TEST DIG SELV: Skal du stoppe med at ryge?

Overvejer du et rygestop? Så kan du finde hjælp her i artiklen, hvor du får et rygestopskema.

Der er nærmest ikke en sygdom i dag, hvor cigaretrøg ikke spiller en eller anden kedelig rolle.

Det forklarer speciallæge i lungemedicin Martin Døssing, der har mange års erfaring med at få folk til at stoppe med at ryge.

Det er rigtig nemt at blive afhængig af nikotin og knapt så nemt at slippe med afhængigheden igen.

Derfor kan man teste sig selv ved at udfylde et rygestopskema, for at finde ud af om man er klar til at begynde sit rygestop, forklarer Martin Døssing.

DU FINDER RYGESTOPSKEMAET HER.

- Man tager en motiverende samtale med folk, hvor man ser på fordele og ulemper ved rygning. På skemaet kan man under samtalen flytte lidt rundt på tingene og alene ved det, kan man få folk til at stoppe med at ryge, fordi der til sidst kommer en overvægt af ulemper på skemaet, siger han.

Martin Døssing.
Martin Døssing. Foto: Christian Sejer Rasmussen / TV 2/Christian Sejer Rasmussen

I klippet øverst i artiklen kan du se Martin Døssing forklare symptomerne på lungesygdommen KOL.

Ambivalensen skal styrkes
Skemaet bør udfyldes sammen med en anden, det kan eksempelvis være et familiemedlem eller en rigtig god ven, der kan spørge ind til de svar, man giver.

Det handler nemlig om at få flyttet noget fra fordele til ulemper, og her har man brug for at blive stillet venlige men kritiske spørgsmål.

- Hvis nu man er bedsteforælder, og ens børnebørn synes, lugten af røg er ulækker, og man har svaret, at en fordel ved rygning er, at det er hyggeligt, så kan man jo spørge ind til, om det nu også er så hyggeligt, når ens børnebørn ikke synes, det er lækkert.

- Man kan spørge, hvor skadeligt tror du, det er at ryge på en skala fra et til fem? Hvis nu personen svarer fem, kan man spørge ind til, hvorfor denne ikke svarede to? Man kan spørge ind til, hvad personen forestiller sig, at der skal til for at beslutte sig for at stoppe? Det handler om at få ambivalensen styrket og så tvivl om fordelene ved at ryge, siger Martin Døssing.

Man skal have en plan
Hvis man vil stoppe med at ryge, så sker det kun, hvis man beslutter sig til det og gør brug af sin viljekraft. Det er her rygestopskemaet især kan hjælpe, da det motiverer en til at træffe den endelige beslutning.

Nikotin er imidlertid et stof, der er ekstremt afhængighedsskabende og derfor prikker godt og grundigt til viljestyrken. Derfor skal man lægge en plan for sit rygestop og indstille sig på, at der som regel skal flere forsøg til, før rygestoppet endelig bliver en realitet.

- Man skal gøre det klart over for sig selv, at det her er noget af det sværeste, man har gjort i livet. Man skal igennem helvedet, og mange hoster meget de første dage, da rygning hæmmer hosterefleksen. De fleste har prøvet et rygestop mange gange, før det lykkedes.

Faktisk skal de fleste igennem tre-fire forsøg, forklarer Martin Døssing, før deres rygestop bliver en realitet, og ofte skyldes det, at man ikke har forberedt sig grundigt nok.

- Man skal planlægge sit rygestop og prøve sig frem, for at finde ud af hvad der virker godt for én. Man kan prøve at tage en mindre rygepause, for at se hvad der sker, og hvordan man reagerer.

- Cigaretterne fylder meget i livet i alle mulige situationer, og der skal man have en plan. Man kan benytte sig af nikotinpræparater, og man skal lære at bryde vanen, for eksempel ved at ryge med den anden hånd eller på andre tidspunkter, end man plejer, siger Martin Døssing.