16x9

Taxachauffør med tusindvis af km i pedalerne: Sådan kører du mere CO2-venligt

I samarbejde med KIA

Bilkørsel koster i klimaregnskabet, men du kan sænke din bils CO2-udslip alene ved at ændre kørestil. Taxachauffør giver gode råd til at køre grønt.

Lyset skifter til rødt, og Simone Abrahamsen slipper fluks speederen i sin gule taxa og triller lige så stille hen til krydset ved Frederiksberg Allé og Vesterbrogade.

– Jeg har stor fokus på de grønne bølger i byen, men det er ikke altid, jeg rammer dem, så hvis jeg kan se, at der bliver rødt, slipper jeg speederen med det samme, fortæller den 52-årige taxachauffør, der kører for Taxi 4x27 i København.

De hårde opbremsninger er nemlig hårde for miljøet, og Simone Abrahamsen er meget bevidst om at køre både økonomisk og miljøvenligt. Hun sidder bag rattet i cirka ni timer om dagen og kører omkring 100-200 km, alt efter om det er hverdag eller weekend.

– Jeg kører generelt rigtigt fornuftigt, men for mig handler det også om at passe godt på bilen, så den holder længere, fortæller Simone og lægger hænderne godt til rette på rattet.

Grøn køreglæde

Denne artikel er en del af artikelserien ’Grøn køreglæde’, der præsenteres i samarbejde med KIA.

Flere og flere danskere går nye veje for at leve et grønnere og mere bæredygtigt liv.

I denne artikelserie møder vi en række danskere, der på hver sin måde har forsøgt at bidrage til en mere bæredygtig hverdag ved at ændre deres transportvaner. De giver gode råd og inspirerer til, hvordan man skaber en grønnere hverdag.

Hver dag er Simone Abrahamsens taxa på gaden sammen med mere end to millioner andre biler i hele Danmark. Vores biler gør hverdagen let og behagelig, men bilkørslen er også en voldsom belastning for miljøet.

Ifølge brancheforeningen Energi- og Olieforum sendte bilerne på danske veje godt 11,3 millioner ton CO2 ud i atmosfæren i 2017. Dermed udgør bilkørsel cirka 75 % af Danmarks samlede CO2-aftryk inden for transport.

Du kan dog spare op til 20 procent af dit benzinforbrug, hvis du tænker lidt over, hvordan du kører i din biler. Har du for eksempel 50 km til arbejde og kører i bil hver dag, kan du spare 3.000 kr. på benzin og 500 kg CO2.

Elsker at køre taxa

I dag er det 11 år siden, Simone Abrahamsen for første gang satte sig bag rattet i en taxa. Det er hendes far, der ejer bilen, og han havde allerede forsøgt at få Simone til at køre for ham, da hun var 25 år. Dengang havde hun små børn og synes ikke, taxalivet var noget for hende.

Efter 17 år i en daginstitution var hun klar til at prøve noget nyt, så da hendes far spurgte igen, sagde hun ja.

Det er især friheden og mødet med mange forskellige mennesker, der får smilet frem hos Simone Abrahamsen. Hun har kørt med alt lige fra små børn til unge og ældre, og de fleste har en god historie med sig.

En dag kørte hun for eksempel med et postbud, der spurgte hende, hvad hun troede, han havde mest af, når han kørte ud med post.

– Det var ikke breve eller pakker, men nøgler! Fordi du som postbud skal låse dig ind i så mange forskellige opgange. Det vidste jeg ikke, fortæller Simone Abrahamsen og skraldgriner.

– Jeg er vild med alle de små ting, jeg får at vide i taxaen. Du bliver ikke dum af at køre taxa. Tværtimod. Jeg har lidt viden om mange forskellige ting, forklarer Simone Abrahamsen.

Hun oplever også nogle gange, at hun nærmest bliver psykolog for sine kunder under taxaturen, hvor de betror hende både stort og småt.

– Nogle er ude at køre med mig i ti minutter, og så har de fortalt alt om deres sexliv eller om hende den umulige kæreste derhjemme. Det er jeg helt vild med, fortæller hun og griner lidt, inden hun fortsætter:

– Måske er det også fordi, jeg er kvinde. Os er der ikke så mange af i branchen. I vores selskab i København er vi for eksempel fire kvindelige chauffører ud af cirka 400.

Når hun kører i de sene timer i weekenden, er det især unge mennesker, der har brug for et lift, og selvom de kan være lidt irriterende, hvis de er meget berusede, tager Simone Abrahamsen sig godt af dem.

– Er de meget fulde, sørger jeg for at passe på dem. Jeg er lidt som en mor for dem. Derfor smider jeg dem heller aldrig ud af taxaen, men jeg kan godt være nødt til at sætte dem på plads.

Grønnere kørsel

For et par år siden var Simone Abrahamsen på et kursus i at køre mere energieffektivt – men flere af tingene gjorde hun allerede i forvejen.

– Jeg kører meget fornuftigt, men jeg er ikke så god til de hurtige starter. En af de bedste ting, du kan gøre for miljøet, er at komme op i gear så hurtigt som muligt, men når du kører i byen, er der så meget trafik, at det næsten ikke kan lade sig gøre, forklarer hun.

I stedet gør hun en dyd ud af aldrig at køre for hurtigt. Farten betyder nemlig også meget for brændstofudledningen. Kører du 110 km/t på motorvejen i stedet for 130 km/t, kan du for eksempel spare 20 procent brændstof.

Sådan kører du mere miljøvenligt

Kør i så højt gear som muligt

Foto: Unsplash
Når du skifter til et højere gear, kører du med lavere omdrejninger, og det betyder bedre brændstoføkonomi.
 
Ved bykørsel eller langsom landevejskørsel er forbruget 30-35 % højere, hvis du vælger 3. gear fremfor 5.

