Livsstil

De bedste cykellygter

Hver 5. ulykke omhandlende cyklister sker i mørke. Allan Carstensen fra Dansk Cyklist Forbund fortæller, hvad du skal være opmærksom på ved de forskellige slags cykellygter:

Knap-diode lygter:

De fylder lidt, men lyser ikke optimalt. Efter én time er lysstyrken forringet med 75% og man kan ikke se dem fra siden. Hvis man skal bruge dem, er det vigtigt at de sidder korrekt. De skal ikke hænge, for så lyser de ned i jorden.

Pris: ca. 30-40 kr.

Induktionslygter:

Hvis man har en hang til glemme lygterne, er dette en god løsning, fordi de sidder fast på cyklen. Bruger ikke batteri. Der er dog også nogle ulemper: Oplyser ikke vejen, sidder ikke optimalt, går i stykker uden man opdager det.

Induktionslygten er dynamolygtens nye slægtning. Den har en række af dynamolygtens fordele, men lyser mindre kraftigt.

Pris: ca. 2-300 kr. uden montering.

Markeringslygte:

Batterilygter er nemme at montere og kan skiftes mellem flere cykler. De virker i al slags vejr og lyser også, mens man holder stille. Lygterne er billige i indkøb, men dyre i brug.

Pris: ca. 70 kr. pr. stk.

Nav-dynamo:

Indbygget i forhjulet på cyklen. De bedste af de fire, men koster ca. 1000 kr. inkl. montering. Derfor bed om nav-dynamo næste gang, du køber ny cykel.

Dynamolygter har man altid med på cyklen, og de er billige i drift, da man selv producerer strømmen. Og så er de langt fra så træge som i gamle dage.

Det siger loven:

Lygterne skal ved kørsel i lygtetændingstiden kunne ses tydeligt på 300 meters afstand, henholdsvis forfra og bagfra.

Forlygterne skal være gule eller hvide. Hvide forlygter må gerne blinke. Blinkfrekvensen skal være mindst 120 blink/minut. Gule forlygter må ikke blinke.

Baglygterne skal være røde og må gerne blinke. Blinkfrekvensen skal også her være mindst 120 blink/minut.

Lygterne skal sidde på cyklen. Ikke på cyklisten.

Lygter, som ikke opfylder kravene til lysstyrke og lysvinkler må ikke forhandles i Danmark.

Hvilken slags cykellygter bruger du?