16x9

Skærmen gav konflikter og dårlig søvn: Sådan fik familien mere nærvær med simple regler

I samarbejde med IKEA

Timevis foran en skærm, bimlende telefoner om natten og alt for lidt nærvær var hverdag for familie på seks. Men så traf forældrene en beslutning.

Gitte Vigh Nielsen kiggede på sin telefon og faldt pludselig over en video, hun ikke selv havde filmet. En lille pige legede, at hun bød velkommen til sin egen YouTube-kanal, og med en selvbevidst stemme guidede hun skråsikkert seeren igennem den flere minutter lange optagelse.

Den lille pige var Gitte Vigh Nielsens dengang femårige datter, Dicte. Hun havde lånt sin mors telefon og i smug lavet videoen, som var tydeligvis inspireret af de YouTubere, hendes to ældre søstre fulgte og også selv gerne efterlignede.

Da forældreparret Gitte og Jens Vigh Nielsen så deres dengang femårige datter lave en video til Youtube, stoppede de op og besluttede sig for at gøre noget ved familiens skærmforbrug.
Da forældreparret Gitte og Jens Vigh Nielsen så deres dengang femårige datter lave en video til Youtube, stoppede de op og besluttede sig for at gøre noget ved familiens skærmforbrug. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

- Den video var virkelig en øjenåbner. Det gik op for os, at Dicte var så vant til at iagttage og kopiere alt, hvad hun oplevede sine ældre søskende gøre, og de var jo konstant på de sociale medier, fortæller Gitte Vigh Nielsen.

Mens hun har datteren Karoline på 12 og sønnen Mathias på ni fra et tidligere forhold, har hendes mand, Jens, datteren Lianna på 11, og sammen har de Dicte, der i dag er seks.

Sov godt

Denne artikel er en del af serien ’Sov godt’, der præsenteres i samarbejde med IKEA.

I serien møder vi danskere, der har oplevet, hvordan søvn spiller en helt afgørende rolle i deres hverdag.

Vi sætter fokus på, hvordan man får den bedste søvn, hvordan vi bliver påvirket, når vi ikke får nok søvn, og hvorfor det er så vigtigt at sove godt og nok.

- De store piger kunne dårligt nok gå på toilettet uden at slippe øjnene fra deres iPhones, og vi voksne har også været slemme til lige at skulle scrolle igennem Facebook. Så udover de 20 minutter omkring middagsbordet, vi altid har holdt skærmfri, var det virkelig sjældent, at vi alle sammen var rigtigt til stede, erkender Gitte Vigh Nielsen.

Familien Vigh Nielsen er langt fra den eneste danske familie, der oplever, hvordan skærmforbruget præger både samvær og søvnrutiner.

Før familien Vigh Nielsen fik lagt stilen om, sad børnene med hver sin skærm lige inden sengetid, og det gik udover søvnen.
Før familien Vigh Nielsen fik lagt stilen om, sad børnene med hver sin skærm lige inden sengetid, og det gik udover søvnen. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

En ny undersøgelse, som Psykiatrifonden står bag, viser, at yngre børn i alderen 7-15 år har en telefon eller tablet med ind i soveværelset, og knap 60 procent af børnene bruger skærmen hver dag eller næsten hver dag inden sengetid.

I den sammenbragte familie, der bor i den lille by Astrup syd for Aalborg, har hvert barn sin egen iPad, mens de tre ældste også har en telefon. Derudover er der et fælles fjernsyn og en bærbar computer, og indtil for et år siden var både skærme og konflikter en stor del af dagligdagen.

- Vi blev tit så irriterede over at se de her skærme fremme fra morgen til aften, at vi fra det ene øjeblik til det andet forlangte, at de blev lagt væk. Men vi havde ikke nogen rytme eller konsekvens i vores udmeldinger, siger Jens Vigh Nielsen.

