Livsstil

Sådan tæmmer du ungerne i ulvetimen

Tiden efter arbejde og inden aftensmaden kan for mange børnefamilier tangere et sandt mareridt. Men sådan behøver det ikke at være. Se her, hvordan du kan tæmme ungerne i ulvetimen

Skrig, skrål og ustyrlige unger er for mange forældre det, der er i vente, når de henter deres børn i daginstitutionen og indtil aftensmaden er serveret.

Ofte skyldes denne mere eller mindre kaotiske ulvetime ganske enkelt, at ungerne er trætte og sultne, hvorfor de bliver besværlige.

Derfor er den oplagte løsning på eftermiddagens mulige mareridt først og fremmest at stille ungernes sult og dernæst at vise dem opmærksomhed og inddrage dem i dine aktiviteter.

Sådan lyder det i hvert fald fra henholdsvis Birgitte Escherich, som er direktør i og ejer af Kostkompagniet, og i Magasinet Mor. Deres mere specifikke råd til at tæmme ungerne i ulvetimen, finder du nedenfor:

Du skal stille dit barns sult

1. Indfør et hæderligt måltid ved 16-tiden. Det kan være rester fra gårsdagens aftensmad, en frikadelle, brød, grøntsager elle andet.

2. Acceptér, at nogle af de vigtige næringskilderogså kommer fra de hæderlige mellemmåltider, der så ikke består af eksempelvis riskiks og yoghurt.

3. Lav altid en lækker mellemmåltidspakke til dit barn. Selv om børnene får et solidt mellemmåltid ved 16-tiden, kan der alligevel godt kaldes til samling omkring aftensmaden - med det in mente, at noget af måltidet måske allerede er indtaget eller først indtages dagen efter i madpakken eller som eftermiddagsmåltid.

"Leg med tanken - prøv det i praksis. Og så vil jeg love, at du får et andet børnehumør ud af det. En 30+-ost, en pakke rugbrød og en agurk kan skabe en helt ny hverdag for børn, forældre og ikke mindst pædagoger," tilføjer Birgitte Escherich på politiken.dk.

(Kilde: Birgitte Escherich på politiken.dk)

Du skal give dit barn nærvær og ro

1. Afsæt ekstra tid til at gå turen hjem fra vuggestue sammen. Lad dit barn studere livet omkring sig. Kig på dingenoterne I finder på vejen og lad dit barn bestemme tempoet. Det giver også dig en rolig stund, hvis du kommer lige efter en lang arbejdsdag.

2. Find noget legetøj frem, som dit barn ikke leget med i noget tid. Det skærper interessen. Brug 5-10 minutter på at starte legen op med dit barn i stedet for blot at lægge legetøjet frem. Derefter vil dit barn sandsynligvis synes, det er i orden at lege videre selv i et stykke tid. Det giver dig tid til lige at slappe af i mens.

3. Lad dit barn følge med i, hvad du laver. Det har brug for dig efter en lang dag væk fra familien og vil gerne bruge tiden sammen med dig. Inddrag barnet i madlavningen, og lad det smage på sagerne/ingredienserne undervejs. Det også vigtigt, at du i løbet af eftermiddagen/aftenen sætter fx en halv time af til koncentreret samvær med dit barn, og ikke lige skal ordne noget ved siden af. Her kan i fx læse en bog sammen, lytte og danse til noget sjov musik eller bare tumle rundt på gulvet og fjolle sammen.

4. Har dit barn brug for en ekstra rolig stund, så kan en tur i et badekar gøre underværker. De fleste børn elsker at plaske med vand og lege med sæbe og bobler. Et dejligt aftenbad kan sagtens gøres til en daglig rutine, men hvis det er hver dag, så undgå at bruge for meget sæbe, da det kan udtørre huden.

(Kilde: Camilla Bølling, Magasinet MOR på mama.dk)