Livsstil

Restaurant fik sin tredje Michelin-stjerne: Modtog syv bookinger i sekundet

Flere bookinger, større omsætning og et stempel af kvalitet. Læs her, hvad der kan ske, når restauranter modtager de eftertragtede Michelin-stjerner.

Den har haft Michelin-stjerner gennem flere år, men da Geranium sidste år modtog sin tredje stjerne, skete noget ud over det sædvanlige.

Michelin-guiden: Det betyder stjernerne

I Michelin-guiden får maden karakterer ved hjælp af stjerner.

Vurdering af service, atmosfære og øvrige indtryk belønnes med korslagt bestik (1-5 bestik). Hoteller belønnes på samme måde for deres miljø/komfort med hussymboler i forskellige størrelser.

Rødt bestik og røde hussymboler gives til særligt gode restauranter og hoteller. 

- Tre stjerner i Guide Michelin betyder, at en restaurant er "værd at rejse efter". 
- To stjerner betyder, at restauranten er "en omvej værd". 
- En stjerne betyder, at det er en "rigtig god restaurant i sin kategori".  

Kilde: Guide Michelin 

Restauranten kunne efter stjernedrysset registrere syv bookinger i sekundet. Til sammenligning havde restauranten inden den tredje stjerne normalt 60-70 bookinger om dagen.

Den massive interesse for restauranten i kølvandet på Michelin-stjernerne er ifølge brancheorganisationen Horesta et godt eksempel på, hvad stjernerne, som uddeles igen onsdag, har af betydning.

- Det betyder enormt meget for den enkelte restaurant. Geranium er et eksempel på, at der simpelthen sidder mennesker klar ved telefonerne og tasterne, når Michelin-stjernerne bliver uddelt, fordi de vil være de første til at booke et bord, siger Katia K. Østergaard, direktør i Horesta, som er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

- Omsætningen øges markant i det øjeblik, restauranterne opnår stjerner i guiden, konkluderer hun.

Smitter af i turistbranchen

Ikke kun restauranterne høster frugter af de berømte stjerner. Interessen for gastronomien kan også mærkes i andre dele af turismen herhjemme, forklarer Katia K. Østergaard:

- Vi kan konstatere, at vi siden krisen har sat rekord i antallet af overnatninger i Danmark, og vores turisme er i markant fremgang.

Selv om der ikke findes tal på, hvor mange turister, der kommer med det hovedformål at spise på en Michelin-restaurant, er direktøren ikke i tvivl om, at gastronomien øger kendskabet til Danmark.

Det giver en grund til at rejse til Danmark og en grund til at blive her, lyder det.

- Det betyder meget for Danmark. Det har vi kunnet se gennem de seneste år. For det første kommer Danmark på det internationale verdenskort. Når man sætter sig ind i en taxa i New York, bliver der pludselig talt om dansk gastronomi. Det har vi ikke været vant til før, siger Horesta-direktøren.

Michelin Nordic Guide 2017 præsenterer stjernerne onsdag på et pressemøde i Stockholm.

Nedenfor kan du se i tal, hvad de eftertragtede stjerner betyder for restauranterne og for Danmark:

Omsætning:

  • I 2013 omsatte de 13 danske Michelin-restauranter for 170 millioner kroner.
  • I 2016 havde Danmark 22 stjernede restauranter, og Horesta anslår en dansk Michelin-omsætning i omegnen af 300 millioner kroner.

Gastroturisme:

  • Hver tredje gæst på Michelin-restauranterne er såkaldt ’gastroturist’ - karakteriseret ved at have restaurantbesøg som sit hovedformål med rejsen til Danmark.
  • Den gennemsnitlige Michelin-gæst lægger 1.800 kroner ved sit besøg på en dansk Michelin-restaurant.

Erhvervet generelt:

  • Omsætningen er steget 30 procent fra 2008 til 2015 i restauranterhvervet. I 2015 var omsætningen i branchen på 39,6 milliarder kroner.
  • Fra 2008 til 2015 er antallet af restauranter steget med 1.500, hvilket svarer til en vækst på 10 procent. I dag er der lige godt 16.500 restauranter i Danmark.

Kilde: Horesta