Amerikansk tøjgigant i fedtefadet: Er denne reklame racistisk?

16x9
Er denne reklame udtryk for passiv racisme, eller er furoren over den omvendt et udtryk for hysteri? Foto: Gap Kids / Gap Kids

Tøjfirmaet Gap har trukket en reklame tilbage, som blev beskyldt for at være racistisk. Men den beslutning bliver også kritiseret.

Få lande har en så kompliceret historie med raceproblematik som USA.

Derfor blusser racedebatter meget ofte op, og det seneste eksempel på dette er en reklame fra tøjgiganten Gap. Et tilsyneladende uskyldigt billede af fire piger har fået så meget kritik, at Gap har måttet undskylde for det og trække det tilbage. Det skriver BBC.

Det skyldes, at den sorte pige i billedet for nogen fremstår underlegen, da en af de hvide piger læner sig op ad hende.

Debatten på sociale medier omkring reklamen har været højlydt på begge sider. I første omgang var det kritikerne, der mødte så talstærkt op, at Gap altså valgte at trække stikket på reklamen.

- Som et mærke med en stolt historie med diversitet og inklusion, anerkender vi den verserende debat og undskylder over for alle, vi har fornærmet, lød det i en pressemeddelelse fra virksomheden.

Men så let skulle det ikke være for Gap. Mange mennesker meldte sig i den anden lejr og kritiserede virksomheden for at have bukket under for et 'hysterisk' pres over en reklame, der slet ikke er racistisk.

Der dukkede sågar et billede på af en tidligere reklamekampagne fra Gap, hvor en sort pige hvilede sin arm på en hvid pige på stort set samme måde som i den nye.

Alligevel er reklamen altså for nuværende fjernet.