Tidligere superstudenter: Det betyder karaktererne

16x9
Naja Nørgaard Nielsen til venstre og Monika Skadborg til højre. Foto: Privatfotos

Både Monika og Naja var nogle af deres årganges superstudenter med karaktergennemsnit på over 12.

Både Monika og Naja var nogle af deres årganges superstudenter med karaktergennemsnit på over 12. Men de imponerende resultater har ikke haft betydning for deres videre uddannelsesvalg.

I disse dage pryder hvide huer og store smil gadebilledet, når årets studenter indtager byerne.

For tre år siden var det den nu 21-årige Monika Skadborg, der kunne fejre en veloverstået eksamen. Og der var i den grad grund til at fejre. Monika Skadborg var en af såkaldte superstudenter, der sprængte skalaen med et gennemsnit på imponerende 12,3.

Det høje tal har dog ikke haft den store indflydelse på hendes videre uddannelsesliv, der lige nu foregår på DTU, hvor hun læser miljøteknologi.

- Mit gennemsnit har stort set ikke betydet noget. Jeg valgte det, som jeg brændte for, siger hun.

Hun har mødt mange, der har været overraskede over, at hun ikke ”udnyttede sit snit” ved at søge ind på en af de uddannelser, der kræver tårnhøje karakterer.

Karakterer er ikke alt
Monika Skadborg ærgrer sig over, at det ofte er karaktererne, det hele handler om, når studenterne springer ud.

- Selv om jeg blev ”superstudent”, tænker jeg, at det er skadeligt, hvis man fokuserer for meget på karakterer. Der er stor forskel på de ting, man skal gøre for at få gode karakterer, og de ting, der kræves på universitet, siger hun.

På gymnasiet lærte hun at knække koden og gennemskue, hvad de forskellige fag havde af målkrav. Hun vidste, hvad dansklæreren mente var en god dansk stil. Men selv om den evne var og er nyttig, er den langt fra afgørende for, hvor dygtig man egentlig er, mener hun.

- Man bliver god til at lave 12-taller i stedet for at blive god til at fordybe sig, siger hun.

Vælg efter interesse
Også 20-årige Naja Nørgaard Nielsen gjorde sig bemærket, da hendes årgang sprang ud som studenter sidste år.

Hun fik et snit på 12,4, som hun kunne gange op to gange, fordi hun både havde fem fag på højniveau i stedet for de obligatoriske fire, og fordi hun søgte direkte ind på universitet. Hendes gennemsnit lød derfor på hele 13,3.

I dag læser hun geofysik og rumteknologi på DTU, og hendes drøm er at blive astronaut. Hun mener ikke, at hendes slid i gymnasiet var forgæves, selv om hun heller ikke har skullet bruge sit snit for at få en plads på uddannelsen.

-  Det gav mig enormt meget selvtillid, da jeg skulle starte. Jo mere du har fulgt med i gymnasiet, jo mere kan du. Men det har også lagt nogle forventninger til mig, siger hun.

Både hun og Monika Skadborg er enige om, at det er vigtigere at vælge uddannelse efter lyst end karakterer.

- Vælg noget, der interesserer dig. Det gør det klart sjovere, siger Nja Nørgaard Nielsen.

Monika Skadborg har også et godt råd til årets studenter.

- Hav et liv, vær social og lav også noget andet, for eksempel foreningsarbejde. Det giver forskellige kompetencer, og jeg har lært ligeså meget ved det, jeg har lavet udover undervisningen. Og så gør det ikke noget, hvis det tager lidt længere tid og giver lidt lavere karakterer, siger hun.