16x9

Mere fællesskab og mindre stress: Bofællesskab på gods giver mere tid til familien

Betalt partnerskab med KIA

I Svanholm Storkollektiv er beboerne f√¶lles om alt lige fra landbrug og aftensmad til delebiler. B√łrnefamilie fort√¶ller om fordelene ved at dele.

47-√•rige Toke Baillie har ikke travlt med at handle ind om eftermiddagen som i mange andre b√łrnefamilier. I stedet g√•r han ofte ud og t√¶nder et b√•l, s√¶tter sig og spiller guitar, og drikker en fredags√łl med de andre.

Sammen med sin kone og deres tre drenge på 15, 13 og 10 år blev han for 12 år siden en del af det bæredygtige bofællesskab på Svanholm Gods for at udnytte de mange fordele, det giver at være en del af et fællesskab.

‚Äď Det er virkelig hyggeligt. Vi stortrives herude, hvor f√¶llesskabet giver mere tid og mulighed for at skabe en gr√łnnere og mere b√¶redygtig hverdag, forklarer Toke Baillie.

Den holdning er familien ikke ene om.

Flere og flere b√łrnefamilier rykker ud af de store byer for at leve et mere enkelt og b√¶redygtigt liv i gr√łnne bof√¶llesskaber.

If√łlge Landsforeningen for √ėkosamfund er der i dag mere end 30 gr√łnne bof√¶llesskaber over hele landet, og mange flere er p√• tegnebr√¶ttet.

Gr√łn k√łregl√¶de

Denne artikel er en del af artikelserien ‚ÄôGr√łn k√łregl√¶de‚Äô, der pr√¶senteres i samarbejde med KIA.

Flere og flere danskere g√•r nye veje for at leve et gr√łnnere og mere b√¶redygtigt liv.

I denne artikelserie m√łder vi en r√¶kke danskere, der p√• hver sin m√•de har fors√łgt at bidrage til en mere b√¶redygtig hverdag ved at √¶ndre deres transportvaner. De giver gode r√•d og inspirerer til, hvordan man skaber en gr√łnnere hverdag.

Sparer penge og besvær

Svanholm Gods ligger midt i den sj√¶llandske natur i Hornsherred og var et af de f√łrste gr√łnne bof√¶llesskaber, da det blev stiftet i 1978. I dag bor der 80 voksne og 50 b√łrn.

Godset r√•der over 400 hektar land og er selvforsynende p√• k√łd, gr√łntsager, √¶g og m√¶lk. De har ogs√• egne vindm√łller, solcelleanl√¶g og en generel mission om at v√¶re s√• b√¶redygtige og selvforsynende som muligt.

Toke Baillie arbejder til dagligt i Bygningsgruppen på Svanholm, som står for at vedligeholde de mange bygninger. Derudover er han ansvarlig for bofællesskabets delebilordning med 22 biler og 14 el-cykler.

Toke Baillie  har boet sammen med sin familie på Svanholm i 12 år.
Toke Baillie har boet sammen med sin familie på Svanholm i 12 år. Foto: Picasa 3.0 / Privatfoto

‚Äď Deleordningen sparer en masse penge og besv√¶r, da brugerne ikke selv beh√łver at investere i en bil, betale forsikring, skifte vinterd√¶k eller tage sig af reparationer, forklarer Toke Baillie, der ogs√• selv snupper en af bilerne, n√•r han skal noget uden for Svanholm.

Det er nemt for beboerne at booke en bil eller cykel, n√•r de har brug for det, og de betaler kun for de kilometer, de k√łrer.

Lige nu er prisen 2,20 kroner per kilometer, men Toke Baillie er ved at unders√łge, om der er en smartere m√•de at g√łre det p√• for at f√• prisen p√• en delebil s√• langt ned som muligt.

‚Äď Vi er i gang med et pilotprojekt, hvor det i stedet koster 100 kroner i abonnement om m√•neden, 4-5 kroner i timen at l√•ne bilen og 1 krone per kilometer, og det kan virkelig konkurrere p√• prisen, mener Toke Baillie.

