De kammerater mødte hinanden på et online-forum, og allerede efter få beskeder gik snakken på, at de skulle starte en virksomhed sammen. Den drøm er nu blevet til virkelighed.
Livsstil

Alexanders mor læste undertekster højt for ordblind lillebror: Så fik han en idé

Annoncørbetalt indhold: To 21-årige kammerater mødte hinanden på et online-forum, da de gik i niende klasse. I dag udlever de en fælles drøm.

OM PARTNERSKABET

Denne artikel er produceret i samarbejde med EY og Danske Bank

Danske Bank er hovedsamarbejdspartner for 'EY Entrepreneur of the Year'.

I Alexander Gram Jensens barndomshjem var lyden af hans mors stemme en naturlig del af det at se fjernsyn.

Mens Alexander selv kunne følge med i underteksterne på film og serier fra udlandet, var hans lillebror Simon ikke så heldig. Han er nemlig ordblind, og uden moderens hjælp forstod han ikke, hvad der blev sagt.

For Alexander var det irriterende, at underteksterne altid blev læst højt, og for moderen var det hårdt at læse op. Også Simon var træt af, at hans ordblindhed var et problem foran tv’et.

- Min bror har tit prikket min mor på maven, når hun faldt i søvn under en film, og jeg tænkte: ”Der må være en smartere måde at gøre det på”, fortæller Alexander Gram Jensen.

Det var i 2015, at Alexander første gang fik ideen til at udvikle en app’en ’SubReader’, der via ens smartphone kan læse underteksterne højt på film og tv-serier, så man med en hovedtelefon i det ene øre kan følge med i både tekst og film.

Alexanders lillebror er langt fra den eneste, der bøvler med undertekster på grund af ordblindhed.

I Danmark anslås det, at omkring syv procent af befolkningen er ordblinde, hvilket svarer til omkring 400.000 danskere. På verdensplan er antallet mange millioner.

Det så Alexander Gram Jensen et stort potentiale i, og han var ikke i tvivl om, hvem han skulle føre den her idé ud i livet med - Barndomsvennen Anders.

Nørder finder sammen

På to teenageværelser i henholdsvis Esbjerg og Horsens sad de to drenge foran deres computere.

Ved en tilfældighed mødtes Alexander og Anders på et online-forum for folk, der søgte hjælp til at få løst udfordringer med computeropgaver.

Den gamle chatkorrespondance fra deres første møde, som de stadig har, viser, at de allerede fra den tredje besked gik i gang med at udvikle idéer til projekter, de skulle lave sammen.

Herunder er en del af drengenes indledende korrespondence, hvor de lærer hinanden at kende.

  1. Alexander Gram Jensen

    Jeg går i øjeblikket i 9. Klasse, har to webshops, covermeup.dk og soundwear.dk. Jeg er stadig igang med at lære HTML, CSS og javascript, og bruger stort set alt min fritid på at lave ting som kan lære mig det :-) Mvh Alexander

  2. Anders Bredgaard Thuesen

    Så må vi jo være lige gamle og have samme interesse, fedt! Er ret fortrolig med HTML5, PHP, Javascript, CSS (SASS) og MySQL, så det kunne være super fedt hvis vi kunne lave noget sammen, hvis du har lyst :)

  3. Alexander Gram Jensen

    Det lyder fedt, hvad er det helt præcis jeg for eksempel vil skulle lave?

  4. Anders Bredgaard Thuesen

    Ved det ikke endnu, men tænker på at starte eget bureau til fremstilling af hjemmesider. Har fået en anden henvendelse på annoncen fra en, som hedder Sebastian fra wunderwunder.dk som måske også er interesseret.

  5. Alexander Gram Jensen

    Okay :) Jeg er ihvertfald in, hvis du er interesseret i at have mig med!

- Vi er nogle nørder, der har lært at kode som helt unge, og så har vi den der Pippi Langstrømpe-mentalitet, hvor vi siger, ’Det har vi ikke prøvet før, det kan vi nok godt finde ud af, fortæller Anders Bredgaard Thuesen, hvilket er en tilgang, der i en dansk kontekst er ganske usædvanlig.

Sammenlignet med resten af Europa ligger Danmark nemlig helt i bunden, når det gælder andelen af folk, der driver egen virksomhed, viser tal fra Danmarks Statistik fra 2018.

Danmark er det land i EU, der blandt beskæftigede har den laveste andel selvstændige på blot 7,5 procent og den højeste andel lønmodtagere. Det til trods for, at både politikere og erhvervslivet efterspørger flere iværksættere, der ligesom Alexander og Anders tør kaste sig ud i det.

Et godt match

Venskabet mellem de to viste sig at være gunstigt på flere planer.

Mens Anders er den hardcore programmerings-type, der kan skrive kode nærmest i døgndrift, er Alexander direktøren med ansvar for økonomi, salg og drift.

Den opdeling er ifølge Mads Váczy Kragh, der er forfatter til bogen Iværksættersamfundet og direktør i Erhvervshus Sjælland, vigtig.

Han forklarer, at investorer i dag er enormt opmærksomme på hele holdet bag en god idé. De vil sikre sig, at alle de nødvendige kompetencer er til stede, og at folk komplimenterer hinanden.

- Derfor ser man også, at flere og flere iværksættere stifter virksomheder sammen i teams, fordi det øger deres chance for succes, siger Mads Váczy Kragh.

Man skal brænde for det

Tilbage på drengeværelserne var tanker om investorer blot en drøm, og i stedet for at dagdrømme knoklede de videre på nye projekter. Blandt projekterne var en bookingportal for vinduespudsning.

