Internettet svækker din evne til at huske
Internettet er ved at bygge din hjerne om. Konstant zapperi skader din koncentration, viser ny forskning.
Internettet er ved at bygge din hjerne om. Konstant zapperi skader din koncentration og fordybelse, og du bliver dårligere til at lagre viden i din hukommelse, viser ny forskning. Til gengæld bliver du bedre til at søge og finde den viden, som du ikke længere kan huske. Her får du forklaringen.
Hånden på hjertet: Hvornår har du sidst arbejdet koncentreret ved din computer i flere timer? Altså uden at gå på internettet og læse mails, gå på Facebook, tjekke weekendens vejr, google en gammel skolekammerat, tjekke dine børns skoles forældreintra, finde teksten til den sang, du hørte i radioen i morges, lede efter en ny opskrift på brownies eller det latinske navn på din ømme rygmuskel ...
Aldrig har muligheden for forstyrrelser været større, for vi er online konstant. Ikke bare på arbejdet, men også på café, i toget, under træning, mens vi spiser, ser tv og går i seng, fordi vi sjældent bevæger os ret mange meter væk fra vores laptop, tablet eller smartphone. Problemet er, at det går ud over vores koncentration og fordybelse, når vi online konstant bombarderes med alle mulige oplysninger fra vidt forskellige kilder.
Se mere: Mig-tid – også for andres skyld
Hele tiden skal vi afgøre, om vi vil klikke videre på et link eller holde tråden, og i stedet for koncentreret at fokusere på en enkelt kilde zapper vi mellem alle mulige hjemmesider med enorme stofmængder, som gør det sværere at fordybe sig, forstå og overskue og herved flytte de virkelig væsentlige informationer fra arbejdshukommelse til langtidshukommelse. Hjerneforskerne kalder det for fragmenteret indlæring.
Samtidig anvender vi Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat, underholdes af Spotify og YouTube og modtager og sender en konstant strøm af e-mails og sms’er.
Se mere: Hvordan holder man en rigtig pause?
Så hjernen har rigtig mange bolde i luften på samme tid, og alt det zapperi overskrider dens evne til at multitaske, fortæller neurobiolog og professor, dr.med. Jens Damsgaard Mikkelsen, Neurobiologisk Forskningsenhed, Rigshospitalet og Københavns Universitet.
– Hjernen kan kun multitaske med 3-5 elementer ad gangen. Men på internettet kommer du nemt til at håndtere mange flere elementer, nærmest uendelig mange. Ny forskning peger på, at alle de informationer, som vi får smidt i hovedet fra skærmen, påvirker vores hjerne. Især arbejdshukommelsen og den måde, vi lagrer informationer på, kan overbelastes af denne overfladiske multitasking. Konsekvensen er, at det kan blive sværere at fordybe sig i et mere komplekst emne, siger Jens Damsgaard Mikkelsen til I FORM.
Se mere: FĂĄ den bedste hukommelse med dette lette trick
Internettet husker for os
Den amerikanske psykolog og professor Betsy Sparrow har forsket i, hvordan brug af internettet påvirker vores hjerne. Hendes studier demonstrerer, at vi glemmer ting, når vi ved, hvor de hurtigt kan søges frem på internettet. I stedet for at huske selve informationen husker vi, hvor den ligger online. Internettet fungerer altså som en kæmpe ekstern hukommelse, som vi lever i symbiose med.
– Kroppen vælger at spare på hjernen, når der ikke er brug for den. Både det at lagre i og hente informationer fra hjernens hukommelse koster meget energi, som kroppen gerne vil spare. Derfor nøjes den med at huske, hvor informationerne er lagret eksternt, eksempelvis i en mappe på harddisken eller blot det faktum, at informationen nemt kan googles, forklarer Jens Damsgaard Mikkelsen.
Se mere: 6 sikre om mad og psyke
Surfing skader indlæring
I et andet amerikansk studie i 2010 har neurologen Gary Small fra University of California påvist ændringer i hjernen hos daglige internetbrugere. Forskerne fulgte en gruppe studenter under en forelæsning: Den ene del kunne benytte deres laptop under forelæsningen, den anden del lyttede uden at være online samtidigt. Dem, der ikke surfede på internettet undervejs, lærte meget mere.
– Vores koncentrationsevne og indlæring udfordres tilsyneladende af internettet, siger Jens Damsgaard Mikkelsen og fortsætter:
– Online træner og dygtiggør du hjernen til at hente oplysninger hist og pist og sammenstykke dem. Ikke til at læse tekster fra start til slut. Internettets informationer risikerer at blive mere overfladiske, og spørgsmålet er, om det forringer vores evne til at fordybe os i et bestemt emne og lagre det i langtidshukommelsen. Noget tyder på det, siger professoren.
Se mere: SkĂĄl for en god hukommelse
Hjernen tilpasser sig
Heldigvis bliver du ikke dum af internettet. Hjernen er foranderlig og tilpasser sig de nye udfordringer. Den bliver helt enkelt bedre til det, den arbejder meget med. Hos violinister vokser fx de hjernecentre, der styrer fingrenes bevægelse, fordi der dannes flere nerveceller og forbindelser mellem dem indbyrdes.
Når du er online og multitasker, bliver centret præfrontal cortex forrest i hjernen topaktiveret. At surfe og multitaske kræver nemlig en række lynhurtige valg, og at vælge er et af specialerne i præfrontal cortex. Til en vis grænse. Hos en mus overbelastes dette center, når den skal lære at aktivere en madpedal og samtidig udsættes for nye lyde, lugte, lysglimt, andre mus og andet forstyrrende, som den skal forholde sig til. Resultatet bliver, at den løser opgaven med madpedalen dårligere.
Se mere: Derfor vil du være nærsynet om 34 år
Det samme kan ske for dig, når din præfrontale cortex møder alle internettets fristelser og forstyrrelser på én gang: Arbejdshukommelsen kommer gevaldigt under pres. Hjernen vænner sig ganske vist ret hurtigt til at arbejde og sortere mange elementer på samme tid, men da den stadigvæk kun kan multitaske 3-5 ting ad gangen, bliver det svært for den at gå i dybden med nogle få udvalgte informationer og sende dem videre til korttidshukommelse og langtidshukommelse. Dermed kan store informationsmængder gå tabt.
– Konsekvensen er, at vi bliver dårligere til den form for indlæring, som kræver tid og fordybelse, men bedre til det, som internettet og smartphones kan levere. Nemlig til at springe frem og tilbage mellem en masse informationer. Selvfølgelig skal vi være online, men det er vigtigt, at vi giver vores hjerne mulighed for i ro og mag at løse sine opgaver. Det handler i sidste ende om, at det er din hjerne, der kontrollerer internettet – og ikke omvendt, siger Jens Damsgaard Mikkelsen.
Se mere: Husk tandbørsten og husk bedre