Nyt socialt medie stormer frem, men succesen kan blive kortvarig

Det sociale medie Vero har fået meget opmærksomhed den seneste tid, men det holder ikke i længden, lyder vurderingen fra tech-ekspert.
Er du aktiv bruger på Instagram eller Twitter, er du måske faldet over hashtagget #Vero den seneste tid.
Mens Instagram har haft problemer med at få deres hashtagfunktion til at virke, er nyheden om et nyt socialt medie begyndt at sprede sig blandt frustrerede brugere.
Det har fået pendanten Vero til at buldre frem med rekordfart. Appen er blevet downloadet mere end 500.000 gange og er kravlet op ad hitlisterne i App Store og Google Play Store.
Vero er ellers ikke et nyt socialt medie. I virkeligheden er det tre år gammelt, så hvad er det, der gør, at det pludselig er blevet så populært, at deres servere bukker under?
Og er Vero, som betyder ægte på italiensk, realt det sociale medie, der slår igennem og fejer Instagram eller Facebook af banen, eller er det en sand døgnflue, som det ikke er værd at bruge tid på?
Minder om Instagram
Platformen minder på mange måder om Instagram: Det gælder om at dele billeder med sine venner og bekendte. Samtidig har man også mulighed for at anbefale film, musik og tv-programmer til sine venner.
På to områder adskiller Vero sig dog markant fra konkurrenten: Opslagene vises i kronologisk rækkefølge,og så er der ingen reklamer.
Idéen med at lægge sig tæt op ad et eksisterende medie er som sådan okay, men det er ikke nok til at slå igennem, lyder det fra TV 2s tech-ekspert, David Guldager.
- Vero giver god mening, fordi det ikke ligger så langt fra platforme, vi kender. Du kan lægge et billede op og dele det med dine venner – det er noget, folk kan forstå.
- Det er dog også Veros ulempe, at det ikke skiller sig så meget ud. Der er simpelthen ikke nok grund til, at man skulle rykke over på den platform, siger David Gudsager.
Tekniske problemer hos Instagram lokker folk til Vero
Hvorfor det netop er nu, næsten tre år efter appens lancering, at Vero er ved at få en brugerskare, ligger ikke helt klart.
Det tyder dog på, at det især er brugere, der er trætte af Instagram, der har fundet vej over på det ’nye’ medie.
- Der har været lidt modstand mod Instagram i noget tid, og Instagram oplever i øjeblikket tekniske problemer. Det har givet nogle et skub til at rykke over på Vero, lyder vurderingen fra David Guldager.
Faktisk har mange benyttet sig af lige netop Instagram til at promovere deres konti på den nye tjeneste. Mere end en halv million Instagram-opslag er således tagget med #Vero og en opfordring til at komme over og lege med på det nye medie.
Også tekniske problemer hos Vero
Den svulmende interesse har dog ikke været lutter fryd og gammen for Vero.
- I øjeblikket oplever Vero stor interesse, men det giver problemer med at logge på. Hvis de ikke får de her servere op at køre lige nu, har de et kæmpestort problem. Folk er flygtet fra de andre medier på grund af tekniske problemer, og hvis der også er problemer hos Vero, går folk videre igen, advarer David Guldager.
Det er imidlertid ikke den eneste udfordring, tech-eksperten ser for det fremadstormende sociale medie.
- Vero er blevet et alternativ til Instagram, og et alternativ bliver sjældent en succes. Opskriften er ikke at læne sig op ad eksisterende platforme og så lave en enkelt funktion anderledes. Man får ikke muligheden for at tage patent på de her funktioner, og vi har gang på gang set, at de sociale medier kopierer hinandens idéer. Vero lægger sig så meget op ad Instagram, at det ikke er svært for Instagram at kopiere Veros gode idéer og dermed tage eksistensgrundlaget fra Vero, siger David Guldager.
Tech-eksperten tror dog ikke, at Instagram vil gå tilbage til den kronologiske visning i feedet, som brugerne ellers har efterspurgt, siden de for to år siden begyndte at sortere brugernes opslag efter en algoritme, ligesom Facebook gør.
Brugerne skal selv betale
Det punkt, hvor Vero adskiller sig mest fra de andre eksisterende sociale medier, er dog, at det ikke er reklamefinansieret.
Mens man på Facebook og Instagram betaler med sine oplysninger, så firmaer kan målrette deres annoncer, er det planen, at Vero skal tjene penge på abonnementsbetalinger.
Beskeden fra det sociale medie lyder, at den første million brugere vil kunne bruge appen gratis for livstid, men at der derefter vil komme en årlig betaling på et par dollars for at bruge den. Til gengæld vil der så ikke være reklamer i appen.
Det er ikke en forretningsstrategi, hverken Instagram eller Facebook vil kopiere fra opkomlingen, lyder det skråsikkert fra David Guldager.
- Jeg tror ikke på brugerbetaling. De fleste ville måske svare, at de var klar til at betale et beløb for at bruge Facebook, men når det kom til stykket, ville mange nok lade være. Dermed vil dem, der vælger at betale opleve, at det ikke længere er alle deres venner, der er på platformen, men måske kun halvdelen. I det lange løb vil man også selv falde fra, fordi man ikke vil betale for at have kontakt med kun halvdelen af sin venneskare.
- Den eneste måde, det kan fungere på, er, hvis alle sociale medier beslutter at kræve betaling i ét huk. Det er der ikke så stor chance for, og jeg er også ret sikker på, at det ville blive de sociale mediers død, lyder det.
- Ender som resten
Generelt spår David Guldager ikke Vero en lys fremtid.
- Vero er fornuftigt, sjovt og hyggeligt, men det minder så meget om Instagram, at det ikke får nok til at rykke over. Det har ikke en frisk nok idé, det er ikke specielt nok, og så giver de her tekniske problemer ikke den start, de har brug for.
- Det er lidt mere kulturfokuseret end de andre sociale medier, men det er kun en ekstra gimmick. Det ville være oplagt med et kulturnetværk, hvor man kan dele sine oplevelser, men hvis det er formålet, skal der gøres mere ud af det. Mit bud er, at Vero kommer til at lide samme skæbne som Ello og de andre, siger David Guldager og henviser til rækken af sociale medier, der har prøvet at slå igennem, men er floppet.
Herunder kan du læse om en del af dem, der aldrig nåede til tops i Danmark.