De to drenge, der aldrig selv havde pudset et vindue, fandt dog hurtigt ud af, at de ikke rigtigt brændte for projektet. Så det blev lagt ned.

Afstemning

Har du også en god idé, du gerne vil realisere?

I 2015 kom Alexanders idé til SubReader på banen. Drengene gik på det tidspunkt i 2.g, og på Alexanders gymnasium blev der afholdt en entreprenørskabskonkurrence.

- Jeg vidste, at jeg havde fat i en god idé, men det var vigtigt for mig, at Anders var med, fortæller Alexander Gram Jensen.

Selvom Anders stadig boede i Esbjerg og gik på et andet gymnasium, fik han lov til at komme med på projektet, og han var glad for muligheden. Udsigten til at arbejde sammen med Alexander på noget, der potentielt kunne gøre en kæmpe forskel for mange mennesker, kunne han ikke sige nej til.

- Det gav mening på en helt anden måde end en portal for vinduespudsere, fortæller Anders, der ikke havde noget imod de logistiske udfordringer.

Sammen med Alexander og to andre klassekammerater gik de hele vejen og endte med at vinde først DM og siden det prestigefyldte EM i Entreprenørskab.

Investorerne kommer til

Med EM-sejren fulgte en masse opmærksomhed, og de første investorer meldte sig på banen. I 2017 flyttede de to venner til København for at hellige sig arbejdet med SubReader på fuldtid.

Siden da er det gået stærkt, og via investorer har de fået tilført flere millioner kroner til virksomheden.

De er nu i alt syv medarbejdere i den lille start-up med adresse tæt på Rundetårn i København.

Til at starte med var det kun i udvalgte biografer, at brugerne kunne benytte sig af app’en.

De unge iværksættere var dog opmærksomme på, at det helt store marked ligger i folks hjem, hvor man streamer film og serier på deres tv.

Derfor gik Anders sidste år i gang med at kode første version af SubReader Home. Et halvt år senere var app’en på markedet.

Ud over rampen

Evnen til at rykke hurtigt kendetegner duoen bag SubReader, og ifølge iværksætterekspert Mads Váczy Kragh er det en afgørende del af det mindset, man skal have i en start-up.

Ifølge ham er det en nemlig klassisk fejl, at tro produktet skal være perfekt, før man sender det ud.

Tre gode råd fra Anders og Alexander

  1. Kast dig ud i det

    Det er ikke nødvendigt at lære alting inden, man kaster sig ud i det. Som iværksætter giver det mere mening, at man først finder ud af, hvad man gerne vil - og så gøre det – så skal nok man lære det undervejs.

  2. Grib chancen, når den er der

    Et ordsprog siger, at man taber alle de chancer, man ikke tager. Det er der en sandhed i, og som iværksætter skal man altid være parat til at skifte spor, når markedet siger én, at man skal gå en anden vej.

  3. Tænk dig om

    Tag kvalificerede beslutninger, der bygger på research og viden. Det er nemt at kaste sig hovedkulds ud i beslutninger og valg, men det kommer der sjældent noget godt ud af. Ved at gennemtænke sine beslutninger kan man spare sig selv for mange fejltrin, hvilket er vigtigt i en opstartsfase for en virksomhed.

I stedet gælder det om hurtigst muligt at få idéen introduceret til markedet, så den kommer ud og leve.

- På den måde finder man ud af, om der er et marked for ens produkt, og hvordan det bliver bedre, fortæller han.

Alexander og Anders har da også været gode til ikke at bygge det store forkromede produkt, inden de lancerer. De forklarer, at det gode ved en app netop er, at man altid kan lægge opdateringer ud, der retter fejl og forbedrer produktet.

Siden lanceringen er app’en løbende blevet opdateret med nye og bedre stemmer, og den kan i dag bruges til Netflix, HBO Nordic og Viaplay.

Studerer ved siden af

Med den fart, de to har haft på, skulle man måske tro, at de to iværksættere kun fokuserer på deres virksomhed. Men nej. Anders læser Artificial Intelligence and Datascience på DTU, og Alexander studerer International Business på CBS i København.

For de to er studiet en naturlig forlængelse af deres ekspansionsplaner, og de bruger begge cirka en dag om ugen på undervisning og læser alt pensum om søndagen.

Oven i arbejdet med SubReader giver det arbejdsuger med et timetal et godt stykke over de normale 37.

Fremtiden er lys

- Vi har nok begge to ret nemt ved at forstå ting, og så har vi lært at prioritere, hvad der er vigtigt, når en opgave skal løses, siger Alexander med en god portion jysk ydmyghed.

Lidt ydmyghed er nok ikke så skidt, når man som 21-årige er chefer i egen virksomhed, der er undervejs til at hæve omsætningen til adskillige millioner kroner i de kommende år.

Med millioner af ordblinde på verdensplan som potentielle kunder, er der mulighed for, at SubReader kan blive rigtig stort. Og mange penge værd. Men det er ikke noget, der får champagnepropperne til at flyve hos de to jyder. Endnu.

Først skal SubReader lanceres i Norge og Sverige, så ser de, hvordan det går.

-Men det er klart, at den løn, vi får lige nu, må der godt komme et nul eller to mere på med tiden, siger Alexander, mens Anders giver et samstemmende nik.

-Men lige nu har vi travlt med bare at lave et godt produkt.

Sponsoreret indhold

Denne artikel er en del af et betalt partnerskab med en virksomhed eller organisation. Indhold af denne slags er markeret som 'Sponsoreret indhold', ligesom det fremgår, hvem indholdet er sponsoreret af.

Sponsoreret indhold produceres af den selvstændige afdeling TV 2 Branded Content uafhængigt af TV 2s øvrige redaktioner.