Som 16-årig fik han tilsendt et foto fra et fremmed klasselokale - og derfra gik det stærkt
Robin Rasmussens mest populære video blev set 1,7 millioner gange, men med succesen fulgte en modstand, som han ikke tidligere havde oplevet.
Det begyndte med, at Robin fik tilsendt et billede fra nogle piger, han ikke kendte.
Billedet var af et klasselokale på en skole, som han aldrig havde besøgt. Det var et helt almindeligt, kedeligt klasselokale. Men udsmykningen var langt fra almindelig. På væggen kunne man se plakater med Shawn Mendes, Justin Bieber - og af ham, Robin Rasmussen.
Billedet overraskede den dengang 16-årige dreng. Følelsen var fantastisk. Nogle piger havde set hans videoer og så nu på ham, ligesom de så på de amerikanske stjerner. Han følte sig et øjeblik som en stjerne ligesom Shawn og Justin. Han fløj rundt på følelsen i et par uger.
I dag er Robin Rasmussen en offentligt kendt person med 135.000 faste følgere på Youtube. Han og hans mor er lige nu aktuelle i serien ’Se Mig’ på TV 2, hvor de blandt andet fortæller om op- og nedture med Robins hurtigt voksende Youtube-kanal.
Men den eksplosive succes, som den unge youtuber oplevede, havde en markant bagside. Det blev tydeligt for den unge mand en februarnat i starten af 2019.
Den overraskende udsmykning
Robin Rasmussen er en helt almindelig 17-årig dreng fra Svendborg. Han bor med sin mor Mette Rasmussen i en villa. Robins far og mor gik fra hinanden, da Robin var spæd - faren er oprindeligt fra Cuba, og det er derfra, at Robin har sin glød og sine brune krøller.
Udseendet fik hans mor hundredvis af kommentarer på op igennem Robins opvækst. "Sikke en smuk dreng".
Men særligt husker Mette Rasmussen, at hun også ved et par lejligheder fik kommentarer på, hvor meget hendes søn hvilede i sig selv. Han var ikke en vildbasse. Han fandt altid et eller andet at lege med og kunne sidde fordybet i sin egen leg længe.
Robin startede med at lave Youtube-videoer som 14-årig. Han var god til computerspillet Agar.io, så han redigerede klip sammen fra spillet og lagde musik og effekter på. Det grundlagde en lille, men støt voksende, fanskare på 55.000 primært udenlandske følgere.
To år senere var Agar.io ikke længere populært, og derfor måtte Robin finde på noget andet for at holde sine følgere interesserede.
Han begyndte så småt at lave videoer med sig selv som hovedperson og startede en ny Youtube-kanal, nu på dansk.
Robin filmede sig selv i skolen, hvor han jokede med sine venner, charmerende tirrede sine lærere og gentagne gange, med linsen rettet mod sit ansigt, kørte den frie hånd igennem sine skinnende krøller. Han lavede videoer med sin kusine, hvor hans smukt afrundede, kridhvide tænder altid var blottede i et stort grin. Han lavede videoer med skjult kamera i det lokale supermarked, hvor han med uskyldige ansigtsudtryk fik gamle damer til at klukle og unge skolepigers kinder til at blive dybrøde.
Det gik godt. Alle på Robins vej blev charmeret.
Og hans rolige væsen, sjove indfald og blændende udseende gik heller ikke ubemærket hen på nettet.
På et par måneder begyndte særligt pigerne at følge med i hans videoer på Youtube. Antallet af følgere voksede. Det var dog én bestemt video, der gav Robin sit helt store gennembrud.
Kysseudfordringen
Det kom en januardag i 2018, da Robin var i Århus. Hans ven gav ham en udfordring. Han skulle gå hen til fremmede piger og lave sten-saks-papir med dem. Hvis de vandt, måtte de give Robin en lussing. Vandt han, skulle de kysse ham på kinden.
De to teenagere optog det hele og lagde det på Youtube. På få timer fik optagelsen over 100.000 visninger og endte med at få 1,7 millioner visninger.
Antallet af fans eksploderede samtidig. Hurtigt nåede Robin op på 100.000 følgere. Og han begyndte at tjene rigtige penge på sine videoer. Mange tusinde.
Han var en stjerne på Youtube. Nu gjaldt det bare om at holde succesen ved lige.
Når Robin kiggede rundt, kunne han se, at de fleste populære youtubere lagde en video op en gang om ugen. Højst to. Robin ville være bedre. Så han satte et mål for sig selv. Et ambitiøst mål. Han ville udkomme med videoer hver anden dag. Det skulle være hans udfordring og hans benspænd. Samtidig besluttede den unge stjerne, sammen med sin mor Mette, sig for at udskyde at starte på en ungdomsuddannelse. Han ville gå hjemme og youtube på fuld tid.
En februarnat et halvt år efter satte han spørgsmålstegn ved netop disse valg.
