Livsstil

Dét kigger arbejdsgiverne efter på din Facebook: Se, hvad du bør undgå

Mange virksomheder tjekker de jobsøgendes Facebook-profiler og sorterer dem fra, hvor de ikke kan lide, hvad de ser.

Badeferier, børn og beduggede billeder fra den seneste bytur.

Alt sammen ting, der hyppigt bliver delt på Facebook. Men de færreste tænker over, hvem der ellers kigger med - og det kan skade din jobsøgning.

En ny undersøgelse viser nemlig, at over halvdelen af de adspurgte virksomheder tjekker jobsøgende på Facebook.

- Hvis man er helt ekstrem i sin måde at melde holdninger ud på, er det et alarmsignal. For hvordan vil man så ikke være i en arbejdsgruppe? siger direktør i IT-virksomheden Hesehus, Lars Hedal.

Et redskab for virksomhederne

Tendensen er ikke ny. Men i takt med at en større del af Danmarks befolkning har sluttet sig til det sociale medie, er det blevet mere relevant for virksomhederne at benytte sig af det.

- Arbejdsgiveren er selvfølgelig interesseret i at vide så meget som muligt, derfor kigger de på Facebook. Det kan diskuteres, om de bør gøre det eller ej, men faktum er, at det gør de, siger forsker i sociale medier fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Jakob Linaa Jensen.

Han finder det heller ikke overraskende, at virksomhederne benytter sig af de redskaber, de har til rådighed.

Det kan også blive for poleret - vi går efter et helt menneske.

Lars Hedal

- Vi andre er jo også tilbøjelige til at tjekke folk ud på Facebook. Virksomhederne har bare en professionel grund, og det skal man være opmærksom på som jobsøgende, siger han.

Forskeren synes dog samtidig, at det ville være synd, hvis Facebook endte med en moralsk spændetrøje. Og det er Lars Hedal enig i. Han benytter sig selv af det sociale medie, hvis han gerne vil have en fornemmelse af ansøgeren. Så derfor er det ifølge ham vigtigt, at man ikke har støvsuget for personlighed. 

- Det kan også blive for poleret. Vi går efter et helt menneske, der også sørger for at have en fritid med andre interesser, siger han.

Artiklen fortsætter under listen

Det kigger virksomhederne efter på din Facebook

  1. Hvor meget kan de se?

    Overvej, om din profil skal være lukket, delvist lukket eller åben. Med andre ord: Vil du gerne have, at arbejdsgiverne kan kigge dig i Facebook-kortene? Skal der eksempelvis være adgang til dine billeder for fremmede?

  2. Har du kigget i Facebook-spejlet?

    Kig dig i Facebook-spejlet: Er der overensstemmelse mellem det indtryk, du efterlader til en jobsamtale og din digitale personlighed? Få eventuelt andre til at kigge din profil igennem og bed dem om at give dig deres indtryk.

  3. Burde du rydde op?

    Ryd op de steder, hvor der er mismatch mellem din jobpersonlighed og digitale personlighed.

  4. Skilter du med markante holdninger?

    Fjern markante religiøse og politiske holdninger. Det vil meget sjældent støtte dit jobkandidatur – tværtimod vil du af nogle blive betragtet som potentiel ”troublemaker”.

  5. Er der personlighed?

    Bevar en personlig nerve. Arbejdsgiverne er her jo netop for at spotte noget personlighed. Du behøver ikke at tegne et glansbillede af dig og dine omgivelser. Faktisk kan det virke enormt upersonligt. Egenskaber som selvironi, humor, god tone, at anerkende andre er i høj kurs.

Kilde: Direktør i Konsulenthuset ballisager a/s, Morten Ballisager.

Men det er ikke kun op til en jobsamtale, det kan være en god idé at tænke over sin adfærd på Facebook. Når næsten halvdelen af Danmarks befolkning dagligt mødes på nettet, er det ikke alle, der kan finde ud af at bevare den gode stemning.

Og dét kan også virke stødende - ikke kun på en kommende, men også en nuværende, arbejdsgiver, hvis man mangler pli på nettet. Det mener professor ved Aalborg Universitet og forsker i etik på internettet, Thomas Ploug.

- Nettets karakter og måden, vi bruger det på, kan få folk til at glemme almindelig pli. Man kan hurtigt og uredigeret komme til orde, og derfor bliver det ofte en ventil for frustrationer, forklarer han.

Træt af dårlige manerer

Udover at folk en gang imellem kommer lidt hurtigt til tasterne og ikke når at tænke sig om, kan det også være sværere at navigere i, hvad der er rigtigt og forkert.

- Der er altid noget, der går tabt, når du ikke har en person overfor dig, fordi du ikke kan iagttage effekten på samme måde, siger forskeren.

Vil du gerne blive bedre til at begå dig på Facebook, så er der samlet fem gode huskeregler i listen nedenfor.

Gode manerer på Facebook

  1. Hold en god tone

    Det er vigtigt altid at bevare en god tone. Usagligheder og nedgørende bemærkninger har en ødelæggende effekt på den samtale og dialog, som er en stor del af Facebook.

  2. Skån andre

    Selvom Facebook kan virke som er en kanal, hvor det gælder om at sende mest muligt ud på det store internet, så er det ifølge forskeren godt at have en form for filter. Og her snakker han ikke af hensyn til en selv, men af hensyn til andre.

    Hvis man lige tænker sig om, undgår man at sende for meget ”støj” ud og gør det til et rarere sted at være for alle.

     

  3. Interager

    Det skaber god stemning, at man også er nysgerrig omkring andre. Det kan komme til udtryk ved både at ”lytte” og stille spørgsmål til andre og på den måde skabe dialog. Så bliver det ikke en envejskanal, men et sted, hvor man rent faktisk interesserer sig for hinanden.

  4. Fakta

    Facebook bruges meget til at udtrykke holdninger, men professoren mener, at man kan undgå en masse informationsstøj ved ikke at bralre ud med en masse uden rent faktisk at vide, om det er rigtigt eller forkert.

  5. Læg telefonen

    Lægger du telefonen væk, er det det bedste middel mod at undgå at gøre Facebook til et sted, hvor du tømmer al din øjebliksvrede ud. Når man lige at tænke sig lidt om først, så er der en større sandsynlighed for, at folk tager det, du skriver, seriøst, og at du ikke selv fortryder dit opslag senere.