Annoncørbetalt indhold

Husker du? Sådan har vores gaveønsker ændret sig siden år 2000

Det elektroniske kældedyr, Tamagochien, og Sonys Playstation 2 var yderst populære gaveønsker i årene omkring år 2000. Shutterstock
MobilePay logo
I samarbejde med MobilePay

Annoncørbetalt indhold: Vi er gået ind i nyt årti med nye tendenser og gaveønsker. Men hvordan så gaverne ud for 20 år siden sammenlignet med i dag?

Om samarbejdet

Denne artikel er en del af en artikelserie, der præsenteres i samarbejde med MobilePay.

I år kan Sonys spillekonsol, PlayStation 2, fejre rund fødselsdag. Det er nemlig 20 år siden, at den ikoniske spillekonsol første gang kom på gaden.

Maskinen tog markedet med storm og er til dato den mest solgte konsol i verden.

I det hele taget var tiden omkring år 2000, hvor bands som Top Loader og Bomfunk MC’s toppede hitlisterne, præget af materielle ønsker. Udover spillekonsoller var de små elektroniske kæledyr, Tamagotchierne, samt digitalkameraer og MP3 afspillere store gavehits blandt børn og unge.

Nemt at give, sjovt at åbne

MobilePay Pengegaver er en lifesaver, når du skal give penge i gave. Det er med andre ord en digital, kreativ pengegave – som du nemt swiper af sted. I appen kan du vælge den animation modtageren får sammen med pengene. Du kan også skrive et lille kort.

Læs mere på: www.mobilepay.dk/om-pengegaver

Men sådan forholder det sig ikke længere, og det nye årti, vi er gået ind i, vil vise et skift i de ting, vi ønsker os, fortæller trendforsker Louise Byg Kongsholm, der er direktør i livsstilsvirksomheden Pej Gruppen.

- Vi vil ikke have flere ting, vi jagter oplevelser og mere kvalitet, siger trendforskeren.

Bæredygtighed og større omtanke for miljøet er ifølge trendforskeren en af de store drivere bag det skift, vi ser i tiden.

Vi har fået 'tingsforstoppelse'

I årene op til og omkring år 2000 var det gode liv synonymt med materielle goder, og det var vigtigt for os at få og eje så mange ting som muligt.

De sidste 20 år har det ændret sig markant, og Louise Byg Kongsholm bruger begrebet tingsforstoppelse om det punkt, vi er nået til nu.

Hvor det tidligere var materielle ting, vi fokuserede på, vil vi i fremtiden ifølge trendforskeren i langt højere grad prioritere oplevelser og kvalitetsprodukter, man måske skal spare sammen til over tid.

Find ‘Gaver’ i menuen i MobilePay

Gør din pengegave endnu mere personlig og vælg ’gavekode’ som måden, du giver gaven på. Du får en kode, som du kan skrive hvor som helst. Fx i et kort du har med til fødselsdagen eller konfirmationen – så skal modtageren selv taste koden ind i sin MobilePay og indløse sin gave. Det koster 5kr. at sende en MobilePay Pengegave.

Se, hvordan du sender en gave her: www.mobilepay.dk/om-pengegaver

- Vi mangler ingenting. Alle har mindst et fjernsyn, Tamagotchien er erstattet af smartphones eller tablets og køkkenskabene bugner af køkkenmaskiner, siger hun og uddyber, at skulle vi en sjælden gang mangle noget, kan vi som regel bare gå ud og købe det.

I stedet er det, vi i dag søger og ønsker os, oplevelser, der kan fuldende og berige vores liv. Af samme årsag er oplevelsesøkonomien og forkælelsesbranchen tidens store vindere.

Det må gerne være nemt

Fordi vi allerede har alt, hvad vi skal bruge, er det netop gavekort og penge til særlige oplevelser, der giver os værdi.

Det viser sig også i butikker og forretninger, der bugner med gavekort til alt fra massage over faldskærmsudspring til en weekend i Berlin.

Der er dog stadig visse fysiske gaver, der stadig efterspørges. Ifølge Louise Byg Kongsholm er det særligt elektroniske produkter, der er populære. Hos de unge er det særligt øretelefoner og smart watches, der hitter. Og så ønsker mange sig penge til at købe en Mac-computer.

- Men vi har nået et punkt, hvor de fleste har svært ved at lave en ønskeliste, fordi vi har alle de ting, vi gerne vil have. På den måde var det måske nemmere for 20 år siden, siger Louise Byg Kongsholm.

De mest ikoniske gaver fra omkring år 2000

  1. PlayStation 2

    I 1980’erne var det Commadore 64’eren, der hittede på ungdomsværelserne, men i 90’erne tog spillekonsollerne over og det kulminerede i år 2000, hvor Sonys PlayStation 2 kom på markedet. Konsollen er solgt i mere end 155 millioner eksemplarer og er stadig den mest solgte spillekonsol til dato.

  2. Tamagotchi

    Den skulle have mad fem gange om dagen, sove otte timer og så boede den i din lomme. Tamagotchien, det lille digitale kæledyr fra Japan, var i årene omkring årtusindeskiftet en af de mest populære gaver til både børn og voksne til dels.

  3. Digitalkamera

    De første digitalkameraer kom på markedet omkring år 2000. Blandt andet kom det første Canon IXUS på markedet det år, og det var blandt de mindste og letteste kameraer med en vægt på cirka 190 gram. Kameraet havde 2,1 millioner pixels og kostede omkring 5000 kroner. Digitalkameraer havde deres storhedstid i de følgende år, indtil smartphones små ti år senere overtog markedet med deres indbyggede kameraer, hvor nye modeller har omkring 12 millioner pixels.

  4. Mobiltelefon

    En af de mest populære telefoner ved årtusindskiftet var Nokias 3310. 126 millioner eksemplarer blev der solgt på verdensplan det år. Succesen fortsatte indtil omkring 2008, hvor smartphones for alvor fik fat i markedet.

  5. Ipod’en

    Apples første store succes Ipod’en kom på gaden i 2001. Dengang var MP3 afspillere det nye sort, efter diskmans og minidisks alle havde vist deres begrænsninger som arvtager til den gode gamle walkman. MP3-afspilleren kunne spille musik uden at hakke, uanset hvor meget du bevægede dig.