Vores jord

Mikkel Beha sejler igen: - Nu bliver det hele meget vildere

Hvorfor er der pause i 'Kurs mod nord'? Hvordan forbereder familien den sidste del af rejsen? Og hvad skal de opleve? Få svarene her.

Ingen i familien havde dykket med de store sort-hvide rovdyr før. Derfor var det en drøm, der gik i opfyldelse, da Mikkel Beha Erichsen og familien kom helt tæt på en flok spækhuggere i vinteren 2018.

Den oplevelse delte de med seerne i det sidste afsnit af programserien 'Kurs mod nord'. I hvert fald det sidste afsnit i denne omgang.

Deres rejse mod det nordligst beboede område i verden, øgruppen Svalbard, er nemlig langt fra slut.

Udover flokken med spækhugger var Mikkel Beha Erichsen og familien også heldige at møde en flok pukkelhvaler i det nordlige Norge.

Efter mødet med hvalerne har deres skib Wallenberg overvintret i den norske by Tromsø frem til foråret i år. Pausen i optagelserne skyldes, at familien har været nødt til at vente på bedre vejr, før de kunne sejle videre.

At krydse Barentshavet mod Svalbard er nemlig ikke ufarligt i blæst, kulde og op mod 20 meter høje bølger.

Et barsk farvand og en ukendt verden

Nu er det dog blevet forår, og Mikkel Beha Erichsen og familien er igen ved at være klar til at sejle videre mod Svalbard.

Optagelserne har dog ikke stået stille henover vinteren. Mens skibet har været i Tromsø havn, har de blandt andet overnattet i den barske natur i Finnmarken i Nordnorge. Og det er noget af det, som seerne får indblik i den næste sæson, som sendes senere på året.

- Vi bliver virkelig prøvet i en verden, vi ikke kender. Vi skal ud i kulden, hvor temperaturerne falder til under -20 grader. Vi skal overnatte under flammende Nordlys i den barske natur, og så skal vi dykke under isen og fange store kongekrabber, siger Mikkel Beha Erichsen.

Mikkel Beha Erichsens to sønner Alfred Midé Erichsen og Theis Midé Erichsen på jagt efter kongekrabber under isen i den kommende sæson.

Snart sejler familien videre op langs Norges kyst, inden de til sidst krydser over Barentshavet til Svalbard.

Med sine mange års erfaring som skipper ved Mikkel Beha Erichsen, at de skal sejle i et af de mest barske farvande i verden. Derfor har især den sidste del af rejsen krævet særlig forberedelse og sikkerhedsforanstaltninger. Blandt andet har alle overlevelsesdragter på, når de går på dækket.

Hvis man gør tingene forkert heroppe, så dør man

Mikkel Beha Erichsen

Det betyder, at de – hvis de falder i havet – kan holde ud i seks timer, før kropstemperaturen bliver så lav, at de mister bevidstheden. Uden dragterne ville et menneske kun kunne klare sig mellem fem minutter og en halv time.

Landskabet bliver noget mere hvidt, og temperaturerne kommer langt under frysepunktet, når 'Kurs mod nord' vender tilbage i efteråret.

Derudover har familien redningsflåder til arktiske forhold, en særlig radiosender samt navigationsudstyr til at kunne navigere i is og strømfyldte farvande.

- Det hele bliver meget vildere, når vi kommer op i kulden. Derfor kræver det ekstra omhyggelighed med sikkerheden. Hvis nogen falder over bord, har vi ikke lige så lang tid til at finde dem som i de varme lande, siger Mikkel Beha Erichsen.

Emil Midé Erichsen sammen med sønnen Hugo og farfar Mikkel Beha Erichsen på Wallenberg.

Når skibet Wallenberg skal krydse det åbne hav mod Svalbard, kommer Emils søn, Hugo, og hans mor, Louise, derfor heller ikke til at være med ombord, da Hugo er for lille til den del af rejsen.

Se ruten fra København til Svalbard her:

Kurs mod Nord - Bjørnø

Hvis man gør det forkert, så dør man

Under de første optagelser til den kommende sæson har Mikkel Beha Erichsen fået ekstra stor respekt for de mennesker, der lever længere tid i den ekstreme kulde.

Blandt andet får de i den kommende sæson hjælp af to gode venner, der begge er tidligere Siriusfolk, da de skal overnatte i Finnmarken i Nordnorge. Netop den oplevelse har lært Mikkel Beha Erichsen, at der er meget i den kolde verden, han ikke selv ved noget om, men som er livsvigtig viden der.

Mikkel Beha Erichsen og familien i det nordlige Norge efter skibet Wallenberg blev sejlet ind til havnen i Tromsø.

- Siriusfolk ved alt om at overleve i -25 grader. Derfor tænker de på alle de ting, vi andre ikke overvejer. Fordi hvis man gør tingene forkert heroppe, så dør man, siger Mikkel Beha Erichsen.

Skibet Wallenberg

  • Skibet er bygget i 1951 til den svenske søredningstjeneste og har sejlet i tjeneste i Østersøen frem til 2003.
  • Der er fire kahytter ombord. En til Marian og Mikkel og en til hver af sønnerne samt deres kærester.
  • Skibet måler 19,8 meter i længden, 6,04 meter i bredden og vejer 70 tons.
  • Wallenberg er i sin tid doneret af bankmanden og politikeren Knut Wallenberg og hans kone Alice Wallenberg og derfor opkaldt efter dem.
  • Når Wallenberg sejler i Skærgården, får de gratis havneleje, fordi det har været med til at redde så mange nødstedte.

Når man har respekt for det, kan man også nyde den storslåethed, der er undervejs med vilde gletchere og et rigt dyreliv.

Mikkel Beha Erichsen er ikke i tvivl om, at rejsen indtil nu har indfriet alle forventninger. Og mere til.

- Det bliver ved med at være storslået dag for dag, hvor man bare kigger rundt og tænker: "Hold da op!".

Undervejs på rejsen mod nord har familien indtil nu set konsekvenserne af klimaforandringerne helt tæt på. Blandt andet her ved en gletscher, som med årene bliver mindre og mindre på grund af de stigende temperaturer.

Lige nu ligger Wallenberg stadig i Tromsø havn i det nordlige Norge. Senere på foråret sejler Mikkel Beha Erichsen og familien videre mod Svalbard. De nye programmer sendes senere på året på TV 2.

Indtil da kan du læse det store interview med Mikkel Beha Erichsen, der fortæller om at løfte arven fra sin far, Troels Kløvedal, og give den videre til sine børn, her:

Du kan også se eller gense de første fire afsnit af Mikkel Beha Erichsen og familiens rejse mod nord på TV 2 PLAY.