Livsstil

Sådan får du foden ind i modebranchen

Ugen står i modens tegn. For det er nemlig i dag, at Modeugen i København blev skudt af stablen. Og sidder du også med en drøm om at få en fod ind i modebranchen, kan du her blive inspireret af to garvede designere, der fortæller om, hvordan det kan lade sig gøre.

Lene Borggaard er Chefdesigner hos InWear og har været i branchen i 14 år, og designerkollegaen Pernille Skriver fra Part Two har været i branchen i 25 år. Så de om nogen ved, hvordan det er at kæmpe sig vej op i branchen - og ikke mindst at blive der.

Det er nemlig lidt som med musik, for som Pernille Skriver siger, så kan man nemt lave et one-hit-wonder.

"Men det er jo alt, hvad du laver, der skal være godt," siger hun.

Begge chefdesignere kan godt huske deres første modemesse, som Modeugen hed dengang, og kan derfor godt sætte sig ind i, hvordan de nye unge designere har det i denne uge.

Derfor er de klar med gode råd for, hvordan man får foden ind i branchen og bliver der.

Sådan får du foden indenfor i branchen:

- Få en fastansættelse først, inden du går selvstændigt. Det hjælper dig meget på vej og giver dig kontakter

- Kend din plads - ydmyghed er vejen frem

- Find ud af, hvem du er, hvad du brænder for, og hvilken hylde du vil være på

- Lav en strategi

- Forbered dig rigtig godt og lav en god businessplan for dit produkt - hvad vil du med det?

- Hav kontakt til gode mentorer, der kan hjælpe dig på vej

- Netværk er vigtigt, og man skal altid gøre det - både med designerkollegaer, leverandører og upcoming designere

- Få tøjet ud over ramperne, få det i bladene og markedsført enten via netværk, PR eller god omtale

- Skal man holde i branchen i flere år kræver det erfaring

Se klippet for oven og hør, hvor mange modemesser de to designere har været på og hvordan de selv kæmpede deres kamp i branchen.