Livsstil

Frosten driller: Men det må du aldrig gøre med din cykel

Nøglen kan ikke komme i låsen, og gearene er frosset fast. Årstiden kan være udfordrende for cykelfolket, men pas på ikke at gøre ondt værre.

Tilhører du det hårdføre cykelfolk, der kaster sig i sadlen uanset vejret, så ved du, at selvom du klarer både sne og slud, så ser cyklen knap så upåvirket ud. 

Folk finder på at rive og flå i kablerne eller dreje løs på gearet. Det må man for guds skyld aldrig gøre

Jens Hoseassen, ejer af Fri BikeShop Nyborg

Når sneen lægger sig, kan det være svært at holde cyklen på cykelstien, og lås, gear og bremser fryser nemt fast.

- Folk finder på at rive og flå i kablerne eller dreje løs på gearet. Det må man for guds skyld aldrig gøre, for så ødelægger man det. Vi støder på det år efter år, men folk lærer det ikke, advarer Jens Hoseassen, ejer af Fri BikeShop Nyborg og medlem af bestyrelsen i organisationen Danske Cykelhandlere.

Her guider han gennem det, du helt sikkert skal lade være med, og de gode råd, der holder dig kørende.

Drej aldrig på et fastfrosset gear

Det er super ærgerligt at være for sent på den og komme ned til en cykel, der er frosset fast i første gear.

- Yderkablet er typisk fyldt med vand, og når det fryser, så klemmer det om gearkablet, så det ikke dur, siger Jens Hoseassen.

Det er en plastikverden, vi lever i, så det holder det ikke til, og så er man flået for en 500-600 kroner, inden man er kørende igen

Jens Hoseassen, ejer af Fri BikeShop Nyborg

I sådan en situaton kan det være tillokkende at dreje løs på gearet for at få det til at skifte, men det kan blive en dyr fornøjelse.

- Det er en plastikverden, vi lever i, så det holder det ikke til. Et nyt koster typisk 350 kroner, og hvis cykelhandleren også skal montere det, så er man flået for en 500-600 kroner, inden man er kørende igen, siger Jens Hoseassen.

Kom ind, når gearet først sidder fast

Hvis gearet sidder fast, så er løsningen at få cyklen indendørs i tre til fem minutter. Det tør gearet op.

Man kan eventuelt sætte cyklen op på højkant, så vandet også løber ud af kablerne.

Løsningen er dog lidt som at tisse i bukserne. Den virker kun kortvarigt.

Husk derfor at sætte cyklen i et af de midterste gear, da gearkablet hurtigt vil fryse til igen.

Hvis man helt vil undgå det, kan cykelhandleren blæse vandet ud og smøre efter med olie, som holder hele vinteren. Det koster små 200 kroner.

- Man kan også gøre det selv, men man skal vide lidt om det. Der sidder en klemmeskrue, og den skal sættes korrekt på kablet, så man rammer gearjusteringen rigtigt, siger Jens Hoseassen.

Kulden fælder også bremsen

Én ting er gearet, men kulden får også kondensvandet i bremsekablerne til at fryse.

Det er typisk cykler uden fodbremse, der er udsatte. Her sidder bremsekablerne nemlig udvendigt langs cyklen.

- Det er jo bestemt ikke ufarligt, så det skal man være forsigtig med, advarer Jens Hoseassen.

Hvis bremsen ikke dur, så er løsningen den samme som med et fastfrossent gearkabel: Ind med cyklen i et par minutter, eller få kablerne smurt indvendigt hos cykelhandleren.

Drop kogende vand, når låsen binder

Har frosten fået fat i cykellåsen, så lyder et gammelt husråd, at kogende vand lynhurtigt hjælper.

Men det bør man holde sig fra, hvis man også vil cykle senere.

- Hvis man lige står der og skal hurtigt afsted, så kan man selvfølgelig godt få cyklen op på den måde, men vandet bliver jo iskoldt på et tidspunkt, så man har bare fyldt låsen op. Man er 100 procent sikker på, at den fryser fast igen. Det kan jeg ikke anbefale til nogen, siger Jens Hoseassen.

De kommer og siger, at låsen ikke virker, men det irriterende er, at der ikke er nogen hurtig løsning

Jens Hoseassen, ejer af Fri BikeShop Nyborg

 Han får ofte besøg af frustrerede cyklister, der ikke kan komme nogen vegne.

- De kommer og siger, at låsen ikke virker, men det irriterende er, at der ikke er nogen hurtig løsning. Hvis man kan sætte cyklen ind, tør vandet op. Så kan vi sælge en låsespray, som virker forebyggende, så det ikke sker igen, siger Jens Hoseassen.

Pust ikke dækket helt op

Hver vinter skifter vi til vinterdæk på bilen, men man kan faktisk også minimere chancen for at glide i svinget på cykel.

Der findes dæk af en speciel type gummi og dybere dækmønster, der står bedre fast, men man kan også få et bedre greb i vejen ved at pumpe cyklen rigtigt.

- Man kan få noget mere fat i vejen, hvis man har knap så meget luft i. Man skal ikke køre rundt på halvflade dæk, for det kan cyklen ikke holde til, men kig efter det minimums- og maksimumstryk, der er angivet på dækket. Hvis det er sommer, bør man pumpe op til maks, men hvis det er fugtigt og vinter, skal man tage lidt mere luft ud, siger Jens Hoseassen.

Se Jens Hoseassen give gode råd til, hvordan du får cyklen vinterklar, i videoen øverst.