Morgentrætte børn og dum afslutning på dagen

square to 16x9
Familiens yngste, Dichte, på seks år har sin egen Ipad, og inden der blev lavet regler for brugen af den, gik der mange timer hver dag med at kigge på skærmen. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

I familiens gule parcelhus havde børnene også deres iPad eller telefon med i seng hver aften, og heller ikke her var der faste regler for, hvornår skærmene skulle slukkes.

Det var tit en kamp at få vristet de forskellige tablets fra børnene, for der var altid noget, de lige ville se færdigt, og døsede forældrene hen på sofaen, betød det for alvor frit spil og forsinket sengetid.

Den manglende søvn kunne tydeligt mærkes på humøret næste morgen, husker Gitte Vigh Nielsen.

En ville måske ikke ud af sengen, en anden nægtede at tage tøj på, og en tredje modsatte sig at børste tænder eller at komme ud af døren.

square to 16x9
Mathias på ni år. Foto: Carsten Bundgaard Andersen / Carsten Bundgaard Andersen

- Så ikke nok med at vi fik en dårlig afslutning på dagen, fordi vi skulle diskutere med ungerne om, hvorvidt de skulle slukke deres telefoner og iPads. Vi fik også nogle dårlige morgener, siger Jens Vigh Nielsen.

Da Dictes video tonede frem på Gitte Vigh Nielsens telefon, besluttede de to forældre, at det var tid til at gøre noget. De ville have mere kvalitetstid sammen som familie og finde frem til et bedre mønster, når det gjaldt skærmforbrug og børnenes søvn.

Skærme forstyrrer søvnen

Naja Hulvej Rod er professor ved Københavns Universitet og leder et stort forskningsprojekt, som skal afdække, hvordan danskernes mobiltelefonadfærd er i løbet af selve natten.

Projektet er endnu ikke afsluttet, men en spørgeskemaundersøgelse har allerede vist, at hver tredje unge mellem 16-25 år eksempelvis tjekker sociale medier eller nyheder, efter de har lagt sig til at sove.

Afstemning

- Kigger man ind i en lysende skærm og begynder at tænke for meget på det, man ser eller læser, kan det være svært at falde i søvn igen, fortæller Naja Hulvej Rod.

Den ødelagte søvnrytme er problematisk, fordi krop og hjerne skal have minimum seks timers sammenhængende søvn hver nat for at restituere ordentligt.

- Vi har nok alle sammen mærket, hvordan for lidt søvn præger vores velvære og koncentration i dagene efter. Får man for lidt søvn i længere perioder, kan det øge risikoen for blandt andet hjertekarsygdomme og diabetes, forklarer Naja Hulvej Rod.

Forældrene tog på kursus

square to 16x9
Da familien først fik et overblik over skærmforbruget, kunne de begynde at ændre på det og finde nye nærværende måder at være sammen på. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

Hos familien Vigh Nielsen blev det et kursus, der for et år siden hjalp forældrene med at indfange det løbske skærmforbrug.

I løbet af fire undervisningsmoduler satte Gitte og Jens Vigh Nielsen sig på skolebænken for at blive inspireret til, hvordan familien kunne opnå bedre og sundere skærmvaner.

Forældreparret var – og er – dog meget bevidste om, at respektere, at deres børn lever i en digital verden, og derfor har et totalt skærmforbud aldrig været på tale.

Til gengæld besluttede de at indføre skærmfri tid alle dage mellem klokken 17 til 19. Det har givet familien tid til hinanden og pause fra de sammenstød, skærmene kunne forårsage.

En af de ting, der kom ud af kurset, er, at familien nu slukker for alle husets skærme i tidsrummet 17.00-19.00. Det krævede tilvænning, men har gjort en kæmpe forskel.
En af de ting, der kom ud af kurset, er, at familien nu slukker for alle husets skærme i tidsrummet 17.00-19.00. Det krævede tilvænning, men har gjort en kæmpe forskel. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

Børnene selv tog overraskende pænt imod det nye forskrift.

