Familie med fire børn bor i rod på 65 kvadratmeter - børnene kan ikke få venner på besøg

Se ekspertens konkrete råd til oprydning nederst i artiklen.

I en enorm ejendom i Sydhavnen i København bor en stor familie i en lille toværelses lejlighed på blot 65 kvadratmeter.

Familien tæller forældrene 34-årige Kristian Jørgensen og Anne Hansen samt deres fire børn, Ellen på syv år, Esther på fire år, Ole Bo på to år og Ingrid på ét år.

De har valgt at bo på få kvadratmeter, fordi de elsker at bo i et kollektiv med andre familier, og så er det billigt. Det er en fordel, da Anne Hansen om kort tid stopper på barsel og skal læse videre på universitetet.

Men at bo to voksne og fire børn på få kvadratmeter har også en høj pris.

Det roder!

Indtil for få uger siden var alle overflader fyldt med papirer, duploklodser, dukker, bamser, tøj, kopper med tuscher, små vaser, små kurve med klemmer og enorme mængder af børne- og voksenbøger og mange andre ting.

Selvom Anne Hansen puklede med rodet i hverdagene, og hele familien hjalp til i weekenderne, kom de aldrig i bund.

- Det påvirkede mit humør, og jeg blev depressiv. Oprydning og rengøring var en byrde, vi ikke fik noget ud af, siger Anne Hansen.

Når Kristian Jørgensen kom hjem fra arbejde, kunne han mærke på sin kæreste, at rodet havde drænet hende.

Forældrene var kede af det og syntes, det var pinligt, at den ældste datter Ellen meget sjældent kunne have venner på besøg, ligesom forældrene også sjældent fik besøg. For hvis der kom gæster, skulle det meste af hjemmet omorganiseres for at få plads.

- Vi magtede det simpelthen ikke, siger Anne Hansen.

Rodet var blevet altopslugende, og grænsen var nået.

Den store familie er ikke alene om at leve i rod. Det ved Camilla Lender, der er psykoterapeut og oprydningsekspert, og som i et nyt TV 2-program 'Det roder' besøger familier og par for at vise dem, hvordan de bliver oprydningen kvit én gang for alle.

Faktisk er der i tre ud af fire hjem ofte eller altid rodet. Hos to ud af tre par påvirker rodet deres humør så meget, at de kommer i dårligere humør. Det viser en undersøgelse, som Yougov lavede for Søndagsavisen i 2015.

Undersøgelsen viste også, at det er i stuen og køkkenet, det roder mest.

Rod er mere end rod

Camilla Lender har i årevis hjulpet familier med at rydde op i deres liv, og når hun kommer ud i hjemmene, ser hun to typer af rod.

Hverdagsrod, som er levende og ændrer sig hele tiden. Det er for eksempel dagens opvask.

Og stagnerende rod, som står stille og hæmmer flowet i hjemmet. Det er for eksempel ufærdige projekter.

Afstemning

Hvor rodet er dit hjem?

Det er Camilla Lenders opfattelse, at når man begynder at rydde op i sit hjem, sker der meget mere, end at overflader bliver ryddet, og ting smidt ud.

- Der er enormt meget underliggende symbolik i rod, og jeg plejer at sige, at når vi gror til i rod, så er det et symptom på noget andet, siger Camilla Lender.

Hun peger på, at vi kan være overvældet af andre ting, som gør, at vi ikke rydder op. Det kan være et forsinket teenageoprør. Det kan være, at man har boet i udlandet alene og så er vendt hjem med en masse ting, som man er meget knyttet til. Eller som familien fra Sydhavnen kan man have fået mange børn på kort tid.

Kristian Jørgensen har knyttet sig følelsesmæssigt til mange ting. Han samler på bøger, whisky og ure.

Ifølge eksperten kan det være svært at slippe minder, fordi de er et udtryk for den, vi engang var.

- Hvis man bor i et mausoleum med gamle ting, så bliver det sværere at opdatere sig selv, siger hun.

Første opgave

Da Camilla Lender besøgte familien første gang, trådte hun ind i et "kærligt, men forstoppet hjem".

- Det er imponerende, at det lykkedes for Anne og Kristian at bo på så lidt plads. Men det betød også, at der var rigtig mange ting over det hele, siger Camilla Lender.

Men hvor skulle familien begynde oprydningen, når de var kørt over af rod?

- Jeg kunne tydeligt mærke på Anne og Kristian, at det var som at bestige Mount Everest, når de skulle tage stilling til, om ting skulle gemmes eller smides ud, siger Camilla Lender.

Derfor gav hun Anne Hansen og Kristian Jørgensen en lille opgave, som skulle blive en succesoplevelse.

De skulle bruge ti minutter på at rydde to små overflader.

- Find et hot spot. Et sted, hvor hverdagsting altid bliver lagt. Brug ti minutter på at rydde det sammen, anbefaler Camilla Lender.

Anne og Kristian fik fire kasser, så de kunne sortere i fire kategorier: Gemmes, smid ud, sælges og transit.

Rod
rod

Flyt markøren ovenfor for at se familiens lejlighed før og efter ekspertens besøg.

Sidstnævnte er ting, som på en eller anden måde skal videre. Det kan for eksempel være ting, man har lånt, og som skal afleveres tilbage.

Ved at bruge kasserne deles processen op i bidder, og det skaber overblik.

- Det gav god mening at dele ting op i kasser. Og at begynde småt med ét projekt og afslutte det, så det ikke roder, mens man er i gang, siger Anne Hansen.

