Alkoholfri øl har vundet indpas hos danskerne

16x9
Carlsberg Nordic satte skub i den alkoholfrie øl, og siden har mange bryggerier fulgt trop. Blandt andet her på Bryggeriet Skands i Brøndbyøster. Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix

I samarbejde med Carlsberg

Det alkoholfrie øl er blevet hipt blandt danskerne. Nye smage har forandret markedet.

- Min svigermor sendte mig forleden det her billede, hvor hun takkede mig for al den gode alkoholfrie øl, jeg havde sendt hende. Det viste sig at være øl på seks procent.

Louis Honoré, der er kommunikationschef hos Bryggeriforeningen - en interesseorganisation, der varetager øl- og læskedrikproducenternes interesser - griner lidt, idet han viser billedet af øllen på sin telefon, men pointen er ikke til at tage fejl af:

Det er blevet sværere at skelne, mener han. Både hvad angår smag og visionært udtryk.

Udbuddet og variationen er større end nogensinde, og smagsspektret er blevet bredere. På danske bryggerier og i udvalgte supermarkeder kan du i dag finde hvedeøl, ale, pale ale og sågar brown ale brygget som alkoholfri øl. 

Det er en afgørende forskel i forhold til tidligere og fortæller sin egen tydelige historie om, hvordan den alkoholfrie bølge har fået medvind. 

Afstemning

Øllen uden procenter har indtaget bryggerierne. Salget af alkoholfri øl i Danmark er steget fra lidt under én million liter i 2014 til lidt over tre millioner i 2017, viser salgstal fra de danske bryggerier.

Sammen Om Hele Humlen

Denne artikel er en del af artikelserien ’Sammen Om Hele Humlen’, der præsenteres i samarbejde med Carlsberg. I serien inviterer vi danskerne indenfor i en verden af øl, stemninger, historie og fællesskab.

Vi går tæt på ølbrygningens kunst, de nye tendenser i vaner og forbrug, og vi undersøger, hvordan vi bruger øllen i samværet med hinanden.

Det markerer en satsning på det alkoholfrie øl, som ikke er tilfældig fra bryggeriernes side. Smagsudviklingen har sendt efterspørgslen i vejret, og det har sendt nye forbrugere til ølhanerne.

Der er kommet langt flere alkoholfrie øl på markedet. Carlsberg Nordic og Tuborg Super Light tegner sig for den største andel af salget.
Der er kommet langt flere alkoholfrie øl på markedet. Carlsberg Nordic og Tuborg Super Light tegner sig for den største andel af salget. Foto: Scanpix/collage

- Det gør, at man kan være med i det fællesskab, der er i kulturen. Det her er en anledning til at være med uden at gå hele vejen. Det er bare noget andet at skåle med en øl end en cola, siger Birthe Linddal, der er sociolog og fremtidsforsker.

Hun fremhæver særligt kvinderne som en gruppe, der hilser den lettere øl velkommen.

- Mange kvinder kan måske godt lide øl, men de synes, at øl kan have en stor volumen. Den alkoholfrie øl er en lettere mundfuld, som dermed rækker ud til andre, lyder påstanden fra Birthe Linddal, der som forklaring på den øgede efterspørgsel peger på et øget fokus på sundhed, vellykkede kampagner om kørsel uden alkohol og et samfund, der stiller store krav til karrieremennesket.

- Det hænger blandt andet sammen med præstationssamfundet, hvor du skal præstere hele tiden. Det alkoholfrie øl gør, at man godt kan holde en fest, uden at det gør så meget dagen derpå, siger Birthe Linddal..

Salg af alkoholfri øl i Danmark

  • 2014: 938.700 liter.
  • 2015: 2.149.700 liter.
  • 2016: 2.695.400 liter.
  • 2017: 3.209.000 liter.

Kilde: Bryggeriforeningen

Eksperimenter har båret frugt

Går man bare en håndfuld år tilbage, var en alkoholfri øl begrænset til en pilsner. Ofte med en tynd og bitter bismag.

Sådan er det ikke længere. Langt fra. 

Det har medført, at den alkoholfrie øl endelig har vristet sig fri af en mangeårig kritik af smagen.

- Det er en spændende tendens, vi oplever i forhold til smagen. Man er simpelthen blevet bedre til at producere alkoholfrie øl, som – næsten – smager som almindelig øl, siger ølekspert Carsten Berthelsen, der som professionel ølentusiast arbejder for at udbrede kendskabet til øllens udvikling. Han har skrevet 10 bøger om øl og arrangerer ofte ølsmagninger.   