- De var i det hele taget vildt spændte på, hvad vi lærte på kurset og respekterede, at vi gjorde noget for sagen. De kunne mærke, at vi virkelig brændte for det her og begyndte at lave flere ting sammen, siger Gitte Vigh Nielsen.

Forældrene skal vise vejen

square to 16x9
Mere nærvær for både børn og voksne er det, familien har fået ud af at sætte regler for skærmforbruget. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

Netop det, at forældrene udviser engagement og tager ansvar, er altafgørende, hvis man vil ændre familiens skærmforbrug. Det understreger Ulla Dyrløv, der er psykolog og har medvirket i TV2-dokumentaren 'Når skærmene styrer familien'.

- Fortæl dine børn, at det er dit ansvar, at forbruget er løbet løbsk, og vis, at du gerne vil være mere sammen med dem. De fleste børn vil elske at spille brætspil eller gå en aftentur med hunden, siger Ulla Dyrløv, som desuden har skrevet bogen 'Få styr på dit barns digitale verden'.

- Men man kan ikke forvente, at et barn bliver glad for en kommandomelding om at slukke skærmen for i stedet at hjælpe med at tømme opvaskemaskinen. Slet ikke, hvis de voksne selv sidder med næsen i telefonen.

De nye aftenrutiner i hjemmet har skabt mere plads til pjat og hygge blandt husets børn.
De nye aftenrutiner i hjemmet har skabt mere plads til pjat og hygge blandt husets børn. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

Hun pointerer også, at det ikke handler om at forbyde skærme, men at man som forælder udviser interesse for sit barns digitale liv. Det kan være, man hjælper med at finde et sjovt computerspil, eller man sætter sig ind i det spil, barnet allerede er glad for.

- Det er det samme som at se en film. Det giver meget mere mening at sidde og få filmoplevelsen med sine børn, i stedet for de sidder alene foran skærmen, siger Ulla Dyrløv, der som tommelfingerregel tilråder maksimalt halvanden times skærm om dagen til børn i folkeskole-og gymnasiealderen.

Nye aftenrutiner

Gitte og Jens Vigh Nielsens kursus om sunde skærmvaner har ikke kun haft effekt på familiens dagligdag mellem klokken 17 til 19.

Seksårige Dichte har helt styr på aftenrutinerne nu, og det har gjort, at hun sammen med de andre børn accepterer de reger, familien har opstillet.
Seksårige Dichte har helt styr på aftenrutinerne nu, og det har gjort, at hun sammen med de andre børn accepterer de reger, familien har opstillet. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

Også om aftenen er der lavet rammer for, hvor meget børnene må være på deres tablets. De yngste får lov til at se syv minutters underholdning inden sengetid, og når det indstillede stopur ringer, bliver der kysset godnat og sagt sov godt.

- Af en eller anden grund virker syv minutter godt for dem. Det er ikke lang tid nok til, at de bliver helt friske, og der er aldrig brok. Det er samme regel hver dag, så de kender rutinen, forklarer Gitte Vigh Nielsen.

De to ældste får lov til at tjekke deres streaks (en funktion, der registrerer, hvor længe de har haft interaktion med deres venner på Snapchat, red.) frem til klokken 21. Så skal telefonerne indstilles til at være på flytilstand og lægges uden for rækkevidde.

Børnene skulle vende sig til de nye regler, men ret hurtigt i processen stod det klart for forældrene, at børnene nød tiden uden skærme på samme niveau, som de selv gjorde.
Børnene skulle vende sig til de nye regler, men ret hurtigt i processen stod det klart for forældrene, at børnene nød tiden uden skærme på samme niveau, som de selv gjorde. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

Ifølge søvnforsker Naja Hulvej Rod er det imidlertid en god idé helt at undlade at kigge på en skærm en time inden sengetid, så man undgår at blive for stimuleret.

