Livsstil

14-årig jagter succes som smykkedesigner: - Folk bliver overrasket over min alder

14-årige Victoria Garber er ikke som mange piger på sin alder. Hun kan kalde sig virksomhedsejer og smykkedesigner.

- Passer bredden på smykket med det, du gerne vil have?

Victoria Garber tager forsigtigt den omtalte creol-ørering op i sine hænder. Hun studerer den nøje, inden hun fører det op mod sin brors øre. Hun har nemlig ikke et spejl, hvor hun kan se sig selv med øreringen i.

- Det passer meget godt. Pigerne i aldersgruppen er ikke særlig høje, så det giver god mening, at den ikke er større, siger hun.

Spørgsmålet kunne være stillet til en kunde i en hvilken som helst smykkeforretning, men det er ikke tilfældet. I stedet kommer det fra juvelfatter Rubens Svarts værksted, hvor guldsmed og diamantgradérer Anette Hendriksen sammen med Victoria Garber er i gang med at finpudse de sidste detaljer i hendes nye smykkekollektion, der snart kommer til salg online.

Blå bog: Victoria Garber

Victoria Ellen Garber Riel er født den 17. juli 2002. 

Hun er født i Karlslunde, men opvokset i Greve. Fra hun var seks år, dyrkede hun gymnastik. En del af årene var på eliteplan. Hun stoppede i 2013 på grund af en fodskade.

Samme år begyndte hun at lægge videoer op på Youtube. I dag har hun knap 85.000 abonnenter på Youtube og 128.000 følgere på Instagram. Udover at være et fænomen på de sociale medier er hun medejer af smykkevirksomheden Garber med sin bror og en fællesven. Hun har lanceret en smykke-kollektion og en makeup-kollektion.

Victoria Garber er medejer og partner i smykkevirksomheden Garber. Foruden at gøre sin anden smykkekollektion klar til foråret, har hun op mod 130.000 følgere på Instagram, over 80.000 abonnenter på Youtube og har netop lanceret en makeup-kollektion i sit eget navn. Og det til trods for, at hun blot er 14 år.

- Folk bliver overrasket over, at jeg ikke er ældre. De har svært ved helt sætte sig ind i det, siger hun.

Men hvordan er det gået til, at en teenagepige har opnået at blive virksomhedsejer?

Victoria Garber er i gang med at finpudse en ørering til sin nye smykkekollektion.

Fra saltomortaler til debatter

Vejen til titlen som ung iværksætter blev lagt, da Victoria Garber for fire år siden satte sig foran et kamera. Hun havde længe klikket sig rundt i webportalen Youtube, der bugner af et samsurium af private og musikkunstners videoer.

Her var Victoria Garber mest optaget af de jævnaldrende piger, der postede sjove videoer af sig selv. Men efter kort tid begyndte det at krible i hendes fingre for at udgive sit eget - og med et klik blev drømmen til virkelighed.

Den første video var stærk inspireret af videoerne, der allerede lå på webportalen. Den viste, hvordan Victoria Garber kunne slå saltomortaler og lave kraftspring på familiens trampolin ude i haven. 

Som en tidligere elitegymnast var det langt fra et problem for den dengang 11-årige pige at dreje sin krop rundt i 360 grader og samtidig lande solidt på begge ben. Men Victoria Garber havde ikke forventet, at andre på webportalen ville se hendes spring.

- Folk tog vildt godt imod videoen, selvom det jo bare var et par spring, jeg havde lavet så mange gange før. Jeg blev helt overvældet over deres interesse, og det var helt klart en stor motivation til at fortsætte, siger Youtube-fænomenet, der på grund af en fodskade stoppede til gymnastik.

De (mine følgere, red.) har givet mig et unikt indblik i, hvad målgruppen gerne vil have.

Victoria Garber

I dag er indholdet på Victoria Garbers Youtube-kanal anderledes. Ikke alene bruger hun timesvis på at klippe og redigere sine videoer, og hvis kvaliteten af dem ikke er gode nok, bliver de kasseret. Hun debatterer også emner som menstruation, giver tips til makeup og tager kameraet med for at filme, hvordan en hel dag i hendes liv kan se ud.

