Her er de bedste fødevarer mod angst

16x9

Fisk, te, æg og yoghurt er nogle af de produkter, du med fordel kan skrive på indkøbslisten, hvis du lider af angst. Selvom angstlidelser oftest kræv

Fisk, te, æg og yoghurt er nogle af de produkter, du med fordel kan skrive på indkøbslisten, hvis du lider af angst.

Selvom angstlidelser oftest kræver behandling i form af terapi og/eller medicin, er der faktisk en række ting, du selv kan gøre for at få det lidt bedre, hvis du døjer med angst.

Ud over at dyrke regelmæssig motion og spise varieret er der flere føde- og drikkevarer, du kan indtage, som kan medvirke til, at angsten bliver dæmpet. Det skriver netavisen Huffington Post, som har lavet en liste over de mest veldokumenterede af slagsen. Se listen herunder.

Fed fisk
Et mindre studie fra Ohio State University viser, at studerende, som fik et tilskud af omega-3-fedtsyre, viste en 20 procents reduktion af angst i forhold til de studerende, som fik placebopiller. I stedet for at haste ud og købe kosttilskud bør folk dog ”overveje at øge deres indtag af omega-3 gennem kosten”, understreger medforfatteren til undersøgelsen. Gode kilder til omega-3-fedtsyrer er fede fisk som laks, makrel, sild og ansjoser samt en række forskellige olier.

Kamillete
Er du fan af kamillete, kan du roligt sætte vand over til endnu en kop. Kamilleplanten er blevet anvendt for sine helbredende egenskaber i årevis, og en undersøgelse fra 2009 slår fast, at personer med en mild til moderat grad af generaliseret angst (GAD) oplevede en ”beskeden” forbedring efter at være blevet behandlet med kamilleekstrakt.

Æg
Hjernen har brug for en bred vifte af B-vitaminer for at virke optimalt. Får den ikke det, kan vi ifølge det amerikanske magasin Psychology Today blandt andet opleve forvirring, irritabilitet og angst. Derfor er fødevarer som æg, oksekød, svinekød og citrusfrugter vigtige – og førstnævnte har samtidig den ekstra fordel, at de er rige på næringsstoffet cholin, som er vigtigt for hjernen.

Probiotiske produkter
De gode bakterier, probiotika, lever i tarmene og er sunde for maven, fordi de blandt andet hjælper med at fordøje maden. Og måske kan de også gøre noget godt for vores psykiske velbefindende. En undersøgelse fra Irland fra 2011 viser ifølge magasinet Discover, at mus, som fik tilført en bestemt probiotisk bakterie, som findes i yoghurt, i mindre grad udviste adfærd forbundet med stress, angst og depression.

Grøn te
Der er mange gode grunde til at drikke grøn te – og her er en mere: Grøn te er rig på aminosyren theanin, som virker beroligende. Universitetsstuderende med tilbøjelighed til angst forblev rolige under en test, efter at have indtaget en dosis på 200 milligram L-Theanin forinden, viser en undersøgelse. Health.com skriver dog, at du skal drikke mellem fem og 20 kopper grøn te for at få den mængde Theanin fra teen alene.