Udover bilerne har Svanholm ogs√• et helt rum fyldt med tilbeh√łr. Her er tagbokse, autostole, cykelanh√¶ngere, st√łvsugere og alt, hvad du ellers kan f√• brug for til en bil.

Afstemning

‚Äď Vi beh√łver ikke at have en af hver af de ting, som andre ellers skal ud og k√łbe til hver eneste bil, der holder p√• villavejene. Vi har for eksempel kun fem tagbokse, da det ikke er noget, folk bruger s√• tit, forklarer Toke Baillie.

Svanholm har et m√•l om at blive 100 procent fossilfri i 2025. Derfor er planen ogs√• at skifte alle minibilerne ud med elbiler. Det skal dog ikke ske fra den ene dag til den anden, da de fors√łger at f√• de gamle biler til at holde s√• l√¶nge som muligt.

Det udleder op til op til fem gange s√• meget CO2 at producere en ny bil end at k√łre i en bil i et helt √•r if√łlge den gr√łnne t√¶nketank Concito.

Det deler de på Svanholm

√ėkonomi

Foto: Unsplash
Kollektivet har fællesøkonomi, så du lægger hele din formue, når du flytter ind, og så går din bruttoløn til fællesskabet – undtagen 18,1 procent, du får som rådighedsbeløb til rødvin, rejser og hvad der ellers gør livet sødt for dig.
 
Så er alt også betalt. Husleje, forsikringer, mad … alt. Hvis du flytter ud, får du din formue med dig igen.

T√łj

Foto: Unsplash
Du køber som udgangspunkt dit eget tøj på Svanholm, men kollektivet har også Genbrugsen, som er en genbrugs-byttebiks med tøj, sko og tasker.
 
Her kan du aflevere det, du ikke selv bruger, og måske finder du noget andet.

Mad

Foto: Pixabay
Seks dage om ugen bliver der serveret aftensmad i Storkøkkenet – maden kan spises der eller tages med hjem.
 
Derudover har køkkenet et stort walk-in køleskab med frisk frugt og grønt, mælk og æg samt et tørlager med alt lige fra pastaskruer til rengøringsmidler, hvor beboerne bare henter det, de har brug for.
 
Rødvin, kaffe og chokolade skal beboerne dog selv købe.

B√łrnehave og vuggestue

B√łrnehave og vuggestue Foto: Unsplash
Kollektivet har sin egen børneinstitution, Børneren, med plads til 17 børn, hvor kollektivet betaler for en ekstra voksen for at skabe ekstra overskud.
 
Børnene på Svanholm skal altså hverken hentes eller bringes og har et tæt forhold til pædagogerne, da mange af dem også selv bor i kollektivet.

Delebiler og -elcykler

Foto: Unsplash
Svanholm ejer 22 biler og 14 el-cykler, som du kan booke til både arbejds- og privatkørsel.
 
Ordningen tæller også alt udstyr til bilerne som for eksempel autostole, tagbokse.

Fyld bilerne op

B√¶redygtige bof√¶llesskaber som Svanholm er ikke de eneste, der har fokus p√•, at vi skal blive bedre til at deles om bilerne. If√łlge transportvaneunders√łgelsen fra DTU sidder der kun mere end √©n person i hver 11. bil.

Det √łnsker Blaffernationen, et landsd√¶kkende f√¶llesskab for blaffere og blafferi, at g√łre op med. De √łnsker at f√• flere danskere til at blaffe og flere bilister til at samle blaffere op, s√• bilerne i h√łjere grad kan blive fyldt op.

Derfor har de blandt andet gjort det til deres mission at etablere blafferstoppesteder i hele Danmark.

Daniel Dyrberg blaffer ofte mellem Aarhus og Herning, men han har også rejst verden rundt på tomlen.
Daniel Dyrberg blaffer ofte mellem Aarhus og Herning, men han har også rejst verden rundt på tomlen. Foto: Privatfoto

√ąn af dem, der er med i f√¶llesskabet, er 23-√•rige Daniel Dyrberg, der selv er en flittig blaffer og har f√•et mange gode oplevelser med i rygs√¶kken p√• den m√•de.

