Korpset

Din hjerne kan klare mere end du tror - sådan snyder du den

Hjernen spiller en stor rolle, når vi bliver presset fysisk og psykisk – og faktisk kan den klare mere, end både du og den selv tror.

Vi kender alle følelsen af træthed eller smerte, når kroppen bliver presset. Måske føles det nærmest som om, at hjernen ligefrem råber på pause under løbeturen – men det skal du ikke nødvendigvis lytte til.

For når du presser kroppen, vil en del af hjernen naturligt stå af, før den burde. Og er du i stand til at overhøre den del, så vil du blive endnu bedre til at præstere, forklarer hjerneforsker Troels W. Kjær.

- Vi kan lære forskellige måder at omgås disse signaler på. Smerte er jo i virkelighed en subjektiv opfattelse – en oplevelse af noget, der er slemt. Men hvis vi ændrer på oplevelsen, så ændrer vi på smerten, siger Troels W. Kjær.

Pres kroppen ved at snyde hjernen

I TV 2-programmet ’Korpset – gjort af det rette stof’ bliver 30 danske mænd presset til deres yderste grænser fysisk og mentalt.

Her må de sande, at store muskler og fysisk udholdenhed ikke kan stå alene, når presset øges – det gælder også om at have hjernen med.

Hjernebakken står af tidligere end den burde, fordi den i bund og grund er doven.

Troels W. Kjær, hjerneforsker.

Men hvordan snyder man så sin hjerne til at klare mere? Svaret på det kræver, at vi kigger lidt nærmere på nogle bestemte områder.

Områderne, der får os til at fortsætte

Den yderste del af den såkaldte hjernebark – altså storhjernens overflade – er den del, der først råber på pause. Men kigger man længere ind, så findes der områder, som kan få os til at fortsætte og fortsætte.

- Hjernebakken står af tidligere end den burde, fordi den i bund og grund er doven. Derfor skal vi have vores motivation til at gøre noget andet. Den skal sige ”ja, det gør ondt nu, men det bliver bedre”, siger Troels W. Kjær og tilføjer:

- Hvis man er i stand til at skabe den form for kontrol, så vil man opleve mindre smerte.

I grafikken kan du læse, hvilke områder i hjernen, der aktiveres og sammen hjælper os til at fortsætte, når kroppen bliver presset:

brain

Læge: Kroppen kan mere, end vi tror

Man skal dog altid lytte til kroppen, når det kommer til skader - ellers kan disse ende med at blive kroniske.

Det forklarer læge Anders Damm-Hejmdal, der er tilknyttet TV 2-programmet 'Korpset - gjort af det rette stof'.

Ser man bort fra skader, mener han dog også, at mange mennesker kan presse sig langt over de grænser, som de tror er gældende. 

Kroppens egen form for mofin - nemlig endofinerne - kan dæmpe den smerte, vi bliver udsat for. Det sker eksempelvis, når vi motionerer, og musklerne trækker sig sammen.

- Udgangspunktet er selvfølgelig forskelligt fra en ældre dame til en ung fyr, men det ændrer ikke på, at man kan presse selv langt fra, hvor man tror man har begrænsninger og til der, hvor de reelle fysiologiske begrænsninger ligger, siger Anders Damm-Hejmdal 

Hjernen kan mere, end vi tror

Men hvorfor giver nogle mennesker så alligevel lettere op end andre?

Svaret er, at vores hjerner er bygget op af en masse forskellige netværk, der taler sammen - og de er forskellige fra person til person. Og de netværk kan trænes.

- Vi kan se, at der er områder i hjernen, der er særlig styrket hos nogle personer og svækket hos andre, forklarer Troels W. Kjær.

Derfor vil nogle personer måske have en større tilbøjelighed til at tænke ”det kan jeg ikke klare”. Men det betyder altså ikke, at hjernen ikke kan klare de udfordringer, den bliver sat overfor.

- Det ser vi i krig, hvor overlevelsesinstinktet aktiveres, så man kommer igennem det. Og det er alt sammen hjernens inderste områder, der sørger for det, siger Troels W. Kjær.

Fem råd: Sådan styrker du din mentale robusthed

  1. TRÆN HJERNEN

    Du kan træne din hjerne til at acceptere forandringer ved at sige igen og igen til dig selv: Det er slemt lige nu, men på sigt, bliver det bedre.

  2. DISKUTER

    Socialt samvær og samtaler med andre mennesker styrker din hjerne. Udfordrer den ved at tale med nogen, der ikke er enige med dig, så den bliver trænet i at finde de bedste argumenter frem og se for og imod.

  3. LAD IKKE TO DAGE VÆRE ENS

    Din hjerne har godt af at blive presset af nye udfordringer dagligt. Mød nye mennesker, gå ture, læs bøger og løse opgaver som krydsord. På den måde kan du styrke den, ligesom du træner dine muskler med vægte.

  4. DYRK MOTION

    Træning øger muskelstyrker – og hjernefunktionen. Når man udfordrer sin hjerne, dannes der nye nerveceller og skabes nye forbindelsen.

  5. MEDITER

    Meditation har en gavnlig effekt mod stress, fordi det øger vores mentale kapacitet og evne til at koncentrere os.

Kilde: Hjerneforsker: Troels W. Kjær.