Efter ti minutter var parret færdige og overrasket over den store forskel, den korte indsat gjorde.

reol
reol

Flyt markøren ovenfor for at se familiens lejlighed før og efter ekspertens besøg.

Har givet sindssygt meget overskud

Efter den første succesoplevelse begyndte Anne og Kristian at tage styringen over rodet i deres hjem. Men det krævede hårdt arbejde, hvor Camilla Lender besøgte familien tre gange over tre uger.

- Tiden var den største udfordring, da vi skulle rydde rigtig meget op. Nogle gange når Kristian kom sent hjem fra arbejde, måtte han sortere ting i kasser, siger Anne Hansen.

Langsomt og ved Camilla Lenders råd kom kontrollen over hjemmet tilbage. Forandringen kan udefra virke lille, men betydningen for familien har været stor.

kommode
kommode

Flyt markøren ovenfor for at se familiens lejlighed før og efter ekspertens besøg.

Før programmet levede familien i rod og puklede for at overleve i eget hjem. Anne Hansen var depressiv over situationen, og gæster var en sjældenhed.

Nu skal hun og Kristian Jørgensen næsten ikke bruge tid på oprydning.

Hun har fået en morgenrutine, hvor hun får alt væk fra morgenmaden på højst en halv time. Alle overflader er tomme, og oprydning er ikke længere en kæmpe opgave.

- Det har givet så sindssygt meget overskud. Hele energien i vores hjem er ændret, og i stedet for at dræne energi giver vores hjem nu energi. Vi har totalt optur på over, at det er så nemt at holde, siger Anne Hansen.

soveværelse
soveværelse

Flyt markøren ovenfor for at se familiens lejlighed før og efter ekspertens besøg.

Kristian Jørgensen har stadig et stærkt samlergen, men han opdagede glæden ved at give sine ting videre en dag på en genbrugsplads. Noget, han ellers aldrig har gjort før.

- Pludselig var der en masse mennesker, som blev vildt glade over at få vores ting. Det blev jeg glad for, at det gjorde mig helt høj, siger han.

'Det roder' har premiere tirsdag 6. august klokken 20.50 på TV 2. Programmet kan ses på TV 2 PLAY lige nu.

Ekspertens syv råd til effektiv oprydning

  1. Begynd med et lille projekt - og færdiggør det

    Hvis hjemmet er rodet til, er det svært at overskue, hvor man skal begynde, og hvad der kan færdiggøres.

    Afsæt ti minutter til sammen at få styr på et skab, en overflade eller noget tredje.

  2. Find hot spots

    Hot spots er steder i dit hjem, hvor rod samler sig. Det er typisk overflader, hvor du lægger de ting, der ikke lige har en fast plads.

    Identificer disse steder, og fokusér på at få dem ryddet.

    Tag for eksempel et hot spot om dagen, og afsæt ti minutter per gang.

    Ryddelige overflader forstyrrer ikke øjet. Det tynger rigtig meget, hvis skabe, kommoder og bordflader er fyldt med ting.

  3. Sortér i kasser

    Anskaf fire kasser, inden du går i gang med oprydningen.

    Sortér dine ting, efter om de skal gemmes, smides ud, til genbrug eller i transit.

    Ting i transit er ting, som skal videre. Måske har du lånt en bog af et familiemedlem eller mangler at aflevere noget på biblioteket.

    Nogle vil have en tendens til at fylde rigtig meget i gem-kassen. Hvis det er tilfældet efter oprydningen, skal du vurdere, hvilke ting i gem-kassen der rent faktisk gør noget godt for dig.

    Hvis de ikke gør noget godt, så læg dem over i en af de andre kasser.

  4. Ingenting må rage udover reolens kant

    Hvis du har en reol, som er proppet med ting, så ser det rodet ud.

    Sortér tingene, så de ikke rager ud over reolens rammer. Så virker det ikke, som om det vælter ud af reolen.

    Derudover anbefaler Camilla Lender, at tingene farve- eller højdekoordineres, da det skaber ro for øjet.

    Sørg for, at tingene i reolen har en fast plads.

  5. Slip tingene langsomt

    Det kan være svært at skille sig af med ting, hvis man er følelsesmæssigt knyttet til dem. Det kan være gaver, samleobjekter eller arvestykker. Oprydning bliver til en seperationsproces, og det er en langt større opgave for nogle.

    Begynd med små opgaver ved hot spots. Sortér i kasser, og gennemgå gem-kassen flere gange.

    På den måde bliver det nemmere at slippe tingene langsomt.

  6. Send ting, som er svære at komme af med, på "ferie"

    Hvis man er meget knyttet til nogle ting eller bare har rigtig svært ved at smide ud, så har Camilla Lender et godt råd.

    Adskil dig fra disse ting i en periode, og prøv så igen. Læg dem i en kasse, og sæt kassen hos nogle venner eller familie i en uge. Altså på "ferie".

    En separation fra de genstande kan nemlig bryde den følelsesmæssige tilknytning. Efter adskillelsen vil du se på tingene med mere neutrale øjne.

  7. Husk at fejre dine fremskridt - selv de bittesmå skridt

    Camilla Lender anbefaler, at du skal klappe dig selv på skulderen, når du har ryddet et lille område. Giv hinanden highfives, når loftrummet er ryddet.

    Dans en lille sejrsdans med armene over hovedet, og sig højlydt "YES!!", når du har foldet alt vasketøjet.

    Ved at fejre fortæller du dit nervesystem og din vanehjerne, som hader forandringer, at det er godt at rydde op.

    Så bliver det nemmere og nemmere at tage sig sammen til det.