‚Äď Det giver rigtig god mening i forhold til milj√łet at fylde bilerne op, og s√• er det en sjov m√•de at m√łde nye mennesker p√•, forklarer han.

Daniel Dyrberg har blandt andet blaffet hele vejen til Schweiz, i Mexico, Sydeuropa og Amerika. Derudover blaffer han jævnligt mellem Aarhus, hvor han læser Elektrisk Energiteknologi, og Herning, hvor hans forældre bor.

Det sparer ham 115 kroner på togbilletten hver gang, og så er det meget hurtigere for ham at blaffe end at tage toget. En statistik, Daniel har lavet, viser, at turen i gennemsnit har taget ham 81 minutter på tomlen mod 110 minutter i toget.

‚Äď I Aarhus stiller jeg mig bare ned til busstoppestedet p√• Silkeborgvej, og s√• bliver jeg oftest samlet op i l√łbet af ti minutter, fort√¶ller Daniel Dyrberg og griner lidt.

‚Äď De andre, der venter p√• bussen, kigger ofte undrende p√• mig, men jeg h√•ber, jeg kan v√¶re en inspiration, for jeg f√•r n√¶sten altid et lift, inden bussen n√•r at komme.

Daniel Dyrberg skriver om sine oplevelser på blaffernationen.dk, da han gerne vil dele sine historier og inspirere flere til at stille sig ud til vejkrydset med tomlen oppe.

Mere tid til hinanden

Tilbage på Svanholm er det ved at være aftensmadstid, men i stedet for at forsvinde ind til hver sit samles alle beboerne i spisesalen, hvor der hver aften er fællesspisning.

Svanholm har tre fuldtidsansatte, der laver frokost og aftensmad hver dag ‚Äď hovedsageligt med r√•varer fra deres egen produktion. Og d√©t er virkelig noget, der frig√łr tid for beboerne.

Svanholm inviterer hvert √•r til √łkodag, n√•r k√łerne skal p√• gr√¶s. Her er alle g√¶sterne samlet p√• markedspladsen.
Svanholm inviterer hvert √•r til √łkodag, n√•r k√łerne skal p√• gr√¶s. Her er alle g√¶sterne samlet p√• markedspladsen. Foto: Privatfoto

‚Äď Vi sparer nok 1-1,5 time om dagen ved ikke at skulle handle ind, lave mad og vaske op. Det er virkelig fedt ikke at skulle noget, n√•r vi alle sammen kommer hjem om eftermiddagen, fort√¶ller Toke Baillie begejstret.

Beboerne på Svanholm bestemmer selv, om de vil spise sammen med de andre eller tage maden med hjem til sig selv. De seneste par år har Toke og hans familie mest gjort det sidste, da deres tre teenagedrenge har foretrukket det sådan.

Mangler de ellers noget, henter de det bare i f√¶llesk√łkkenet. Her er et stort walk-in-k√łleskab med friske gr√łnsager, √¶g og m√¶lk samt et t√łrlager med pastaskruer, ris, mel, shampoo og andre forn√łdenheder.

Rundt om hj√łrnet ligger Genbrugsen ‚Äď et lokale, hvor beboerne kan aflevere deres brugte t√łj, tasker og sko og bytte med hinanden.

Derudover er det if√łlge Toke Baillie fedt at v√¶re en del af et f√¶llesskab, der rykker. De har for eksempel banket en hel legeplads op p√• en weekend og lige haft en arbejdsdag, hvor der b√•de blev bygget pizzaovne og fitnesscenter.

‚Äď N√•r vi er s√• mange voksne mennesker, der s√¶tter sig noget for p√• samme tid, s√• er det helt vildt, hvad vi kan opn√•, fort√¶ller Toke Baillie.

F√łdselsdagsfest med m√¶lk til kaffen direkte fra koen.
F√łdselsdagsfest med m√¶lk til kaffen direkte fra koen. Foto: Privatfoto