Har du husket det hele? Sådan gør du bilen vinterklar

16x9
Kulden og frosten er på vej, og derfor gør du klogt i at forberede din bil på vintervejret. Foto: Pixabay

I samarbejde med Renault

Annoncørbetalt indhold: Snart kommer kulden, og bilen skal vinterklargøres. Men der er andre ting end blot dækkene, der skal være styr på.

Om samarbejdet

Denne artikel er en del af en artikelserie, der præsenteres i samarbejde med Renault.

Om lidt gør vinteren for alvor sit indtog, og det betyder, at bilen skal gøres vinterklar. Men det er ikke nok kun at skifte dækkene. Bilen bør få et grundigt tjek, så den kan føre dig sikkert gennem den kolde tid.

Her tænker de fleste bilister i dækskift, og det er også her, du skal starte, forklarer Falck-redder og mekaniker Rasmus Dalby:

- Mange kører med helårsdæk, og det er fint, hvis du kun kører i byen, hvor der saltes grundigt. Men kører du på landet eller langt og på motorvej, bør du skifte mellem sommer- og vinterdæk.

Den nye Renault Clio

Renault Clio har været en kæmpe succes i hele Europa siden den blev lanceret i 1990. Faktisk er det blevet den mest solgte franske bil nogensinde med over 15. mio solgte. Den succes fastholder den helt nye CLIO via et charmerende og stærkt ydre, og så et topmoderne indre med ny teknologi, der sætter ny standard i klassen.

Vinterdæk er et fornuftigt valg i vintertiden - særligt hvis du bor på landet, hvor der ikke saltes i samme omfang som i byerne.
Vinterdæk er et fornuftigt valg i vintertiden - særligt hvis du bor på landet, hvor der ikke saltes i samme omfang som i byerne. Foto: Pixabay

Årsagen er, kort og godt, sikkerhed. Asfalten bliver blødere i sommervarmen, og derfor er sommerdæk lavet af hård gummi, så de står ordentligt på vejene. Omvendt er vinterdæk lavet af blød gummi, så de kan stå fast på asfalten, når den bliver hård af kulden.

Helårsdæk er en mellemting af de to, og kører du i sne og slud på veje, der ikke er ryddet eller saltet ordentligt, risikerer du, at de ikke er modstandsdygtige nok.

- Ofte kommer vi ud til folk, der er kørt galt, fordi de ikke fik skiftet til vinterdæk, inden kulden kom. En tommelfingerregel er, at dækkene skal skiftes, når temperaturen kommer ned på syv grader, for der begynder vejbanen at blive hård, siger Rasmus Dalby.

Nyt standardudstyr

Clio er i sin 5. generation endnu mere brugervenlig, og som altid med en masse lækkert standardudstyr - blandt andet, 7” touchskærm med Apple Carplay, aircondition, aut. Kørerlys og LED-lygter.

Den nye Clio har mange af de nyeste sikkerhedssystemer som standard og er dermed helt fremme, når det gælder sikkerhed – faktisk har den fået fem stjerner i EURO NCAP sikkerhedstest og er kåret som den sikreste bil i klassen. Alt sammen elementer der er vigtige hos bilkøberne i dag.

Hvis den nye Clio skulle lyde interessant, så læs mere her.

3 ting, du skal have styr på, inden vintervejret rammer

Tjek dækmønster og tryk

Foto: Pixabay
Det er dog ikke nok bare at skifte til de gamle vinterdæk – du skal tjekke, om dækkene stadig fungerer.
Et dæk har en gennemsnitslevetid på 60-70.000 kilometer, og når dækkene er nye, er dækmønstret otte millimeter dybt. Lovkravet lyder, at du må slide dem helt ned til 1,6 millimeter, før de skal skiftes, men vil du være på den sikre side, anbefaler Falck, at du skifter ved tre millimeter.
- Dækmønstret sørger for, at vand kan glide væk under hjulene, så er det ikke dybt nok, glider du på vejbanen, forklarer Rasmus Dalby.
Når du alligevel er i gang, tjek også dæktrykket. Nyere biler har dæktryksovervågning, og informationen vises typisk i førerdøren eller på tankdækslet. På tankstationer står der ligeledes en stander, der kan tjekke dæktryk. Falck anbefaler dog, at dæktrykket tjekkes én gang om måneden året rundt.
- Kører du på flade dæk, bruger du nemlig mere benzin og slider dækkene, siger Rasmus Dalby.