Samme anbefaling lyder fra psykolog Ulla Dyrløv, som også foreslår, at man giver sine børn et gammeldags vækkeur i stedet for, at de bruger telefonens alarmfunktion.

- På den måde kan man helt fjerne telefonen fra børnene og undgå, at den ligger og frister på deres værelse, når de skal sove.

Færre konflikter og veludhvilede børn

Gitte og Jens Vigh Nielsen har nu ingen planer om at forbyde skærme på om aftenen, så længe børnene får deres søvn og respekterer de regler, der er.

Den ældste datter, Karoline, indrømmer, at hun skulle vænne sig til, at der blev sat tid på, hvor længe hun måtte ligge med telefonen.

- Men jeg sover nok lidt bedre nu, fordi jeg skal ikke hele tiden tjekke, om jeg får beskeder på Snapchat, siger hun.

Børnene bruger mere tid på at lege med hinanden, når skærmene ikke kan tages i brug. Børnene bruger mere tid på at lege med hinanden, når skærmene ikke kan tages i brug.
Børnene bruger mere tid på at lege med hinanden, når skærmene ikke kan tages i brug. Børnene bruger mere tid på at lege med hinanden, når skærmene ikke kan tages i brug. Foto: Carsten Bundgaard Andersen

Før hun fik påbud om, at telefonen skulle være på flytilstand efter klokken 21, kunne hun nemlig ofte høre beskederne tikke ind frem til midnat.

Ellers er den største fordel ved familiens nye vaner ifølge den 12-årige skolepige, at de laver flere ting sammen. Og det er noget, der vækker glæde i voksenhøjde.

- Jens og jeg er jo også selv blevet meget mere engagerede end før, hvad enten vi sidder indendørs og hygger med et brætspil eller leger skjul og gemmer os i buskene udenfor. Men det er så dejligt, at den form for samvær, vi har fået, også viser sig at have værdi for vores børn, siger Gitte Vigh Nielsen.

- Ja, og nu kender og accepterer alle reglerne, og vi har fået det nærvær, vi håbede på. Med langt færre konflikter og langt mere veludhvilede børn. Men jeg skal da nogle gange selv huske på, jeg ikke kan sidde og betale regninger eller arbejde, når vi har skærmfri tid, siger Jens Vigh Nielsen med et smil.

Trænger I til bedre balance i familiens skærmvaner? Få Jens og Gittes fem bedste råd

Bliv enige om reglerne

Bliv enige om, hvad det er, I som forældre vil opnå, og hvordan jeres skærmregler skal være. Det er en forudsætning for, at I kan levere en fælles indsats og engagere børnene bedst muligt. Alle familier er forskellige, så find ud af, hvad der passer til jer.

Hold fast

Spring ud i de nye vaner – og vær fastholdende. Husk, at I som forældre selv skal være forbilleder og vise vejen frem. Det nytter ikke noget, at der gælder særlige regler for jer, og at I godt lige må tjekke arbejdsmailen eller sende en SMS under aftensmaden. 

Lyt til børnene

Involver børnene og lyt til dem, så de også føler, de har været med til at præge reglerne.
I begyndelsen kan I måske holde familiemøder hver 14. dag for at snakke om, hvordan det går med de nye rutiner.

Sæt jer ind i børnenes digitale liv

Tal med jeres børn om, hvad de oplever i deres digitale verden. Følg med i, hvad der sker. Har de haft nogle dårlige oplevelser på nettet eller fået nogle sårende beskeder på snapchat? Det kan åbne op for mange gode snakke, og du kan få et indblik i den del af dine børns liv. 

Sørg for at skærmene ikke afbryder nattesøvnen

Hjælp børnene med at sørge for at de får tilstrækkelig søvn. Hold telefon og andre tablets ude af soveværelset efter sengetid eller sørg for at flytilstand er aktiveret.