Ekspert anbefaler elastikøvelser i flyet - selvom folk nok griner af dig

Tag en elastik med i tasken, hvis du skal på en længere flyve- eller køretur til sommer, anbefaler fysioterapeut Mark Abildhauge.

Får du smerter i ryg, læn og nakke, når du tager på en længere flyve- eller køretur?

Så bør du kraftigt overveje at lave øvelser med kroppen, når du rejser afsted på sommerferie.

Sådan lyder det fra fysioterapeut Mark Abildhauge i ’Go’ morgen Danmark’.

- Vi er ikke lavet til at sidde stille. Og vi sidder altså stille i en, to, tre og måske endda ti timer eller længere på sådan en flyvetur eller i en bil, og det er bare superhårdt for ryggen, siger han.

Derudover minimerer man ifølge fysioterapeuten også risikoen for at få en blodprop i benet, hvis man holder sig i gang under transporten.

Og det er ikke svært at komme i gang. Det eneste, man skal have med sig i tasken, er en såkaldt træningselastik, lyder det fra Mark Abildhauge.

Med den kan man nemlig lave alle de øvelser, som kroppen har brug for, fra et bil- eller flysæde.

Brug en elastik på flyrejsen

Mark Abildhauge har selv prøvet at lave øvelserne i en flykabine.

Folk kigger lidt skævt, når man sidder og hiver og slider i en elastik, men det er det hele værd, mener han.

Og nogen skal jo være de første til at gøre det.

- For ti år siden grinede vi alle af dem, der kørte med hjelme, når de stod på ski, men i dag tænker vi jo slet ikke sådan, siger Mark Abildhauge.

Elastikken er en såkaldt træningselastik, der kan købes i forskellige varianter.
Elastikken er en såkaldt træningselastik, der kan købes i forskellige varianter. Foto: TV 2
Afstemning

Han tror, at elastikkerne bliver en lige så naturlig del af rejsen, som hjelmene er på skibakken.

- Jeg tror på, og det her er uden pis, at flyselskaberne vil begynde at udlevere elastikker for at holde folk i gang og for at undgå, at de får ondt i ryggen og nakken eller worst case får blodpropper, fordi de sidder stille, siger han.

Sådan gør du

Selve øvelserne tager ikke lang tid.

Mellem 10 og 30 gentagelser per øvelse er nok – afhængig af, hvad man kan og har lyst til, lyder det fra fysioterapeuten.

- Jeg plejer at sige, at man skal lave tre gange så mange, som man gider, men det er klart, at ti gentagelser er bedre end nul, siger Mark Abildhauge.

Her kan du se hans guide til, hvordan du får bevæget kroppen på rejsen:

Se Mark Abildhauge vise øvelserne i 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY

Fem øvelser til køre- og flyveturen

Øvelse til overkroppen

Sæt elastikken rundt om den ene fod, og drej den rundt om begge hænder for at få ordentligt fat.
Træk dernæst elastikken mod din krop ved at bøje albueleddene eller ved at løfte dine arme simultant eller enkeltvis.
Du kan også dreje overkroppen. På den måde får du stimuleret dine biceps, mavemuskler og led.​

Øvelse til skuldrene

Vikl elastikkens ender rundt om begge hænder for at få ordentligt fat.
Træk dernæst i elastikken op og ned. Dette stimulerer dine skuldre.​

Øvelse til baller og hofte

Bind elastikken rundt om dine lår. Træk dernæst lårene fra hinanden i et stødt tempo.
På den måde får du bevæget ballerne og hoften.
Du kan også flytte elastikken til dine ankler og trække det ene ben udad. Det er lidt hårdere, men giver det samme resultat.

Nakkeøvelse

Tag elastikken bag nakken og træk hovedet tilbage. Hold armene stille, og forsøg at lave en dobbelthage.
På den måde får du stimuleret nakken.​

Øvelser til arme

Den sidste øvelse, der er god at lave, er en, hvor man bruger sædet til at bevæge kroppen.
Brug armene til at løfte og sænke din krop i sædet, mens du holder benene på gulvet.
På den måde får du stimuleret bagsiden af armene.