Ny video ude: Ensom og umotiveret
Det startede godt. Robin producerede de lovede videoer hver anden dag, og motivationen var stor. Han fik visninger og masser af positiv feedback fra sin voksende fanskare. Han var stolt over at kunne producere videoer hver anden dag - og han blev spurgt af flere store youtubere, hvordan han dog kunne klare det.
Men som mørket krøb ind over Danmark, begyndte det også at fylde mere i Robin. Han gik ikke på en ungdomsuddannelse. Det gjorde alle vennerne til gengæld.
Alle havde travlt med deres liv. Robin følte sig alene.
Selvom Robin havde målet om at lægge videoer op hver anden dag, begyndte der i slutningen af året at gå uger imellem. Youtuber-livet var ikke længere nyt. Arbejdspresset og leveringsforventningerne voksede, og presset for at præstere intensiveredes.
Han begyndte at skuffe sig selv. Han kunne ikke tage sig sammen til at få optaget videoer hver anden dag.
Det var en ond cirkel. Robin blev mere og mere ensom. Med ensomheden kom de triste følelser. Og tristheden resulterede i, at han blev umotiveret. Ideerne udeblev. Han så færre mennesker og lukkede sig inde. Både i huset og i sig selv.
Sideløbende ramte antallet af visninger på videoerne ofte deprimerende lave tal. Hans fans var begyndt at falde fra. Tallet med følgere faldt hver dag. Og kommentarerne blev mindre charmerende.
Selvom Robin Rasmussen mener, at hadebeskeder siger mere om afsenderen end modtageren, så var det alligevel hårdt at modtage dem i den periode.
Sammen med de faldende seertal satte det sig i ham. Midt i mørket.
Februar 2019 var en grå måned, husker Robin. Grå i grå. Robins mor var netop startet på et nyt job i København. Så fra mandag til fredag var Robin alene i huset i Svendborg. Hun overnattede ofte i København.
Klokken to om natten en dag i februar kulminerede følelserne. Så valgte han at optage en video.
Trist hele tiden
- Jeg siger ikke det her, fordi I skal have ondt af mig, men jeg vil bare gerne være ærlig overfor jer.
Sådan startede Robin Rasmussen videoen, mens han sad og filmede. Det var gået op for ham, at det at være youtuber kunne være en ensom branche, og nu ville han være ærlig overfor sine følgere. Kun sådan følte han, at han kunne komme ud på den anden side.
- Man kan ikke være glad i alle videoer, hvis man går rundt og er trist hele tiden, sagde han i videoen.
Han forklarede, at han igennem et par måneder havde følt sig mere og mere nedtrykt. At det var svært for ham at motivere sig selv. At alting føltes gråt. Han fortalte om sine overvejelser omkring, at han ikke gik på en uddannelse ligesom alle sine venner. Han var bare alene derhjemme.
Videoen blev set cirka 20.000 gange.
Det laveste antal visninger han nogensinde havde haft. Seerne ville ikke have ærlighed.
Robins manager kom med en deprimerende nyhed: Han skulle ikke forvente at få tilbudt reklamesamarbejder med den triste tone. Firmaer gad ikke forbindes med sørgmodigt indhold.
Robin var nødt til at mærke efter. Havde han stadig det drive, der skulle til? Ville han det stadig? Var det stadig drømmen?
Ugerne efter gik med gåture i den nærliggende skov og masser af snakke med hans mor og kæreste. Samtidig skruede han ned for intensiteten og lagde kun få videoer på sin kanal.
Hans mest loyale fans var dog med ham. Kommentarerne på hans personlige video var langt mere positive end tidligere, og de opmuntrede ham til at fortsætte.
Efter et par uger med positive kommentarer og mindre arbejdspres startede foråret. Den 17-årige kom ud på den anden side med en fornyet tro og ro.
Han ville tage sig sammen. Knokle videre med Youtube. Han ville ikke give op.
På den anden side
Den nedtrykte periode fyldte ikke mere end et par måneder for Robin, men alligevel er han klar over, hvad han har lært af den.
Youtuber kan være et meget sårbart erhverv. Og selvom han ikke lader sig gå på af negative kommentarer, så skal man passe på sig selv. Når al hans succes er baseret på lige netop kun ham selv, så er det vigtigt at have mennesker i sit liv, som man kan stole på og snakke med.
Han er blevet mere opmærksom på, hvordan han bruger Youtube i sit liv.
Fremadrettet har han besluttet at blive ved med at være youtuber, men i højere grad også at dyrke sin passion for musik. Hans Youtube-kanal skal bruges til at promovere hans musik overfor de 135.000 følgere.
Så vil det måske en dag se helt naturligt ud, hvis de grønne øjne og brune krøller hænger side om side med de største stjerner.
Du kan se 'Se mig!' på TV 2 PLAY.