Test dig selv - bliver du snydt i supermarkedet?

16x9
Der er brug for vejledning på fødevareområdet, mener træningsfysiolog Henrik Duer. Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix Denmark

Tag testen nede i artiklen, og få træningsfysiolog Henrik Duers kommentarer til dine svar undervejs.

Er du typen, der vender pakken med fuldkornskiks om og nærstuderer indholdet, inden du lægger den i indkøbskurven?

Sammenligner du din juice med andre i samme kategori for at blive klogere på, hvilken juice der egentlig indeholder flest kalorier?

De fleste svarer formentlig nej, og spørger man træningsfysiolog Henrik Duer, der har arbejdet med vægttab og livsstilsændringer i mere end 20 år, er det noget, danske forbrugere burde blive bedre til.

- Der er mange ubevidst inkompetente. De tror, de ved en masse om sundhed, men det gør de reelt set ikke, siger han.

Sundhedstrends forvirrer

Henrik Duer peger særligt på, at tidens mange sundhedstrends er med til at forvirre forbrugerne. Han nævner for eksempel, at mange kan have en tendens til at lade sig forblænde af økologi.

- Økologisk er ikke altid lig med sundt, kaloriefattigt og godt for dig. Økologisk chokolade feder jo lige så meget som ikke-økologisk chokolade, lyder det.

Det samme gælder den såkaldte proteintrend, som har vundet frem de seneste år, særligt målrettet dem, som træner meget.

- Mange tænker, at varer med højt proteinindhold er meget bedre end andre, fordi protein er en god ting. Men det er de færreste, der træner i fitnesscentre eller løber, som har brug for ekstra proteintilskud. Det kan sagtens dækkes gennem almindelige fødevarer, hvis man ellers vælger de rigtige og får nok af dem.

- Og når proteinet så ovenikøbet pakkes ind i sukker og fedt, så er det noget skidt, tilføjer han.

Nedenfor kan du teste, om du skal være mere opmærksom, når du handler ind. Testen er udarbejdet i samarbejde med Henrik Duer efter et besøg i et supermarked. Artiklen fortsætter efter testen.

Gå efter nøglehullet

Henrik Duers råd til sundere indkøbsvaner er, at du som forbruger skal lære dig selv at vende en vare om og se på indholdet, før du lægger den i indkøbskurven.

Kogt helt ned, skal du undgå tilsat sukker og i stedet gå efter varer med fuldkorn og et højt indhold af kostfibre.

Og er du ikke ferm til at tyde en varedeklaration, så læn dig op ad de officielle mærkningsordninger som Nøglehulsmærket og Fuldkornslogoet, lyder det.

- Nøglehulsmærket er en ordning, der giver en god pejling om, hvilke produkter der klarer sig godt i sin kategori, siger han.

Producenter: - Vi vildleder ikke

Innocent Danmark, Coop, Stay Strong, Nestlé Danmark og Lantmännan Schulstad er blevet foreholdt Henrik Duers udsagn om deres produkter. Alle firmaer understreger over for TV 2, at de ikke forsøger at vildlede forbrugerne ved at få deres produkter til at fremstå sundere end andre produkter.

Nestlé Danmark påpeger desuden, at fuldkornslogoet på deres produkter ikke er lavet for at skabe deres "eget fuldkornsmærke". Firmaet understreger, at deres logo er et grønt banner, der er placeret øverst på pakningen, og som er blevet benyttet siden 2006. Fuldkornspartnerskabets fuldkornslogo er orange og blev lanceret i 2009.

- Det betyder, at Nestlé på ingen måde kan siges at have været inspireret af Fuldkornspartnerskabet, da Nestlé designede sit banner. Nestlé har i øvrigt i hele Fuldkornspartnerskabets levetid været en aktiv del af partnerskabet og aldrig fra dette partnerskab modtaget kritik af vores grønne banner, skriver Nestlé Danmark.