien i vores symaskiner er plantebaseret, siger lillesøster Anya Woron.
Søstrene Arina (tv.) og Anya Woron sælger vegansk undertøj. Det betyder, at der ikke bliver brugt materialer fra dyr i produktionen. - Selv olien i vores symaskiner er plantebaseret, siger lillesøster Anya Woron. Foto: Woron

Hollywood-stjernen, der især er kendt fra Harry Potter-filmene, ville gerne prøve det veganske undertøj, de to søstre havde designet og solgt fra deres virksomhed gennem halvandet år. En virksomhed, der har samme navn som søstrenes efternavn: Woron.

- Vi sendte nogle prøver afsted. Allerede få dage efter ringede de og sagde, at Emma Watson var helt vild med det, fortæller Arina Woron.

Siden de første prøver blev sendt afsted til Emma Watson, har den verdensberømte skuespillerinde købt tøj hos det lille danske tøjfirma. Hun har ligeledes ladet sig fotografere i tøjet og sendt billederne til søstrene, som du kan se i opslaget på Instagram herover.

Sjældent at stjerner køber hos små danske firmaer

Noget, der uhyre sjældent sker for så ungt og lille et firma, og som har ubetalelig reklameværdi, fortæller brandingekspert Simon Bastiansen fra virksomheden MKTG, der rådgiver om sponsorater og partnerskaber.

- Jeg har ikke før hørt om, at så stor en stjerne har købt tøj hos så lille et firma i Danmark for så efterfølgende at promovere det. Det er en kæmpe pr-gave, de to søstre har fået her, siger Simon Bastiansen.

De to søstre startede deres veganske undertøjsfirma i 2015. I dag sælger de tøjet fra 59 butikker i ti forskellige lande. Succesen er godt hjulpet på vej af, at Hollywood-stjernen Emma Watson har købt deres produkter og ladet sig fotografere i det.
De to søstre startede deres veganske undertøjsfirma i 2015. I dag sælger de tøjet fra 59 butikker i ti forskellige lande. Succesen er godt hjulpet på vej af, at Hollywood-stjernen Emma Watson har købt deres produkter og ladet sig fotografere i det. Foto: Woron

Pr-gaven fra Hollywood-stjernen har hjulpet firmaet uvurderligt meget.

- Det har boomet vores salg. Emma Watson har jo stemplet vores tøj som ”godt” og ”lækkert” ved at vise det frem, siger Arina Woron.

Når søstrene overhovedet blev iværksættere, skyldtes det, at lillesøster Anya Woron blev diagnosticeret med en hjertesygdom som 20-årig. En hjerteoperation og et stort ar senere ville storesøster og designer Arina Woron hjælpe sin søster ved at lave en behagelig bh.

- Som designer kunne jeg hjælpe hende med at få en bedre følelse med hendes ar efter hjerteoperationen og med hendes barm, siger Arina Woron om tankerne bag bh’en.

Bh uden bøjle

En bh, der blev lavet uden en bøjle i, så den ikke generede ved det ar, operationen havde efterladt.

 - Uden at vi vidste det, var det det, der startede det.

Der gik dog flere år, før de fik ideen til at gøre bh’en til grundlaget for en virksomhed. Først for godt tre år siden passede det ind i begge søstres planer, og siden da er det gået stærkt. I dag sælger de deres kollektion i ti lande og fra 59 butikker.

Når søstrene har haft held med at komme ud i så mange butikker og lande, skyldes det blandt andet den uvurderlige reklameværdi, Emma Watson har givet dem. Blandt andet med fotoet herover, hvor Emma Watson igen poserer i virksomhedens bodystocking.

Brandingekspert Simon Bastiansen peger på, at det er endnu mere værd, at det ikke er en reklame, de har købt sig til.

- Emma Watson åbner døre op, og det er mere autentisk og ægte, når hun selv har henvendt sig og købt det, siger Simon Bastiansen.

Godt at Emma Watson ikke henvendte sig efter tre måneder

Han peger på, at risikoen for så lille en virksomhed er, at den ikke kan følge med efterspørgslen, når så stort et Hollywood-navn begynder at gå i deres tøj.

- Det er godt, at Emma Watson ikke henvendte sig, da virksomheden kun var tre måneder gammel. Det er en fantastisk lille historie, og den her reklameværdi kunne de ikke have købt for penge, siger han.

Begge søstre hæfter sig ved, at virksomhedens første frø var den hjertesygdom, som Anya Woron led af, og som det var hårdt at komme sig over.

- Det er godt, at Anyas sygdom har kunnet bringe noget positivt med sig. Det tog et par år for hende at komme sig, og så blomstrer der en 'blomst' ud af den tunge og hårde historie, siger Arina Woron.