Netflix-serie får os til at rydde op og smide ud
Marie Kondo er en japansk oprydningsekspert, der har skrevet flere bøger om oprydning. Nu har hun fået sin egen Netflix-serie.
Enhver ting i dit hjem skal bringe dig glæde.
Det er Marie Kondos hovedbudskab, når hun i Netflix-serien 'Tidying Up With Marie Kondo' hjælper amerikanere med at rydde ud i deres ting.
Ud fra helt faste oprydningsprincipper får hun deltagerne til at skille sig af med sækkevis af tøj, køkkenredskaber og nipsting.
- Let's start tydying, siger hun på sit forsigtige engelsk, og deltagerne krammer hende og græder af taknemmelighed, når hun forlader dem igen.
Oprydningsekspertens metode går ud på, at man samler alle sine ejendele i en bunke – én kategori ad gangen. Dernæst tager man én genstand ad gangen i hænderne og spørger sig selv, om tingen ’vækker glæde’. Hvis ikke, takker man tingen for dens tjeneste og kasserer den.
Serien, der havde premiere 31. december 2018, har fået både amerikanere og danskere til at give deres ejendele et kritisk eftersyn.
Netflix afslører ikke seertal, men Marie Kondos pludselige popularitet kan ses på hendes Instagram-profil. 31. december havde hun 710.000 følgere. Nu - 16 dage senere - har hun 1,4 millioner følgere.
Fandt ni opvaskebørster
Mette Viby fra Nyborg så første afsnit af serien en sen aften for halvanden uge siden. Hun gik straks i gang med at tømme køkkenskabe- og skuffer. Først klokken to om natten gik hun i seng.
- Da jeg lå inde i min seng, lå jeg og tænkte: "Jeg kunne også smide dét og dét ud", siger Mette Viby.
Tupperware-bøtter, køkkenredskaber, saucer og krydderier blev kasseret. Selv samlingen af gummielastikker blev trimmet.
- Jeg fandt ni opvaskebørster og 15 ruller affaldsposer i en skuffe. Man gemmer så meget, at man faktisk ikke kan finde sine ting. Så jeg tænkte: "Nu er det altså nu", fortæller Mette Viby, der har været systematisk igennem alle husets 182 kvadratmeter.
Marie Kondo har en særlig metode til at folde tøj, så det fylder mindre og er nemmere at overskue. Metoden går ud på at folde tøjet og lægge det i en skuffe vertikalt i stedet at stable tøjet i en bunke.
- Når man lægger tøjet ned på højkant i kurve, kan man rent faktisk se alle de bluser, man har, i stedet for at have en høj stabel, som vælter, hvis man tager den nederste. Man går jo stort set altid med det samme alligevel, for man tager jo tit det øverste, siger Mette Viby.
Det giver ro
Mette Viby har siden den aften, hun så første afsnit af Marie Kondos Netflix-serie, været igennem fire af de fem kategorier, som Marie Kondo inddeler ejendele i: Tøj, bøger, papir, diverse (køkken, bad og garage) og ting med affektionsværdi.
I alt er det blevet til cirka 25 store plastiksække fyldt med ting, der er blevet afleveret til velgørenhed eller smidt ud.
- Jeg kan faktisk godt lide at rydde op, men jeg har ikke været god nok til at sortere ud. Og det har hun givet mig. Jeg har ryddet op, men jeg har ikke ryddet ud. Det har givet mig en ro. Jeg blev irriteret hver gang, at jeg åbnede et skab, og det hele bare sejlede, eller at jeg ikke kunne finde noget, siger Mette Viby.
Nu er hun nået til sidste kategori; ting med affektionsværdi, som for Mette Viby er billeder og smykker.
- Det er ikke super nemt at sortere fra, men jeg kan have syv billeder, der minder om hinanden, men hvor alle ikke er lige god kvalitet. Der er billeder, hvor børnene har ryggen til i en eller anden bil i Legoland, hvor man ikke kan se, at det er dem. Og så er der måske ét, hvor de kører den anden vej. Der har jeg sorteret groft, siger hun.
Hun har to hjemmeboende børn på ni og 19 år, som også har deltaget i oprydningen og foræret tøj, dukker og legetøj til genbrug.
Slut med forbrugskultur
Mette Helena Rasmussen, der er boligstylist og kendt fra TV 2-programmet 'Nybyggerne', har selv haft gang i ’Konmari-metoden’, som Marie Kondo kalder sine principper for oprydning. Og Netflix-serien har også fået fat i de danske seere, oplever boligstylisten.
- Jeg kan fornemme på mit Instagram-feed, at det flyder over med Marie Kondo-hilsner fra folk, der har været i gang med at rydde op, fordi de har set programmet, fortæller hun.
Den japanske indretningsekspert rammer en større tendens med sine metoder. Ifølge Mette Helena Rasmussen taler oprydningsprogrammet til den miljøbevidste forbruger i os.
- Vi gør op med vores forbrugskultur, hvor vi hele tiden køber for at blive lykkelige, eller fordi nu skal puderne pludselig være af velour. Marie Kondo rammer ned i en tendens, der handler om, at vi er blevet meget mere bevidste om, hvad forbruget betyder for vores miljø, siger hun.
I Danmark er der på nuværende tidspunkt to certificerede 'Konmari'-konsulenter.
Boligen er ikke vores identitet
I modsætning til mange andre boligprogrammer forholder Marie Kondo sig slet ikke til æstetik i hjemmet eller stilarter. Hendes fokus er på menneskernes glæde ved at bo med de ting, som de gør. Og det er interessant, lyder det fra Mette Helena Rasmussen.
- Vi er vant til, at vores bolig har været vores identitet i lang tid. Vi har fyldt på den, forbedret og yndiggjort den, lavet makeovers og fyret samtalekøkkener ind. Vi er vant til, at vores indretning skal præstere, så derfor har vi fyldt flere og flere ting, Kählervaser, pynt og møbler ind i vores hjem, siger hun og fortsætter:
- Det kommer vi til at gøre helt anderledes, siger hun og forudsiger, at vi i fremtiden vil bruge vores penge på oplevelser, restaurantbesøg eller lækker, økologisk mad i stedet for ting.
- Vi vil holde op med at købe ting, der er skabt af små børnehænder i Vietnam til ingen penge, siger boligstylisten.