Med sin store følgerskare på de sociale medier er skridtet til at blive selvstændig blevet mulig.

- De har givet mig et unikt indblik i, hvad målgruppen gerne vil have, siger Victoria Garber, mens alle øjne i smykkeværkstedet er rettet mod den unge iværksætter, der skal til at beslutte, helt præcis hvordan øreringen skal se ud.

Victoria Garber har mange beslutninger, der skal tages, inden den nye smykkekollektion kan komme ud i wepshoppen.

Øje for sin målgruppe

Drømmen om at blive selvstændig deler hun med sin 21-årige storebror, Frederik, der til dagligt læser på Copenhagen Business School (CBS).

Fakta: Smykkevirksomheden Garber

Anpartsselskabet blev grundlagt den 30. august 2016.

I oktober 2016 udkom den første Garber-kollektion. Det var en cirkel-kollektion, som først udkom i sølv og efterfølgende i forgyldt sølv.  

Virksomheden består af Victoria Garber, der designer smykkerne og sørger for virksomhedens visuelle udtryk, Frederik Garber, der sammen med Mathias Lykke Andersen, står for regnskab, it, logistik og ledelse.

Virksomheden er på vej med sin anden kollektion, der kommer på markedet snart.

Han er sammen med deres fælles ven, Mathias Lykke Andersen, også medejer og partner i smykkevirksomheden. Idéen til projektet opstod, mens Frederik Garber og Mathias Lykke Andensen i lidt over tre måneder rejste jorden rundt. I en autocamper på den anden side af jorden faldt snakken om aftenen ofte på det samme emne. 

Rejsemakkerne fandt ud af, at de havde et fælles ønske om at starte deres egen virksomhed - og med lillesøster Victorias følgere på de sociale medier ville de allerede fra start kunne nå ud til tusindvis af unge i Danmark.

I autocamperen fik makkerparret hurtigt sporet sig ind på et hul i markedet: Smykker til teenagepiger.

Da Frederik Garber kom hjem fra rejsen, nævnte han idéen for sin lillesøster med fokus på, at hun skulle stå for at designe smykkerne.

- Jeg kunne ikke forestille mig andre end Victoria til opgaven. Det var helt naturligt. Hun kender om nogen sin målgruppe. 

14 år - og stadig et barn

Men det kan godt være, at Victoria Garber er et Youtube-fænomen, at hun har lagt navn til sin egen makeup-kollektion, og at hun har startet sin egen virksomhed. Men det betyder ikke, at hun er blevet voksen, fortæller Gitte Garber, som foruden at være salgskoordinator hos DanBolig i Solrød Strand er Victoria Garbers mor.

I starten var Youtube en verden, vi slet ikke forstod. Hvorfor ville man lægge videoer af sig selv på internettet?

Gitte Garber, mor til Victoria Garber

- Det er vores fornemmeste opgave at beskytte vores datter. Hun er stadig er et barn, og det skal vi huske på, siger hun og forklarer, at hun sammen med hendes mand, Jim Riel, godkendte hver video i Victoria Garbers første år som youtuber for at sikre, at hun ikke blev udstillet.

- I starten var Youtube en verden, vi slet ikke forstod. Hvorfor ville man lægge sjove videoer af sig selv på internettet? Nu forstår vi, at det er fremtiden. Det har vi brugt meget tid på at forstå.

Men som årene er gået, er Gitte Garber ikke længere bekymret i samme grad for sin datters beslutninger og sikkerhed.

- Vi siger gentagende gange, at hun skal lytte til sig selv. I helheden skal hun synes, det er det fedeste, hun laver. Og hvis det en dag ikke længere er sjovt, skal hun stoppe. Jeg drager mange paralleler til at brænde for en hobby. Det kræver en indsats, hvis man vil nå et mål.

Iværksættere bliver yngre og yngre

Victoria Garber er ikke den første under 20 år, der kaster sig ud i blive sin egen chef.

Ifølge en iværksætterundersøgelse fra 2016, som Dansk Iværksætter Forening står bag, er antallet af unge iværksættere steget gennem de sidste to år. I 2014 var antallet af danske iværksættere under 20 år kun 4,9 procent, mens tallet er nået op på 11 procent sidste år.