Definitionen af alkoholfri øl

  • Ifølge dansk lovgivning må en øl betegnes som alkoholfri, hvis den indeholder 0,5 % alkohol eller derunder. Når loven tillader denne lille mængde alkohol, hænger det blandt andet sammen med, at hvis der er gærede sukkerstoffer i en føde- eller drikkevare, kan der forekomme en lille rest alkohol i varen. 
  • En alkoholfri er lettere end almindelig øl. En alkoholfri øl indeholder i gennemsnit 21 kalorier pr. 100 gram, mens en almindelig pilsner på 4,6 procent gennemsnitligt indeholder 38 kalorier pr. 100 gram.

Kilde: Bryggeriforeningen og gratiskalorietabel.dk

Smagsudviklingen er resultatet af et målrettet arbejde fra brygmestrene. I ølproduktion er det gæringen, der frembringer alkoholprocenten og store dele af smagen, og derfor har smagen traditionelt været stærkt udfordret som følge af en begrænset gæring. 

Den udfordring har man taget op på øllaboratorier i hele verden.

Her har eksperimenter med nye gærstammer betydet, at man nu kan holde alkoholen nede og samtidig bevare den gode smag. Den viden har spredt sig, pointerer Bryggeriforeningen og Carsten Berthelsen enstemmigt.

Louis Honoré, kommunikationschef hos Bryggeriforeningen.
Louis Honoré, kommunikationschef hos Bryggeriforeningen. Foto: Johan Lyngholm-Bjerge / TV 2

- For bare fire-fem år siden var der kun en lille håndfuld alkoholfrie øl på markedet, og uden at fornærme nogen kan vi vel sige, at de smagte ”nogenlunde”. I dag har vi 16 forskellige alkoholfrie øl i landet, og de smager godt. Og der kommer hele tiden nye til. Der bliver sågar også lavet alkoholfrie juleøl, og det siger vel noget om, hvor vi er henne, siger Louis Honoré og påpeger, at han selv har arrangeret blindsmagning til private arrangementer.

- Der var der en del, der havde svært ved at smage forskel.

Alkoholfrit er hipt

Den alkoholfrie ølbølge har været brusende i en årrække på internationalt plan.

Salg af øl i Danmark

Det samlede salg af øl er faldet en smule de seneste fire år, hvor salget af det alkoholfri er steget.​

  • 2014: 316,3 mio. liter
  • 2015: 308,4 mio. liter
  • 2016: 308,6 mio. liter
  • 2017: 305,4 mio. liter

Med lanceringen af Carlsberg Nordic i 2014 og alkoholfrie øl fra blandt andre Mikkeller og Svaneke Bryghus tog det for alvor fart i Danmark, og siden har flere danske bryggerier fulgt op med populære kvalitetsøl med en forbedret smag med max 0,5 procent alkohol, fastslår Bryggeriforeningen.

Sammen har de populære øl-brands medvirket til den imageudvikling, der går hånd i hånd med den alkoholfrie trend.

- For nogle år siden kunne vi se, at det var hipt blandt firstmoverne at efterspørge alkoholfrit øl, der smagte godt. Det har nu spredt sig til det bredere marked. Nu er det blevet mere mainstream at drikke alkoholfrit, siger Kirsten Østergaard Poulsen, futurolog og ejer af virksomheden Firstmove, der identificerer forbrugsmønstre og trends.

Det er en udvikling, som man også oplever i sammenslutningen af danske bryggerier.

- Førhen forbandt mange det med tørlagte alkoholikere. I dag er man mere cool, når man drikker alkoholfri øl, siger Louis Honoré og fremhæver børnefamilier, kvinder og storbymennesker, som dem, der i særlig grad har taget øllen til sig.

Sidstnævnte blandt andet takket være Mikkelers populære løbeklubber, hvor man mødes over motion efterfulgt af en alkoholfri øl.

Så om man er til alkoholfri øl eller ej, kan man lige så godt vænne sig til at se flere flasker i forklædning i kølemontrer rundt om i landet. For interessen og salget stiger ufortrødent. 

Og flaskerne ligner jo grangiveligt øl, der kunne indeholde seks procent.

Spørgsmålet er efterhånden, om vi overhovedet kan smage forskel?