Test dig selv - bliver du snydt i supermarkedet?

16x9
Der er brug for vejledning p√• f√łdevareomr√•det, mener tr√¶ningsfysiolog Henrik Duer. Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix Denmark

Tag testen nede i artiklen, og få træningsfysiolog Henrik Duers kommentarer til dine svar undervejs.

Er du typen, der vender pakken med fuldkornskiks om og n√¶rstuderer indholdet, inden du l√¶gger den¬†i indk√łbskurven?

Sammenligner du din juice med andre i samme kategori for at blive klogere på, hvilken juice der egentlig indeholder flest kalorier?

De fleste svarer formentlig nej, og sp√łrger man¬†tr√¶ningsfysiolog Henrik Duer, der har¬†arbejdet med v√¶gttab og livsstils√¶ndringer i mere end 20 √•r, er det noget, danske forbrugere¬†burde blive bedre til.

-¬†Der er mange ubevidst inkompetente. De tror, de ved en masse om sundhed, men det g√łr de reelt set ikke, siger¬†han.

Sundhedstrends forvirrer

Henrik Duer¬†peger s√¶rligt p√•, at¬†tidens¬†mange sundhedstrends er med til at forvirre forbrugerne. Han n√¶vner for eksempel, at¬†mange kan have en tendens til at lade¬†sig forbl√¶nde af √łkologi.

- √ėkologisk er ikke altid lig med sundt, kaloriefattigt og¬†godt for dig. √ėkologisk chokolade feder jo lige s√• meget som ikke-√łkologisk chokolade, lyder det.

Det samme gælder den såkaldte proteintrend, som har vundet frem de seneste år, særligt målrettet dem, som træner meget.

- Mange t√¶nker, at varer med h√łjt proteinindhold er meget bedre end andre, fordi¬†protein er¬†en god ting. Men¬†det er de f√¶rreste, der tr√¶ner¬†i fitnesscentre eller l√łber,¬†som har brug for ekstra proteintilskud. Det kan sagtens d√¶kkes gennem almindelige f√łdevarer, hvis man ellers v√¶lger de rigtige og f√•r nok af dem.

- Og n√•r proteinet s√• ovenik√łbet pakkes¬†ind i sukker og fedt, s√• er det¬†noget skidt, tilf√łjer¬†han.

Nedenfor kan du teste, om du skal v√¶re mere opm√¶rksom, n√•r du handler ind. Testen er¬†udarbejdet i samarbejde med Henrik Duer efter et bes√łg i et supermarked. Artiklen forts√¶tter efter testen.

G√• efter n√łglehullet

Henrik Duers r√•d til sundere indk√łbsvaner er, at du som forbruger skal l√¶re dig selv at vende en vare om og se p√• indholdet, f√łr du l√¶gger den i indk√łbskurven.

Kogt helt ned, skal du undg√• tilsat sukker og¬†i stedet g√• efter varer med fuldkorn og et h√łjt indhold af kostfibre.

Og¬†er du ikke ferm til at tyde en varedeklaration, s√• l√¶n dig op ad¬†de officielle m√¶rkningsordninger¬†som N√łglehulsm√¶rket og Fuldkornslogoet, lyder det.

- N√łglehulsm√¶rket er en ordning, der giver en god pejling om, hvilke¬†produkter¬†der klarer sig godt i sin kategori, siger han.

Producenter: - Vi vildleder ikke

Innocent Danmark, Coop,¬†Stay Strong, Nestl√© Danmark og Lantm√§nnan Schulstad er blevet foreholdt¬†Henrik Duers udsagn om deres produkter.¬†Alle firmaer¬†understreger over for TV 2, at de¬†ikke fors√łger at vildlede forbrugerne ved at f√• deres produkter til at fremst√• sundere end andre produkter.

Nestl√© Danmark p√•peger desuden, at fuldkornslogoet p√• deres produkter ikke er lavet for at skabe deres "eget fuldkornsm√¶rke". Firmaet understreger, at deres logo er et¬†gr√łnt banner, der er placeret √łverst p√• pakningen, og som er blevet benyttet siden 2006. Fuldkornspartnerskabets fuldkornslogo er orange og blev lanceret i 2009.

-¬†Det betyder, at Nestl√© p√• ingen m√•de kan siges at have v√¶ret inspireret af Fuldkornspartnerskabet, da Nestl√© designede sit banner. Nestl√© har i √łvrigt i hele Fuldkornspartnerskabets levetid v√¶ret en aktiv del af partnerskabet og aldrig fra dette partnerskab modtaget kritik af vores gr√łnne banner, skriver Nestl√© Danmark.