Tallene kommer ikke bag på John Parm Ulhøi, som er professor ved Aarhus Universitet og ekspert i innovation og iværksætteri. Han mener, at nutidens unge i højere grad bliver introduceret for muligheden for at være selvstændig.

- Det er en karrieretype, der ikke tidligere har været så synlig. I dag kan unge nærmest ikke undgå at blive opmærksom på, at det er blevet en spændende mulighed. Samtidig er iværksætteri blevet integreret i flere uddannelser, siger han.

John Parm Ulhøi forklarer, at forældrenes job også har indflydelse på, om de unge går iværksætter-vejen.

- Hvis barnets forældre eksempelvis er selvstændige, er sandsynligheden større for, at de tør tage chancen og skabe deres eget. Forældrene er med til at påvirke de unges værdier, og forældrene har ofte en langt større forståelse for lysten til at blive iværksætter.

Når passionen bliver en drøm

Tilbage i smykkeværkstedet er Victoria Garber ved at have sporet sig ind på det helt rigtige look.

- Nu mangler vi kun at få placeret de to V'er, siger hun.

Guldsmed og diamantgradérer Anette Hendriksen tager fat i plastikmappen med skitser, der ligger midt på bordet. Her viser hun, hvor hun har tænkt sig, at signaturen kunne sidde.

- Hvad siger du til det, spørger hun og peger på bagsiden af øreringen. 

Smilet på Victoria Garbers læber er ikke til at tage fejl af. Hun behøver ikke at bruge ord til at vise sin begejstring.

- Den er virkelig bare unik. Jeg kan personligt bedst lide store, fylde øreringe - så det er helt perfekt. Jeg tror, at målgruppen vil elske dem. 

10 gode råd til at blive en succesfuld iværksætter

  1. Brug din passion

    Den succesfulde iværksætter tager typisk afsæt i det, som han/hun er god til og brænder for. Det er passionen, der er med til at bære det igennem.

  2. Tænk kreativt

    Radikal innovation er ikke noget krav for at blive iværksætter. Den gode forretningsidé kommer ofte ud af at rekombinere eksisterende muligheder. Du behøver derfor ikke at opfinde den dybe tallerken - men måske du har en kreativ løsning til et område, der behøver lidt hjælp.

  3. Afsæt tid til dit projekt

    Den seriøse iværksætter er ikke iværksætter på ’deltid’, men det kræver typisk, at man er ’all-in’ efter en lille ’opvarmningsperiode’.

  4. Få fat i dit bagland

    Sørg for dit ’bagland’ er med på ideen. Iværksættertilværelsen påvirker alle de nærmeste omkring iværksætteren. Derfor hvis du er en ung iværksætter, så skal du tage fat i dine forældre. De kan guide og hjælpe dig.

  5. Udnyt dit netværk

    Et godt netværk er uundværligt. Det giver adgang til vitale råd og ressourcer, du måske ikke ville have haft mulighed for at komme i nærheden af.

  6. Få skabt et hold

    Flere og flere iværksættere etablerer sig i iværksætterteams og/eller i et iværksættermiljø. Det øger forretningsmulighederne og begrænser følelsen af ’pelle-alene-i-verden'.

  7. Hav øje for din målgruppe

    Selv ’verdens bedste produkt’ sælger sjældent sig selv. Det er kunden, der er ’kongen’. Det er derfor vigtigt, at du kender din målgruppe og ved, hvad de gerne vil have.

  8. Undgå at give op

    Vær forberedt på, at ’guldåren’ sjældent ligger under det første spadestik. Vedholdenhed er nødvendig og fejl uundgåeligt. Du skal undgå at give op med det samme. Det kræver en indsats, hvis du vil lykkedes med dit projekt. Det kommer ikke af sig selv.

  9. Hold orden på dine nøgletal

    Vær realistisk og hav styr på nøgletallene. Det er en forudsætning for adgang til ekstern kapital.

  10. Skab dit eget brand

    Branding uden substans er lidt at sammenligne med ’snydepakker’. Det skaber i bedste fald en kortvarig opmærksomhed. Få indhold i dit produkt.

Kilde: John Parm Ulhøi, som er professor ved Aarhus Universitet og ekspert i innovation og iværksætteri.