Årets bil kåret - det er middelmådighedens jammerdal, siger bilekspert

Torsdag aften blev årets bil kåret. TV 2s bileksperter gennemgår dette års top tre.

Det er ikke en nem opgave. 

- Det er en spøjs ting. Vi har både minibiler og biler til 1,5 million, så hvordan sammenligner man lige dem, spørger Karsten Meyland Lemche. 

Han er testkører i FDM og så er han formand for juryen, der netop har kåret årets bil 2018. For ham er der én ting, der udløser point. 

- Jeg ser på, hvem der bringer noget nyt til markedet, og det er dem, vi har fået som top tre, siger han. 

 Anderledes kritisk over for vinderne er TV 2s bilekspert Christian Grau, blandt andet kendt fra TV 2-programmet 'Vi elsker biler'.

- Det er deprimerende, at vi altid lander i middelmådighedens jammerdal. Alle tre biler i top tre er meget ens, så det er lidt ligesom at vælge, hvilken Stryhns leverpostej der er den bedste, siger han og skyder skylden på de danske bilafgifter. 

- Biler bliver så dyre i Danmark, så vi ender på dem her, fordi de er til at betale. Det er også dem, danskerne ende med at købe, så på den måde er det måske fint, siger han. 

Bilerne kåres af Motorjournalisternes Klub Danmark. Se top tre i konkurrencen om at blive årets bil her:

Årets bil 2018

Seat Arona

Seat Arona Foto: TV 2
Seat Arona er kåret som årets bil 2018 med 130 ud af i alt 500 stemmer, som juryen skulle fordele på et hav af nye biler. 
- Den er et super eksempel på trenden i 2018, som vi er på vej ind i, med SUV'er i stedet for den klassiske stationcar. Det er en moderne stationcar til en familie med to små børn, siger Karsten Meyland Lemche, der selv gav bilen topkarakter.
Bilen starter på omkring 170.000 kroner, men med lidt udstyr lander den på 200.000 til 220.000 kroner, fortæller han. 
- Der er god plads på bagsædet, kæmpe baggagerum og den er sjov, dejlig og behagelig at køre langt i, siger Karsten Meyland Lemche.
Christian Grau kendte ikke meget til bilen før kåringen, men han fremhæver fordelene ved, at det er en høj bil.   
- Det er en skøn og sikker følelse at sidde oppe og med overblik over trafikken. Bilen er jo mest markedsført til unge, men på den måde er den også god for en hofteopereret, griner han.

Ford Fiesta

Ford Fiesta Foto: TV 2
Ford Fiesta blev nummer to med 99 ud af i alt 500 stemmer.
- Det er en vildt god bil. Den har en fantastisk motor, men den ser lidt kedelig ud. Der er fornuftigt med plads i den, og den har en stor bils kraft. Den favner bredt, og man kan endda klemme en lille familie ind i den, siger Christian Grau. 
Karsten Meyland Lemche betegner den som racerbilen inden for minibiler, men den mangler alligevel noget, mener han. 
- Den har ikke nødbremsesystem som standard, og vi kan se, at biler med nødbremse har færre uheld, så det er ærgerligt, det ikke er med, siger han.

VW Polo

VW Polo Foto: TV 2
VW Polo blev nummer tre med 85 af de 500 stemmer, der skulle fordeles.
Ligesom Ford Fiestaen, så er Poloen en smule ordinær i eksperternes øjne, men de er meget positive over de ændringer, der er kommet med den nyeste udgave. 
- Den har fået lidt flere former og er blevet lidt mere selvsikker at se på. Den ligner på mange punkter Fiestaen. Poloen ser bedre ud, men Fiestaen kører ikke helt så godt.
Til gengæld har den blandt andet det nødbremsesystem, der blev efterlyst som standard i Fiestaen. 
 -  Og der er faktisk også blevet tre centimeter mere benplads på bagsædet, så nu kan den rent faktisk også bruges som en lille familiebil, siger Karsten Meyland Lemche.