Bilens blod og udsyn

Foto: Bent Midstrup / Scanpix Danmark
Herefter skal du se på motorolien, for det kan være en idé at skifte den op til vinteren. Olien er bilens blod, og en ny, ren olie vil gøre bilen modstandsdygtig, så den vil have nemmere ved at starte i kulden, fremfor hvis der er en gammel, beskidt olie på bilen.
Det koster dog 2-3.000 kroner at skifte olie, og derfor råder Rasmus Dalby til, at du følger intervallerne. For nyere biler gælder det, at de kan køre 40.000 kilometer på motorolien, og for ældre biler 20.000 kilometer.
Herefter skal vi til sprinklervæsken. For ligesom med dæk findes der sommer- og vintervarianter. Mens vintersprinklervæske fungerer året rundt, er det ikke tilfældet med sommervarianten. Tjek derfor flasken: Står der, at den kan klare minusgrader, er du fint kørende. Gør der ikke, er det en sommersprinklervæske, og den vil fryse på forruden, når det bliver koldt.
Næste skridt er at tjekke, hvordan bremsevæsken har det. Den løber mellem bremsepedalen og ud til bremserne, og mangler der væske, kan du ikke bremse. Nyere biler vil advare dig, og ellers skru låget af og se, om der er væske.
- Det er en sjældenhed, at bremsevæsken mangler, for det betyder, at der er en utæthed. Men jo mere slidt bilens bremser bliver, des højere er risikoen, så tjek den for en sikkerheds skyld, siger Rasmus Dalby.

Dit bilbatteri kan også få kuldechok

Foto: Pixabay
Ligesom iPhone-batterier påvirkes bilbatterier af kulde, og de kan miste 50 procent af kraften ved 10 graders frost. Så har bilen svært ved at starte, er problemet højst sandsynligt batteriet.
- Når du alligevel får skiftet dæk hos mekanikeren, så bed dem tjekke batteriet. Er det sløvt, få det skiftet. Ellers risikerer du, at bilen pludselig ikke vil starte, siger Rasmus Dalby:
- Vi Falck-reddere kommer rigtig ofte ud til døde batterier - og det er selvfølgelig altid på de koldeste og sureste vintermorgener.
Til sidst skal du til automatikken. Kør vinduesviskerne en gang med (vinter)sprinklervæske. Laver de striber, bør de skiftes, så du er sikker på at kunne se igennem en klar rude, når møgvejret sætter ind. Tjek herefter om lys og lygter fungerer, og bed eksempelvis naboen om at tjekke bremselyset. 
I de nye biler hjælper baksensorer dig med at bakke og parallelparkere. Disse er lavet af plastik og fryser næppe til – men de kan sne til. Børst derfor altid sne væk fra dem, så de fungerer optimalt.

Nu er du ved at være vinterklar. Der er dog stadig en ting, som Rasmus Dalby råder dig til altid at have i bagagerummet om vinteren, og det er en god sneskraber.

- Rigtig mange fjerner lidt af sneen med dankortet og lader resten ligge. Lad være med det, siger Rasmus Dalby og uddyber:

- Det er farligt for dig, fordi du ikke har ordentligt udsyn. Men det er også farligt for andre bilister, fordi du efterlader en snesky, når du kører, som blokerer deres udsyn. Så selv om det er koldt og surt, brug sneskraberen og vær grundig – for alles skyld.

5 ting, du altid bør have i bilen om vinteren

Bliv set i mørket

Sørg for at have en sikkerhedsvest i bagagerummet. Hvis du skulle gå i stå på motorvejen eller en landevej, kan de andre bilister se dig i vintermørket.

Kom fri af sneen

Hav en skovl med dig, så du kan grave bilen fri, hvis du kører fast. Den er også praktisk, hvis der kommer et ordentligt snefald, mens du holder parkeret i løbet af arbejdsdagen.

Hvis bilen går død

Startkabler kan få livet bilen op igen. Se, hvordan du bruger dem her, så du er forberedt, hvis uheldet skulle være ude.

Varme til ventetiden

Hav altid et tæppe med. Hvis bilens batteri eksempelvis er gået dødt, kan det være koldt at vente på vejhjælpen.

For din og andres skyld

Hav - som tidligere nævnt - altid en sneskraber i bilen. Er din bil dækket af sne, mens du kører, udsætter du nemlig de andre bilister for fare. Så har det sneet meget i løbet af natten, kom ud af vagten fem minutter før og skrab bilen fri fra de hvide fnug.