Sluk motoren, når du holder stille

Foto: Unsplash
Det koster 0,5-1 liter benzin i timen at holde i tomgang, så sluk motoren, hvis du holder stille i mere end et minut.
 
Har du en dieselbil, sker der desuden en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret.

Hold samme hastighed

Foto: Unsplash
Sørg for at være bevidst om, hvad der venter forude – som hajtænder eller skarpe sving. Juster hastigheden, så du træder mindst muligt på bremser og speeder.
 
Jo mere glidende din kørsel er, jo mindre brændstof bruger du – du kan reducere brændstofforbruget med op til en tredjedel.

Undgå hårde opbremsninger

Foto: Unsplash
Tag farten af bilen, hvis du kan se, at lyset skifter til rødt forude, så du undgår de hårde opbremsninger.
 
Hver gang du bruger bremsen, koster det brændstof at komme op i fart igen.

Overhold fartgrænserne

Foto: Unsplash
Når du kører for stærkt på landevej og motorvej, bruger din bil op til 20 % mere brændstof. Kør ikke hurtigere, end du må.
 
Det øgede brændstofforbrug skyldes, at luftmodstanden øges ved højere hastigheder.

Simone triller hen mod det store kryds ved Statens Museum for Kunst, og da hun stopper for rødt, slukker motoren af sig selv.

– Se, det er et andet godt råd. Udnyt det, hvis din bil har Stop & Go-teknologi, så den selv slukker motoren, når du holder for rødt. Det sparer en masse brændstof, forklarer Simone Abrahamsen.

En almindelig personbil bruger 0,5-1 liter benzin i timen i tomgang, som er unødvendig CO2 lige ud af udstødningsrøret. En liter benzin bliver nemlig til cirka 2,3 kg CO2, når den brændes af.

Mange tror fejlagtigt, at de bruger mere benzin på at slukke og starte motoren igen, men det er er ifølge FDM en myte, da bare ét minut i tomgang svarer til 300 meters almindelig kørsel.

square to 16x9

Simone Abrahamsens taxa er funklende ren både indeni og udenpå. Det er tydeligt at se, at hun passer rigtig godt på den – og det er også en af grundene til, at hun kører så fornuftigt.

– Normalt skifter man en taxa ud efter 2,5 år, men vores seneste bil kørte 4 år, inden vi skiftede den – og det er jo også miljøbesparende, fortæller Simone Abrahamsen.

Det udleder op til fem gange så meget CO2 at producere en ny bil end generelt at køre i en bil i et helt år ifølge den grønne tænketank Concito.

Danskerne kører generelt godt

Når Simone Abrahamsen hver dag kører rundt i Storkøbenhavn, møder hun ikke kun mange danskere i sin taxa, men også blandt hendes medtrafikanter. Og det er nogle gange en blandet fornøjelse.

­– 90 procent af de bilister, jeg møder, kan godt finde ud af at køre bil, men som med alt andet er det de sidste 10 procent, der ødelægger det for de andre, siger Simone Abrahamsen og kigger rundt i gadebilledet med et skævt smil.

Ifølge hende er det især de unge mænd, der kører som død og helvede, og ofte kører over for rødt. Hun har også flere gange oplevet bilisters hidsige temperament i fuldt flor.

Afstemning

– Jeg har fået skideballer flere gange. Jeg kører godt, men selvfølgelig kan jeg også lave fejl. En dag kørte der en anden bil på min inderside, som jeg ikke havde set, så jeg kom til at trække ud i ham, fortæller Simone Abrahamsen.

Hun forsøgte at sige undskyld med kropssprog og et venligt smil, men den købte bilisten ikke. Han kørte op på siden af hende og skældte og smældte, mens han satte fingeren i siden af hovedet.

– Sådan noget sker indimellem, men jeg gider ikke at flippe ud over de andre bilister. Det er spild af energi. Hvis ham foran mig insisterer på at køre 40 km/t, så må han gøre det. Jeg kan ikke ændre på det alligevel, forklarer hun.

En presset branche

På en almindelig dag er der ikke kunder på bagsædet af Simone Abrahamsens taxa hele tiden. Der går også en del tid med at køre rundt og vente, da der ikke er så travlt i øjeblikket.

Det kan godt være lidt frustrerende, når man som taxachauffør er provisionslønnet, men de bedste ture behøver ikke nødvendigvis af være de længste.

– Du ved jo aldrig, hvor en tur ender. I går havde jeg for eksempel en kort tur til lufthavnen, hvor der så stod en fyr, der gerne ville køres til Hørsholm. Så det endte pludselig med at være en rigtig god tur, fortæller hun.

Som taxachauffør kan kort tur ifølge Simone Abrahamsen hurtigt udvikle sig til en længere en af slagsen, og derfor siger hun aldrig nej, uanset hvor kort turen på papiret er.
Som taxachauffør kan kort tur ifølge Simone Abrahamsen hurtigt udvikle sig til en længere en af slagsen, og derfor siger hun aldrig nej, uanset hvor kort turen på papiret er. Foto: Unsplash

Derfor skælder hun heller aldrig ud, hvis hun får en kunde ind i bilen, der bare lige skal køres rundt om hjørnet.

– Jeg kan godt lide mit fag, så jeg gør alt, hvad jeg kan, for at passe godt på kunderne, siger Simone Abrahamsen.

Selvom taxabranchen er presset i øjeblikket, håber Simone Abrahamsen på at kunne blive ved med at køre taxa i lang tid endnu.

– Køreglæden er der ingen, der kan tage fra mig. Når der er noget at lave, er det en fest at køre taxa, slår Simone Abrahamsen fast, inden hun kører taxaen ind til siden, og det er slut med turen for denne gang.